X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.07.2019 р. № 3409/6/99-99-12-02-01-15/ІПК

Державна фіскальна служба України розглянула зверненні платника податків щодо отримання індивідуальної податкової консультацій відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) те повідомляє.

У зверненні платником зазначено, що на даний час платник здійснює юридичні процедури, пов’язані із зміною діючої організаційно - правової форми.

При цьому в зверненні платником зазначено, що після зміни діючої організаційно - правової форми в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) код ЄДРПОУ новоутвореної юридичної особи залишиться таким самим як у припиненої юридичної особи.

У зв’язку з цим платник податку просить надати роз’яснення стосовно податкових наслідків реорганізації платника податку шляхом перетворення у разі зміни організаційно - правової форми платника.

Відповідно до статей 64 та 67 Кодексу взяття на облік/зняття з обліку юридичних осіб у контролюючих органах здійснюється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру, наданих державним реєстратором згідно із Законом України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Закон № 755).

Відповідно до статті 108 Цивільного кодексу України (далі - Цивільний кодекс), перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно - правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов’язки попередньої юридичної особи.

У разі перетворення юридичної особи здійснюється державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення, та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи.

Перетворення вважається завершеним з дати державної реєстрації новоутвореної юридичної особи (пункт 5 статті 4 Закону № 755).

На підставі відомостей з Єдиного державного реєстру в результаті перетворення контролюючі органи знімають з обліку таку юридичну особу, а на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру створюється новоутворена юридична особа та здійснюється взяття на облік такої юридичної особи.

Якщо в результаті перетворення код за ЄДРПОУ та дата державної реєстрації створення новоутвореної юридичної особи не змінюються, то дата взяття на облік новоутвореної юридичної особи в контролюючих органах також не змінюється.

Процедури перереєстрації платника ПДВ здійснюються з дотриманням правил та у строки, визначені статтею 183 Кодексу для реєстрації платників ПДВ шляхом внесення відповідного запису до реєстру платників ПДВ.

Пунктом 183.15 статті 183 Кодексу визначено, що у разі зміни даних про платника ПДВ, які стосуються, зокрема, податкового номера та/або найменування (прізвища, імені та по батькові) платника ПДВ, платник ПДВ подає відповідно до пункту 183.7 статті 183 Кодексу заяву протягом 10 робочих днів, що настають за днем, коли змінилися дані про платника ПДВ.

Згідно з пунктом 3.15 розділу III Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233 (зі змінами) (далі - Положення) юридична особа, утворена шляхом перетворення платника ПДВ реєструється платником ПДВ з урахуванням особливостей, встановлених підпунктами 1 або 2 цього пункту залежно від дати державної реєстрації новоутвореної особи.

Якщо в результаті перетворення дата державної реєстрації новоутвореної юридичної особи не змінюється, слід керуватись підпунктом 1 пункту 3.15 розділу III Положення, відповідно до якого реєстрація платником ПДВ новоутвореної юридичної особи проводиться за процедурами перереєстрації. У разі перереєстрації дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою перереєстрації є останній день строку у 3 робочих дні від дня отримання додаткової реєстраційної заяви з позначкою «Перереєстрація».

Якщо в    результаті перетворення    дата державної реєстрації новоутвореної юридичної особи є датою завершення перетворення, слід керуватись підпунктом 2 пункту 3.15 розділу III Положення, відповідно до якого новоутворена особа одночасно подає контролюючому органу заяви про реєстрацію її платником ПДВ та про анулювання реєстрації платником ПДВ особи, припиненої шляхом перетворення. У цьому випадку датами реєстрації платником ПДВ новоутвореної юридичної особи та анулювання такої реєстрації припиненої юридичної особи є дата внесення до реєстру платників ПДВ відповідних записів.

До дати реєстрації юридична особа, утворена у результаті перетворення, використовує дані реєстрації припиненої юридичної особи.

Якщо новоутворена особа не подала до контролюючого органу протягом 10 робочих днів від дати завершення перетворення заяви для реєстрації або перереєстрації, контролюючий орган приймає рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ припиненої особи.

Що стосується закриття/відкриття інтегрованої картки платника (далі -ІКП) у разі зміни організаційно - правової форми
Відповідно до Порядку ведення органами ДФС України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 № 422 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.05.2016 за №751/28881, з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються інтегровані картки за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками.

Податковий номер платника є одним з постійних реквізитів ІКП.

Враховуючи, що у результаті перетворення (зміни організаційно-правої форми) платника податків код ЄДРПОУ новоутвореної юридичної особи не змінюється, то процедури закриття/відкриття ІКП не здійснюється.

Щодо визначення податкових зобов’язань з ПДВ платником податки юридичною особою, який застосовує касовий метод податкового обліку і момент анулювання реєстрації платника ПДВ внаслідок зміни організаційно-правової форми в результаті реорганізації (перетворення)

Пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 статті 201 Кодексу визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) у встановлені Кодексом терміни.

При цьому податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Водночас касовий метод для цілей оподаткування згідно з розділом V Кодексу - метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов’язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата віднесення сум податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг) (підпункт 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Згідно з пунктом 184.8 статті 184 Кодексу у разі, якщо платник податку, реєстрація якого анулюється, має податкові зобов’язання за результатами останнього податкового періоду, така сума податку враховується в суму зменшення бюджетного відшкодування, а в разі його відсутності у строки, визначені Кодексом, платник зобов’язаний погасити суму податкових зобов’язань або податкового боргу з ПДВ, що виникли до такого анулювання, за їх наявності, незалежно від того, залишатиметься така особа зареєстрованою як платник ПДВ на день сплати такої суми податку чи ні.

Отже, якщо при проведенні процедури реорганізації юридичної особи (платника ПДВ), шляхом перетворення, відбувається анулювання реєстрації її як платника ПДВ та реєстрація правонаступника (новоутвореної юридичної особи) як платника ПДВ, то у даному випадку, за результатами останнього звітного (податкового) періоду за операціями до яких застосовується касовий метод податкового обліку та не були визначені податкові зобов’язання з ПДВ, юридична особа, що реорганізується, зобов’язана нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ, скласти за такими зобов’язаннями податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН у встановлені Кодексом терміни, а також має право на включення до складу податкового кредиту сум ПДВ, що не були включені у зв’язку із застосуванням касового методу податкового обліку.

Щодо порядку відкриття/закриття електронного рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ (далі - СЕА ПДВ) при зміні організаційно - правової форми юридичної особи

Відповідно до пункту 200-1.2 статті 200-1 Кодексу платникам податку автоматично відкриваються рахунки в СЕА ПДВ.

Механізм відкриття та закриття рахунків у СЕА ПДВ визначений Порядком електронного адміністрування ПДВ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 (далі - Порядок № 569).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 569 рахунок у СЕА ПДВ (далі - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку і Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку ма( право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування і ЄРПН, а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов'язань з податку.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 569, електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДФС надсилає Казначейству не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку.

Датою початку здійснення платником податку операцій з використанням електронного рахунка є дата реєстрації його платником податку.

У разі анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його електронному рахунку перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається (пункт 7 Порядку № 569).

Отже, якщо при зміні організаційно - правової форми відбувається реєстрація платником ПДВ юридичної особи, утвореної в результаті перетворення та анулювання реєстрації платником ПДВ юридичної особи, припиненої в результаті перетворення, електронний рахунок припиненої в результаті перетворення юридичної особи закривається та, відповідно, платнику ПДВ, утвореному в результаті перетворення, відкривається в СЕА ПДВ новий електронний рахунок.

Щодо врахування показників податкової звітності новоутвореною юридичною особою внаслідок перетворення, реорганізованого платника податків

Що стосується податкової звітності ПДВ

Форма та Порядок заповнення і подання податкової звітності з ПДВ затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289 (далі - Порядок № 21).

Податкова звітність з ПДВ подається до контролюючого органу особою, яка зареєстрована платником ПДВ згідно з вимогами розділу V Кодексу (пункт 7 розділу І Порядку №21).

Відповідно до пункту 14 розділу III Порядку № 21 за наявності у платника податку, який реорганізується, суми від’ємного значення, що підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, вказаний платник податку має право подати заяву про перенесення такої суми від’ємного значення до складу податкового кредиту правонаступника (таблиця 2 додатка 2).

Така заява подається у складі податкової декларації за останній (звітний) період реєстрації платником і податку.

У разі підтвердження контролюючим органом за результатами документальної перевірки сум від’ємного значення правонаступник реорганізованого платника податку подає у складі податкової декларації з податку за звітні (податкові) періоди після такого підтвердження заяву про перенесення суми від'ємного значення реорганізованого платника податку до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду (таблиця З додатка 2).

Що стосується податкової звітності з податку на прибуток

Підпунктом 137.4.3 пункту 137.4 статті 137 Кодексу визначено, що у разі якщо платник податку ліквідується (у тому числі до закінчення першого податкового (звітного) періоду), останнім податковим (звітним) періодом вважається період, на який припадає дата ліквідації (підпункт).

Податковими (звітними) періодами для податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених пунктом 137.5 статті 137 Кодексу, є календарний квартал, півріччя, три квартали, рік.

При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком.

Податковий (звітний) період починається з першого календарного дня податкового (звітного) періоду і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду (пункт 137.4 статті 137 розділу III Кодексу).

З урахуванням зазначеного, підприємство, що припиняється у процесі ліквідації (реорганізації), повинно скласти податкову звітність за звітний період, на який припадає дата його ліквідації (реорганізації).

Новостворені платники податку, які зареєстровані протягом звітного (податкового) року сплачують податок на прибуток на підставі річної податкової декларації за період діяльності у звітному (податковому) році (підпункт «а» пункту 137.5 статті 137 Кодексу).

Перший податковий (звітний) період розпочинається з дати, на яку припадає початок такого обліку, і закінчується останнім календарним днем такого податкового (звітного) періоду (підпункт 137.4.2 пункту 137.4 статті 137 Кодексу).

Отже платники сплачують податок на прибуток на підставі податкової декларації за річний податковий (звітний) період (як новостворені), який для них починається з першого календарного дня податкового (звітного) періоду новоствореного підприємства та закінчується останнім днем податкового (звітного) року.

Разом з тим повідомляємо, що відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.