Згідно з пп.19-1.1.28 п.19-1.1 ст.19 Кодексу до функцій контролюючих органів, зокрема, належить надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Індивідуальна податкова консультація - роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій (пп.14.1.172-1 п.14.1 ст.14 Кодексу).
Таким чином, органи фіскальної служби надають консультації з питань оподаткування та застосування іншого законодавства в межах своїх повноважень.
Відповідно до пункту 16-.1 статті 16-1 Закону України від 24 червня 2004 року №1877-ІV "Про державну підтримку сільського господарства України" (далі - Закон №1877) сільськогосподарський товаровиробник, основною діяльністю якого є постачання сільськогосподарських товарів, вироблених ним на власних або орендованих основних засобах, причому питома вага вартості сільськогосподарських товарів становить не менше 75 відсотків вартості всіх товарів, поставлених ним протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно (далі - сільськогосподарський товаровиробник), який здійснює види діяльності, визначені пунктом 16-1.З статті 16-1 Закону №1877, має право на бюджетну дотацію для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції (далі - бюджетна дотація) після його внесення контролюючим органом до Реєстру отримувачів бюджетної дотації (далі - Реєстр).
Відповідно до пункту 2.15 статті 2 Закону №1877 сільськогосподарська продукція (сільськогосподарські товари) - товари, зазначені у групах 1 - 24 УКТ ЗЕД згідно із Законом України "Про Митний тариф України", якщо при цьому такі товари (продукція) вирощуються, відгодовуються, виловлюються, збираються, виготовляються, виробляються, переробляються безпосередньо виробником цих товарів (продукції), а також продукти обробки та переробки цих товарів (продукції), якщо вони були придбані або вироблені на власних або орендованих потужностях (площах).
Згідно з пунктом 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за №137/28267, платники ПДВ, включені до Реєстру, у разі здійснення операцій з постачання власновироблених товарів, отриманих за результатами видів діяльності, визначених пунктом 16-1.3 статті 16-1 Закону №1877, складають окремі податкові накладні та зазначають у другій частині порядкового номера такої податкової накладної код "2".
Податкові накладні з кодом "2" у другій частині порядкового номера такої податкової накладної можуть складати та реєструвати в ЄРПН лише сільськогосподарські товаровиробники, внесені до Реєстру, починаючи з дати внесення їх до Реєстру.
Пунктом 51 підрозділу 2 розділу XX Кодексу визначено, що з 1 січня 2017 року до 1 січня 2022 року платники - сільськогосподарські товаровиробники, внесені до Реєстру відповідно до Закону №1877, у порядку та строки, встановлені Кодексом, подають податкову декларацію з ПДВ з додатком, у якому зазначають розрахунок податкових зобов'язань позитивної різниці між сумою податкових зобов'язань звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду з цього податку за результатами діяльності за операціями, визначеними статтею 16-1 Закону №1877, протягом звітного (податкового) періоду, а також розрахунок питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів (місяців).
На виконання п.51 підрозділу 2 розділу XX Кодексу та відповідно до п.п.12 п.10 розділу III наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 "Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість" із змінами та доповненнями (далі -Наказ №21), сільськогосподарські товаровиробники, які претендують на отримання бюджетної дотації, подають додаток 9, який містить таблицю 1 "Розрахунок податкових зобов'язань позитивної різниці між сумою податкових зобов'язань звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду з ПДВ за результатами діяльності за операціями, визначеними ст.16-1 Закону №1877, протягом звітного (податкового) періоду" (далі - Таблиця 1).
Тобто, в Таблиці 1 додатку 9 сільськогосподарські товаровиробники декларують фактично сплачену у звітному періоді до бюджету суму ПДВ за операціями, які є дотаційними.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 2017 року №83 (далі - Постанова №83) затверджено Порядок розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції та Таблицю відповідності кодів видів економічної діяльності згідно з КВЕД, визначених у статті 16-1 Закону №1877, кодам товарів згідно з УКТЗЕД.
Згідно з вимогами Постанови №83 бюджетна дотація надається сільськогосподарським виробникам, які провадять види діяльності, визначені пунктом 16-1 статті 16-1 Закону №1877, зокрема тим, які здійснюють:
- розведення великої рогатої худоби молочних порід 01.41 КВЕД у частині: вирощування та розведення великої рогатої худоби молочних порід;
- одержування сирого молока корів, у тому числі м'ясних порід, і буйволиць (п. 16-1.3.5 ст.16-1 Закону №1877);
- розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів 01.42 КВЕД у частині: вирощування та розведення великої рогатої худоби та буйволів для одержування м'яса; одержування сперми бугаїв для запліднення (п. 16-1.3.6 ст.16-1 Закону №1877).
За даними податкової звітності з ПДВ платника за серпень 2017 року на рівні Офісу великих платників податків здійснено контроль виконання платником умови щодо питомої ваги вартості поставлених сільськогосподарських товарів (не менше 75 відсотків) за попередні 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно та відсутність податкового боргу. Проконтрольовано сплату узгоджених податкових зобов’язань відповідно до поданої звітності з ПДВ. Крім того, за даними податкової звітності перевірено обсяг операцій з постачання товарів за звітний податковий період за результатами діяльності КВЕД 01.41, 01.42 згідно даних ЄРПН по податкових накладних/розрахунках коригування, у порядковому номері яких після символу «/» присутній код «2», та з УКТЗЕД 0102 «Велика рогата худоба, жива», 0401 «Молоко та вершки, незгущені та без додання цукру чи інших підсолоджувальних речовин».
При цьому слід зазначити, що підтвердження інформації щодо сільськогосподарських товаровиробників, які претендують на отримання бюджетної дотації здійснюється в автоматичному режимі з використанням програмного забезпечення.
Відповідно до пункту 5 Порядку розрахунку розміру бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам, затвердженого Постановою №83, бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції та вимог пункту 4 Порядку пропорційно частці сплаченої до бюджету суми ПДВ за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати ПДВ за умови, що такі товаровиробники не мають податкового боргу з податку на додану вартість на наступний день після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація.
Якщо товаровиробник після отримання бюджетної дотації за відповідний звітний період (місяць) подав уточнюючий розрахунок податкових зобов'язань з ПДВ у зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок, що призвело до зменшення суми податкових зобов'язань за звітний період, пропорційно яким здійснена бюджетна дотація за такий звітний період, на суму надміру виплаченої бюджетної дотації зменшується бюджетна дотація такого товаровиробника у наступних звітних періодах.
Державна фіскальна служба (далі - ДФС) на підставі повідомлення Казначейства про суму перерахованих коштів визначає щомісяця протягом трьох робочих днів після граничного строку сплати податку на додану вартість відповідно до Реєстру та поданої податкової звітності з ПДВ суму коштів для кожного отримувача із застосуванням коефіцієнтів пропорційності та таблиці відповідності кодів видів економічної діяльності згідно з КВЕД, визначених у статті 16-1 Закону №1877, кодам товарів згідно з УКТЗЕД, наведеної у додатку до Закону №1877.
Відповідно до п.п.2 п.10 Порядку розрахунку розміру бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам, затвердженого Постановою №83, коефіцієнти пропорційності за напрямами, передбаченими пунктом 4 цього Порядку, розраховуються ДФС з точністю до чотирьох знаків після коми, зокрема для інших товаровиробників, за формулою: Кі = СБДі / ПДВ, де
Кі - коефіцієнт пропорційності для інших товаровиробників;
СБДі - сума коштів, які спрямовуються на бюджетну дотацію іншим товаровиробникам на відповідний місяць;
ПДВ - частка сплаченої до бюджету суми податку на додану вартість за операціями, визначеними в пункті 16-1.З статті 16-1 Закону №1877 (крім КВЕД 01.47, 10.12 та 10.80), у загальній сумі сплати податку на додану вартість за відповідний місяць. При цьому, якщо Кі > 1, то застосовується Кі = 1.
Крім того, з метою розподілу суми коштів, які щомісяця спрямовуються на бюджетну дотацію, враховуються інші вимоги Порядку розрахунку розміру бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам, затвердженого Постановою №83.
Згідно із п.12 Порядку розрахунку розміру бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам, затвердженого Постановою №83, ДФС надсилає до Казначейства та Мінагрополітики Реєстр, в якому зазначається інформація про отримувача бюджетної дотації. При цьому, у відповідному звітному періоді ДФС надсилає Казначейству один Реєстр, в якому сума бюджетної дотації визначена одночасно щодо всіх отримувачів бюджетної дотації.
На підставі вищенаведеного, зважаючи на методику розрахунку розміру бюджетної дотації, сума бюджетної дотації, яка підлягає виплаті сільськогосподарському товаровиробнику за звітний (податковий) період, не може перевищувати суму ПДВ до сплати до державного бюджету, задекларовану таким сільськогосподарським товаровиробником в податковій декларації з ПДВ за такий звітний (податковий) період.
Слід зазначити, що ст.36 Кодексу встановлено, що платники податку зобов'язані самостійно декларувати свої податкові зобов'язання та визначати відповідність проведення ними операцій.
Натомість, оцінка правомірності відображення в податковому обліку господарських операцій отримувачів бюджетної дотації, зокрема з метою виключення фактів реалізації сільськогосподарської продукції невласного виробництва або реалізації товарів, які не відповідають вимогам п.16-1.З ст.16-1 Закону №1877, може бути здійснена в межах податкової перевірки у відповідності до вимог Кодексу.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |