Державна фіскальна служба України розглянула звернення з питань визначення податкових зобов’язань з ПДВ при отриманні коштів, які виділяються державному підприємству з бюджету, зокрема, у вигляді субвенцій та капітальних трансфертів на утримання такого підприємства, виплату заробітної плати його працівникам та забезпечення виконання основних функцій такого підприємства і повідомляє, що роз’яснення щодо порядку нарахування податкових зобов’язань з ПДВ у разі отримання платником податку бюджетних коштів надано у податковій консультації,яка зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових консультацій за № ... (далі - ІПК). В доповнення до ІПК, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляємо.
За інформацією, наданою у зверненнях, підприємство є замовником робіт зокрема, з будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних доріг місцевого значення. Оплата таких робіт постачальникам (підрядним організаціям здійснюється підприємством за рахунок бюджетних коштів, які надходять на його рахунок.
Як зазначено в ІПК об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ (підпункти «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 ПКУ).
Операції з виплат у грошовій формі заробітної плати (інших прирівняних до неї виплат) відповідно до підпункту 196.1.6 пункту 196.1 статті 196 ПКУ не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Згідно з пунктом 1.5 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.03.2012 за №456/20769, видатки одержувачів бюджетних коштів здійснюються, зокрема, за кодом 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)».
Отже, у разі якщо отримання платником ПДВ бюджетних коштів, у тому числі у вигляді субсидій та поточних трансфертів, не передбачає постачання таким платником податку (у даному випадку - бюджетним підприємством) товарів/послуг, і такі кошти відповідно не є оплатою вартості товарів/послуг, то об'єкта оподаткування ПДВ при їх отриманні не виникає та, відповідно, до бази оподаткування ПДВ такі кошти не включаються.
Разом з цим, якщо зазначені кошти надходять до платника податків в рахунок оплати вартості поставлених таким платником товарів/послуг, основних фондів, то такі кошти включаються до бази оподаткування ПДВ.
Отже, при отриманні державним підприємством бюджетних коштів на його утримання, виплату заробітної плати його працівникам та забезпечення виконання основних функцій такого підприємства (на оплату робіт, зокрема, з будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних доріг місцевого значення, що виконуються підрядними організаціями за замовленням таеого підприємства), податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються.
Державне підприємство зобов’язане визначити податкові зобов’язання з ПДВ на суму коштів, отриманих з бюджету (незалежно від того, на які цілі будуть витрачені такі кошти), у разі, якщо такі кошти надійдуть на рахунок підприємства як оплата товарів/робіт/послуг, які будуть постачатся самостійно таким державним підприємством (а не державному підприємству підрядною організацією).
Правила формування податкових зобов'язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) встановлено статтями 187, 198 і 20 розділу V ПКУ.
Датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом (пункт 187.7 статті 187 розділу V ПКУ).
На дату виникнення податкових зобов'язань з ПДВ платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін (пункт 201.1 статті 201 розділу V ПКУ).
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 201.10 статті 201 розділу V ПКУ).
До податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг (підпункт «а» пункту 198.1 статті 198 розділу V ПКУ).
Пунктом 198.3 статті 198 розділу V ПКУ встановлено, що нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Згідно з пунктом 198.6 статті 198 розділу V ПКУ не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 розділу V ПКУ.
Пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати- податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних операціях та/або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 розділу V ПКУ).
ПКУ не передбачено будь-яких виключень щодо формування податкового кредиту та визначення податкових зобов’язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ для платників ПДВ, які фінансуються з державного бюджету.
При цьому під господарською діяльністю розуміється діяльність особи що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (підпункт 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Отже, на дату перерахування державним підприємством підрядній організації бюджетних коштів в оплату вартості робіт з будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних доріг місцевого значення, виконаних на замовлення такого державного підприємства, така підрядна організація - платник ПДВ зобов’язана визначити податкові зобов’язання та скласти і зареєструвати в ЄРПН на замовника таких робіт відповідну податківу накладну, яка є підставою для віднесення таким замовником сум ПДВ до податкового кредиту.
Водночас оскільки в розглянутій ситуації державне підприємство є замовником робіт з будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних доріг місцевого значення, при цьому такі отримані роботи не будуть використовуватися державним підприємством в оподатковуваних ПДВ операціях / господарській діяльності, то у даному випадку таке державне підприємство зобов'язано нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ та скласти і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну за правилами, визначеними пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |