Головне управлінню ДФС у Закарпатській області на виконання вимог ст.52 Податкового кодексу України від 02,12.2010 № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі --- Кодекс), розглянуло, в межах компетенції запит щодо порядку оподаткування щомісячної компенсації поліцейським за найм житла, повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин, викладених у листі.
Згідно з п. 4 частіш десятої ст. 62 розділу VII «Загальні засади проходження служби в поліції» Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VІІІ «Про Національну поліцію» (далі — Закон № 580) поліцейський своєчасно і в повному обсязі отримує грошове забезпечення та інші компенсаційні виплати відповідно до закону та інших нормативно-правових актів У країни.
Згідно з частиною п’ятою ст. 96 розділу IX «Соціальний захист поліцейських» Закону № 580 керівники органів поліції мають право виплачувати поліцейським, які не мають власного житла в населеному пункті, де вони проходять службу, і винаймають житло на підставі договору житлового найму, компенсацію за найм у розмірі і порядку, шо визначаються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2018 року № 866 затверджено Порядок виплати та визначення розміру грошової компенсації поліцейським за найм ними житла (далі - Порядок), який визначає механізм виплати та розмір грошової компенсації за найм житла поліцейським, які не мають власного житла в населеному пункті, де вони проходять службу, і винаймають його на підставі договору житлового найму.
Згідно з п. 2 Порядку і грошова компенсація виплачується щомісяця (у поточному місяці за попередній) у розмірі фактичних витрат, але не більше визначених цим пунктом розмірів.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом, відповідно до п.п, 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 якого дохід з джерелом його походження з України - це будь-який дохід, отриманий, зокрема, резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України.
Об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковувании дохід (п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст.163 Кодексу).
Пунктом 164.2 ст. 164 Кодексу визначено доходи, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема:
дохід, отриманий таким платником як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу) у вигляді вартості використання житла, інших об'єктів матеріального або нематеріального майна, що належать роботодавцю, наданих платнику податку в безоплатне користування, або компенсації вартості такого використання, крім випадків, коли таке надання зумовлене виконанням платником податку трудової функції відповідно до трудового договору (контракту) чи передбачено нормами, колективного договору або відповідно до закону в установлених ними межах (п.п. «а» п.п.164,2.17 п.164.2 ст. 164 Кодексу);
інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164,2.20 п. 164,2.17п 164 Кодексу);
Також доходи, зазначені у ст, 163 Кодексу, є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п 1.2 п, 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Статтею 165 Кодексу встановлено вичерпний перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
Крім того відповідно до п.п.1.7 п.16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у підпунктах 165.1.2, 165.1.18, 165.1.52 п. 1652.1 ст. 165 Кодексу.
Отже, суми грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних поліцейськими у зв'яжу з виконанням обов’язків несення служби, у переліку, визначеному ст.165 Кодексу, не вказані, а отже оподатковуються відповідно до п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу на загальних підставах.
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку встановленому ст. 168 Кодексу.
Податковим агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст.14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючв ставку податку 18 відс,. визначену ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору 1.5 відс., встановлену п.п. 1.3 п, 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (п.п. 168.1.1 п. 168.1 Кодексу).
Водночас суми податку на доходи фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних, зокрема, поліцейськими у зв'язку з виконанням обов'язків несення служби, спрямовуються виключно на виплату рівноцінної та повної компенсації втрат доходів цієї категорії громадян (п.168.5 ст, 168 Кодексу).
Тобто, положениям п. 168.5 ст. 168 Кодексу передбачене відшкодування утриманих сум, податку на доходи фізичних осіб лише з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних поліцейськими у зв’язку з виконання обов'язків несення служби.
Враховуючи викладене, а гакож те, що щомісячна грошова компенсація поліцейським за найм ними житла не пов'язана з виконанням обов'язків несення служби, то сума такої компенсації включається до їх загального місячного (річного) оподатковуваного доходу як інший дохід та оподатковується податком на доходи фізичних, осіб на загальних підставах без урахування положень п, 168.5 ст.168 Кодексу. При цьому положеннями Кодексу не передбачено виплату компенсації військового збору як для податку на доходи фізичних осіб.
Порядок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) врегульовано Законом України від 08 липня 2010 року № 2464-VI збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (даті - Закон № 2464),відповідно до абзацу сьомого п. 1 частини першої ст. 4 якого платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема органи, які виплачують грошове забезпечення або компенсацию відповідно до законодавства для таких осіб як поліцейських.
Базою нарахування єдиного внеску для платників, зазначених в абзаці сьомому п.1 частини першої ст. 4 Закону № 2464 є, зокрема сума грошового забезпечення кожної застрахованої особи та компенсації відповідно до законодавства.
Нарахування та сплата єдиного внеску за платників, зазначених, у абзаці сьомому п, 1 частини першої ст. 4 Закону № 2464, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, але не менше мінімального страхового внеску за кожну особу.
Водночас частиною сьомою ст. 7 Закону № 2464 передбачено, що перелік видів виплат, на які не нараховується єдиний внесок, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановок» Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2010 року № 1170 затверджено Перелік видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок, в якому не передбачена сума грошової компенсації за найм житла, що виплачується поліцейським відповідно до положень Закону № 580.
Враховуючи викладене, сума і ротової компенсації за найм житла, що виплачується поліцейським відгшві.шо до положень Закону № 580, є базою нарахування єдиним внеском.
Згідно з и. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |