Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства, і в межах компетенції повідомляє, що відповідь, яка була направлена листом ДФС в частині оподаткування сум компенсаційних витрат, надана з урахуванням фактичних обставин, викладених у попередньому зверненні.
Водночас відповідно до п. 12.3 розділу 12 Положення про наглядову раду, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України ...., членам наглядової ради компенсуються витрати, пов’язані з виконанням ними своїх функцій, за умови їх документального підтвердження.
Одночасно зауважуємо, що вказаним пунктом не передбачено направлення членів наглядової ради у відрядження.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Кодексом.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб визначено розділом IV Кодексу, відповідно до п. 162.1 ст.162 якого платниками податку на доходи фізичних осіб є фізична особа - резидент/нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Пунктом 164.2 ст. 164 Кодексу визначено перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу) у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни (п.п. «е» п.п. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Пунктом 167.1 ст. 167 Кодексу передбачено, що ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу).
Крім того, вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 16 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (п.п. 1.3 п. 16 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Враховуючи викладене, оскільки відповідно до Положення про наглядову раду та інформації наведеної у вашому зверненні, голова та члени наглядової ради не направляються у відрядження, то норми п. 170.9 ст. 170 Кодексу не застосовуються.
Водночас, витрати, які компенсуються голові та членам наглядової ради включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку як додаткове благо та оподатковуються податком на доходи фізичних осіб та військовим збором на загальних підставах.
Порядок визначення умов оплати послуг та компенсації витрат членів наглядових рад державних унітарних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року № 668.
Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств, на підставі абзацу першого п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу, є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або
зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.
Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (абз. перший п. 44.2 ст. 44 Кодексу).
Нормами Кодексу не передбачено проведення коригування фінансового результату до оподаткування за операціями з компенсації витрат членів наглядової ради державного підприємства.
Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).
Отже, з питання обліку витрат, які можна компенсувати членам наглядової ради державного підприємства, доцільно звернутись до Міністерства фінансів України та відповідного суб’єкта управління об’єктами державної власності.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |