Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо надання податкової консультації та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.
Щодо ведення книги обліку розрахункових операцій (далі - КОРО) на період виходу з ладу реєстратора розрахункових операцій (далі - РРО) та здійснення його ремонту або у разі тимчасового відключення електроенергії (питання 1)
Статтею 5 Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування РРО в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі -Закон № 265) передбачено, що на період виходу з ладу РРО та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, не більше 7 робочих днів, відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням КОРО та розрахункової книжки (далі - РК) або з застосуванням належним чином зареєстрованого резервного РРО.
Підпунктом 6 п. 4 розділу II Порядку реєстрації та ведення РК, КОРО, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 14.06.2016 № 547, зареєстрованим Міністерстві юстиції України 05.07.2016 за № 920/29050 (далі - Порядок № 547), визначено, що використання КОРО, зареєстрованої на РРО, передбачає, що у разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії -здійснення записів за обліком РК; ведення обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі КОРО.
Абзацом 2 пп. 10 п. 4 розділу II Порядку № 547 передбачено, що на підставі даних РК щодня здійснюються записи у розділі 2 КОРО;
до запису за перший день слід включити дані про відповідні суми (графи 3 - 10) за контрольною стрічкою з початку робочого дня до моменту виходу з ладу РРО або відключення електроенергії.
У записі за даними фіскального звітного чека, роздрукованого після відновлення роботи на РРО, необхідно зазначити, за які попередні дати підсумовані дані в цьому фіскальному чеку.
Отже, при виході з ладу РРО, суб’єкт господарювання здійснює запис, у розділі 2 КОРО, за день виходу з ладу РРО про відповідні суми (графи 3-10) за даними контрольної стрічки з початку робочого дня до моменту виходу з ладу РРО.
У записах за даними фіскального звітного чека, роздрукованого після відновлення роботи на РРО, необхідно зазначити, за які попередні дати підсумовані дані у цьому фіскальному чеку.
Відповідно до п. 7 глави 2 розділу III Порядку № 547, визначено, що сума готівки, яка зберігається на місці проведення розрахунків до початку робочого дня, вноситься суб'єктом господарювання протягом робочого дня або перебуває на місці проведення розрахунків на момент виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії, записується в корінець розрахункової квитанції з поміткою «Службове внесення». Сума готівки, що вилучається суб’єктом господарювання протягом робочого дня з місця проведення розрахунків, записується у корінець розрахункової квитанції з поміткою «Службова видача».
Отже, у розрахунковій книжці записом «Службове внесення» фіксується сума готівки, яка була на місці проведення розрахункових операцій на час відключення електроенергії та початку роботи з використанням розрахункової книжки.
Окремо зазначаємо, що нормами чинного законодавства не передбачено алгоритм дій суб’єкта господарювання на час відключення електроенергії, без застосування РК і КОРО. Тобто суб’єкт господарювання повинен застосовувати РК та КОРО або припинити роботу.
Щодо оприбуткування готівкових коштів у разі відключення електроенергії і не зняття «Z-звіту» згідно «Положення про ведення касових операцій у національній валюті України», затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 (далі -Положення № 637) (питання 2)
Пунктом 2.6 розділу 2 Положення № 637 визначено, що уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Підприємствам, яким Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо), дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у відповідній книзі обліку.
Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Враховуючи зазначене, у разі використання РРО оприбуткування готівки на місці проведення розрахунків при відключені електроенергії буде вчинення відповідних записів у КОРО та заповнення РК.
У разі наявності касової книги на господарському об’єкті здійснення оприбуткування у касовій книзі проводиться на підставі прибуткових ордерів.
Якщо записи про рух готівки на господарському об’єкті до КОРО не були внесені то готівка, що надійшла до каси буде вважатися неоприбуткованою.
Щодо оприбуткування готівкових коштів у разі відключення електроенергії і не зняття «Z-звіту» згідно «Положення про ведення касових операцій у національній валюті України», затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148 (далі -Положення № 148) (питання 3-4)
Відповідно до вимог п. 11 розділу 2 Положення № 148 у редакціях, що діяли до 15.02.2019, оприбуткуванням вважається здійснення обліку у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків (або розрахункових квитанцій).
Щодо оприбуткування готівкових коштів у разі відключення електроенергії і не зняття «2-звіту» згідно Положення № 148, у редакції, що дій з 15.02.2019 року (питання 5)
На сьогодні у діючій редакції п. 11 розділу 2 Положення № 143 посилання на заповнення КОРО за даними РК відсутні. Але відповідно до пп. 6 п. 4 розділу II Порядку № 547 до КОРО здійснюється запис готівки за даними РК.
Враховуючи зазначене, у разі відключення електроенергії та неможливості зняття з РРО «Z-звіту», оприбуткуванням готівки відповідно до п. 11 розділу 2 Положення № 148, буде запис у касовій книзі на підставі прибуткового ордеру.
Окрім того, для отримання роз’яснення з порушеного питання пропонуємо звернутись до Національного банку України, як до розробника постанови Правління Національного банку України від 29.12.2017 року № 148 «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні».
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |