Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби розглянув лист щодо коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до п.п.140.5.4 п.140.5 ст.140 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), та керуючись ст.52 розділу II Кодексу повідомляє.
Відповідно до пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток є: прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.
Підпунктом 140.5.4 п.140.5 ст.140 Кодексу встановлено, що фінансовий результат до оподаткування податком на прибуток збільшується на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у п.140.2 та п.п.140.5.6 п.140.5 ст.140 Кодексу, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст.39 Кодексу), придбаних у:
Вимоги п.п.140.5.4 п.140.5 ст.140 Кодексу не застосовуються платником податку, якщо операція не є контрольованою та сума таких витрат підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом "витягнутої руки" відповідно до процедури, встановленої ст.39 Кодексу, але без подання звіту.
При цьому якщо ціна придбання товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг перевищує їх ціну, визначену за принципом "витягнутої руки" відповідно до процедури, встановленої ст.39 Кодексу, коригування фінансового результату до оподаткування здійснюється на розмір різниці між вартістю придбання та вартістю, визначеною виходячи з рівня ціни, визначеної за принципом "витягнутої руки".
Підпунктом «в» п.п.39.2.1.1 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу встановлено, що контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків, а саме: господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п.п.39.2.1.2 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу, або які є резидентами цих держав.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року №1045 затверджено новий перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим п.п.39.2.1.2 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу, та визнано таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 року №977 (далі - Перелік №1045). Вказана постанова набула чинності з 01 січня 2018 року і застосовується до контрольованих операцій, здійснених з 01 січня 2018 року.
07 березня 2018 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №108 "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року №1045", якою з Переліку №1045 виключено Грузію, Республіку Естонія, Латвійську Республіку, Республіку Мальта, Угорщину.
25 квітня 2018 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2018 року №295 "Про внесення зміни в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року №1045", якою з Переліку №1045 виключено Республіку Болгарію.
Підпунктом «г» п.п.39.2.1.1 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу встановлено, що контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків, а саме: господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи.
Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.
На виконання цього підпункту Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову від 04 липня 2017 року № 480 "Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є
податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи" (далі - Перелік №480).
Відповідно до п.п.39.2.1.7 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу господарські операції, передбачені підпунктом 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і п.п.39.2.1.5 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
Для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік (п.п.39.4.1 п.39.4 ст.39 Кодексу).
Оскільки можливість дотримання платниками податків процедури ідентифікації контрольованої або неконтрольованої господарської операції, а також методології визначення ціни такої операції за принципом "витягнутої руки" відповідно до вимог ст.39 Кодексу існує лише за підсумками податкового (звітного) року та враховуючи позицію, викладену в Узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2018 №887, коригування (збільшення) фінансового результату до оподаткування відповідно до п.п.140.5.4 п.140.5 ст.140 Кодексу за операціями з нерезидентами здійснюється за підсумками податкового (звітного) року.
Отже, для виконання вимог абзаців третього та четвертого п.п.140.5.4 п.140.5 ст.140 Кодексу платнику податку необхідно визначити чи є здійснена операція контрольованою.
Якщо з урахуванням вартісних критеріїв, визначених п.п.39.2.1.7 п.п.39.2.1 п.39.2 ст.39 Кодексу, господарські операції з придбання товарів (робіт, послуг) у нерезидентів, зареєстрованих у державах (на територіях), включених до Переліку №1045 та Переліку №480, не є контрольованими, то платник податку збільшує фінансовий результат до оподаткування за підсумками року на суму 30 відсотків вартості таких товарів, у тому числі необоротних активів, робіт, послуг.
У разі незастосування платником податку різниці у зв'язку з підтвердженням суми відповідних витрат за цінами, визначеними за принципом "витягнутої руки" згідно з процедурою, встановленою ст. 39 Кодексу, платник податку надає відповідне обґрунтування на запит контролюючого органу під час проведення документальної перевірки або у випадках, передбачених п.73.3 ст.73 Кодексу.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |