X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.04.2019 р. № 1776/6/99-99-15-02-02-15/ІПК

Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо питання застосування методів встановлення відповідності умов для контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до п.п. 14.1.71 п. 14.1 ст. 14 Кодексу звичайна ціна - це ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено Кодексом. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін. Це визначення не поширюється на операції, що визнаються контрольованими відповідно до ст. 39 Кодексу.

Умови, за яких господарські операції визнаються такими, що відповідають принципу «витягнутої руки», визначені у п.п. 39.2.1.8 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст.39 Кодексу, а саме:

- якщо ціни (націнки) на товари (роботи, послуги) підлягають державному регулюванню згідно із законодавством, ціна вважається такою, що відповідає принципу «витягнутої руки», якщо вона встановлена відповідно до правил такого регулювання.

Це положення не поширюється на випадки, коли встановлюється мінімальна (максимальна) ціна продажу або індикативна ціна.

У такому разі ціна операції, що відповідає принципу «витягнутої руки», визначається відповідно до цієї статті, але не може бути меншою за мінімальну або індикативну ціну та більшою за максимальну ціну:

Відповідно до п. 28 ст. 1 Закону України від 25 грудня 2015 року № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) тендер (торги) - це здійснення конкурентного відбору учасників з метою визначення переможця торгів згідно з процедурами, установленими цим Законом (крім переговорної процедури закупівлі).

Найбільш економічно вигідна пропозиція - це пропозиція, що відповідає всім критеріям та умовам, визначеним у документації конкурсних торгів, та визнана найкращою за результатами оцінки конкурсних пропозицій відповідно до ст. 28 Закону (п. 12, п. 15 ст. 1 Закону).

У разі здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, що виробляються, виконуються чи надаються не за окремо розробленою специфікацією (технічним проектом), для яких існує постійно діючий ринок, критерієм оцінки є ціна (п. 2 ст. 28 Закону).

Аукціон (публічні торги) - це публічний спосіб продажу активів з метою отримання максимальної виручки від продажу активів у визначений час і в установленому місці (п.п. 14.1.8 п. 14.1 ст.14 Кодексу).

Дія Закону для замовників, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання, додатково не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи і послуги, якщо ціни (тарифи) на них затверджуються державними колегіальними органами, іншими органами влади відповідно до їх повноважень або визначаються в порядку, встановленому зазначеними органами, у тому,числі якщо визначення таких цін здійснюється на аукціонах.

Тобто, для здійснення державних закупівель через конкурсні торги на відміну від аукціону, критерієм оцінки для визначення найбільш економічно вигідної пропозиції є найнижча ціна. При цьому, ціни для закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти не можна ототожнювати з цінами (націнками) на товари (роботи, послуги), жі підлягають державному регулюванню згідно із законодавством.

Слід зазначити, що відповідно до п.п. 39.3.1. п.п. 39.3 ст. 39 Кодексу встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» здійснюється за одним із таких методів: порівняльної неконтрольованої ціни, ціни перепродажу, «витрати плюс», чистого прибутку, розподілення прибутку.

При цьому, у гр. 21 додатка до Звіту про контрольовані операції зазначається код методу встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки», перелік яких містить додаток 6 наказу Міністерства фінансів України від 18.01.2016 №8 «Про затвердження форми та Порядку складання звіту про контрольовані операції» (далі - Порядок).

Отже, Кодексом не передбачено застосування окремого методу для операцій із закупівлі товарів на відкритих торгах, проведення яких є обов’язковою умовою, визначеною законом.

При цьому, необхідною умовою, за жою господарська операція визнається такою, що відповідає принципу «витягнутої руки», є встановлена законом обов’язковість проведення аукціону (публічних торгів).

У такому випадку при відображенні даних щодо цих контрольованих операцій у гр. 21 додатка до Звіту про контрольовані операції не зазначається код методу встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки».

Проте у випадку, коли проведення аукціону (публічних торгів) не є обов’язковим відповідно до закону, у гр. 21 додатку до Звіту про контрольовані операції зазначається метод встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» відповідно до вимог Порядку.

Документація з трансфертного ціноутворення (сукупність документів або єдиний документ, складений у довільній формі) повинна містити інформацію, зазначену у пп. 39.4.6 п. 39.4 ст. 39 Кодексу.

Зазначеним підпунктом не передбачено особливостей щодо інформації, жа має бути відображена в документації з трансфертного ціноутворення, в залежності від видів операцій, зокрема операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей на аукціонах (публічних торгах) незалежно від обов’язковості їх проведення.

Отже, окрім інформації, зазначеної в підпунктах а) - і) п.п. 39.4.6 п. 39.4 ст. 39 Кодексу, в документації для обґрунтування відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» рекомендуємо зазначати інформацію результатів проведення аукціону (публічних торгів), де відбувалась закупівля таких цінностей.

Також звертаємо увагу, що Кодексом не передбачено застосування штрафних санкцій у разі допущення платником податків методологічних помилок при складанні Звіту про контрольовані операції, що не призвели до недекларування або несвоєчасного декларування контрольованих операцій у поданому Звіті.

Водночас зазначаємо, що відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податку, якому надано таку консультацію.