X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.04.2019 р. № 1875/6/99-99-14-05-01-15/ІПК

Державна фіскальна служба України розглянула звернення.................щодо надання податкової консультації та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.

1. Чи має право підприємство, структурні (відокремлені) підрозділи якого здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО) та касової книги не ведуть, із 15.02.2019 року на таких структурних (відокремлених) підрозділах не використовувати книги обліку розрахункових операцій (далі - КОРО) та відповідно скасувати реєстрацію наявних КОРО? Не використовувати КОРО до її скасування? Чи достатньо, у такому випадку, для підтвердження належного оприбуткування готівки в касах структурних (відокремлених) підрозділів підприємства лише зберігати щоденні фіскальні звітні чеки (щоденні Z-звіти) в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Податкового кодексу України (далі - Кодекс)?

Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон № 265) визначає правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія цього Закону поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до пункту 9 статті 3 Закону № 265 суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.

Відповідно до Закону № 265, наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року № 547 затверджено «Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій» (далі - Наказ № 547).

Відповідно до пункту 1 глави 3 розділу II Наказу № 547 скасування реєстрації КОРО на РРО здійснюється одночасно із скасуванням реєстрації РРО або за заявою суб'єкта господарювання, зокрема у разі прийняття розпорядчого документа про те, що у випадку виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту належного підключення резервного РРО або включення електроенергії, непридатності для використання тощо).

З дня опублікування (15.02.2019) набрала чинності постанова Національного банку України від 12 лютого 2019 року № 37, якою внесені зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валют в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148 (далі - Положення № 148).

Відповідно до пункту 11 Положення № 148, оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги, є забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Кодексу і занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками до відповідних книг обліку (КОРО - у разі її використання).

Таким чином, у разі прийняття суб’єктом господарювання розпорядчого документа про те, що у випадку виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється, суб’єкт господарювання вправі скасувати реєстрацію КОРО до такого РРО, та не вести її з дати скасування (до дати скасування ведення КОРО у разі проведення розрахункових операцій є обов’язковим).

При цьому, оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги та без використання КОРО, починаючи з 15.02.2019 є забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щодень их Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Кодексу.

2. Чи має право підприємство, яке здійснює реалізацію товарів із застосуванням РРО через декілька структурних (відокремлених) підрозділів, із 15.02.2019 року на окремих таких підрозділах не використовувати КОРО й одночасно на окремих інших підрозділах використовувати КОРО?

Крім того, чи має право підприємство, що використовує декілька РРО в одному структурному (відокремленому) підрозділі, із 15.02.2019 року для окремих РРО такого підрозділу не використовувати КОРО й одночасно для інших РРО такого підрозділу використовувати КОРО?

Відповідно до пункту 1 глави 2 розділу II Наказу № 547 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, крім суб'єктів господарювання, які відповідно до рішень, затверджених власними розпорядчими документами, про те, що у випадку виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведет ня розрахункових операцій не здійснюється до моменту належного підключення резервного РРО або включення електроенергії, зобов'язані зареєструвати книги обліку розрахункових операцій (далі - КОРО).

Суб'єкти господарювання, які відповідно до рішень, затверджених власними розпорядчими документами, про те, що у випадку виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту належного підключення резервного РРО в бо включення електроенергії, у разі необхідності та за власним бажанням можуть:

зареєструвати КОРО у порядку та строки, визначені пунктами 7, 8 тієї глави;

скасувати реєстрацію КОРО та припинити її застосування.

Таким чином, суб’єкт господарювання, у разі необхідності та за власн ім бажанням відповідно до рішень, затверджених власними розпорядчими документами, про те, що у випадку виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється, має прево скасувати реєстрацію КОРО та припинити її застосування, як на РРО в окремому (окремих) структурних (відокремлених) підрозділах, так і через окремі РРО в одному структурному (відокремленому) підрозділі. При цьому КОРО, реєстрацію яких не скасовано, ведеться відповідно до вимог, встановлених Наказом № 547.

3. Яка відповідальність передбачена із 15.02.19 для підприємства, у випадку коли щоденний фіскальний звітний чек (Z-звіт) сформовано одного календарного дня (о 00 год. 05 хв.), а зміну розпочато попереднього календарного дня (о 00 год. 15 хв.), водночас забезпечено його зберіганні в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Кодексу, при цьому відокремлені підрозділи такого суб’єкта відповідно до рішень, затверджених власними розпорядчими документами, проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги та без використання КОРО, а робоча зміна такого підрозділу триває не більше 24 годин й розпочинається в одній календарній добі, а закінчується в наступній?

Відповідно до п. 2 Вимог щодо реалізації фіскальних функцій РРО, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2002 року № 199 (далі - Постанова № 199):

Z-звіт - денний звіт з обнулінням інформації в оперативній пам'яті та занесенням її до фіскальної пам'яті РРО.

зміна - період роботи РРО від реєстрації першої розрахункової операції після виконання попереднього Z-звіту, до виконання наступного Z-звiтy.

У примітках додатку до Постанови № 199 «Формату і розрядності даних, що зберігаються у фіскальній пам'яті», зазначено, що максимальна тривалість зміни РРО не повинна перевищувати 24 години.

Відповідно до пункту 7 Постанови № 199 усі режими роботи реєстратора (крім тих, що забезпечують усунення причин блокування) повинні блокуватися, зокрема у разі перевищення максимальної тривалості зміни роботи РРО.

Пунктом 6 глави 4 розділу II Наказу № 547 передбачено, що суб'єкт господарювання має забезпечити збереження щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Кодексу.

Враховуючи викладене, якщо відокремлений підрозділ підприємства працює цілодобово і робоча зміна закінчується наступного календарного дня (приклад - починається о 00 год. 15 хв. та закінчується о 00 год. 05 хв.), то фіскальний звітний чек (Z-звіт) необхідно формувати кожного дня, але не пізніше ніж через 24 годин, які минули від реєстрації першої розрахункової операції (перша розрахункова операція о 00 год. 15 хв. одного календарного дня, а 2-звіт формується до 00 год. 14 хв. включно).

Отже, з урахуванням вище зазначеного, якщо зміну закрито без перевищення максимальної тривалості зміни роботи РРО, щоденний фіскальний звітний чек (щоденних Z-звітів) сформовано та забезпечено його зберігання в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Кодексу, то суб’єкт господарювання не порушив порядок оприбуткування готівки.

Одночасно звертаємо увагу на вимоги пункту 11 Положення № 148, як ім передбачено, що оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги, є забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Х-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Кодексу і занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками до відповідних книг обліку (КОРО - у разі її використання).

4. Чи вважаються для підприємства, яке проводить готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги та без використання КОРО, перевищенням максимальної тривалості робочої зміни 24 години від реєстрації першої розрахункової операції до формування Z-звіту, у випадках, як що Z-звіт сформовано (надруковано) після відновлення роботи (вихід з ладу РРО або відключення електроенергії), водночас на відновлення електропостачання витрачено до 72 годин, а сервісні центри повинні забезпечити ремонт протягом 7 днів, тобто Z-звіт буде сформовано по відновленню роботи РРО - датою та часом такого відновлення, при цьому всі розрахункові операції проведено своєчасно та в межах 24 годин?

Відповідно до пункту 7 Постанови № 199 усі режими роботи РРО, крім тих, що забезпечують усунення причин блокування, повинні блокуватися, зокрема, у разі перевищення максимальної тривалості зміни.

Водночас, відповідно до пункту 10 Постанови № 199 блокування виконання функцій РРО, яке сталося внаслідок перевищення максимальної тривалості зміни, не повинно поширюватися на виконання 2-звіту.

Після формування Z-звiтy і друкування фіскального звітного чека блокувангя, пов'язане з перевищенням тривалості зміни, повинно зніматися.

Підпунктом 3.1.2. пункту 3.1. розділу III «Вимог щодо створеніїя контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних», затверджених Наказом Міністерст ва фінансів України від 08 жовтня 2012 року № 1057 визначено, що РРО з модемом повинен забезпечувати блокування проведення розрахункових операцій у разі неможливості передачі контрольно-звітної інформації до сервера обробки інформації протягом 72 годин.

Відповідно статті 14 Закону № 265 центри сервісного обслуговування зобов'язані у разі виходу з ладу реєстратора розрахункових операцій забезпечувати відновлення його роботи протягом 7 робочих днів.

Враховуючи викладене, у випадку виходу з ладу РРО та/або відключення електроенергії та не проведення розрахункових операцій до моменту відновлення роботи наявного РРО та/або включення електроенергії, при цьому г-звіт сформовано (надруковано) після відновлення роботи РРО в період більше 24 годин, але до першої розрахункової операції, то такий Z-звіт не вважається сформованим із перевищення максимальної тривалості зміни.

У відповідності до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.