Головне управління ДФС у Луганській області відповідно до ст.52 Податкового кодексу України розглянула звернення підприємства щодо виконання вимог Закону України від 19 грудня 1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (у редакції Закону України від 23 листопада 2018 № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів») стосовно ліцензування видів господарської діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і в межах компетенції повідомляє.
Підприємство запитує:
1. Просимо дати роз’яснення до кого звертатись для отримання ліцензії на право оптової та роздрібної торгівлі пальним. Чи будуть застосовуватись штрафні санкції з 01.07.2019р. до підприємства за відсутність ліцензії на право оптової та роздрібної торгівлі пальним, якщо підприємство не отримало, чи не встигло отримати зазначені ліцензії через невизначеність щодо органу ліцензування?
2. Чи будуть застосовуватись штрафні санкції з 01.06.2019 до підприємства за відсутність реєстрації акцизного складу в СЕАРП через відсутність затвердженої форми І-АКПС?
3. чи будуть застосовуватись норми Закону №481 в питаннях ліцензування зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним? У випадку суперечностей норм Податкового кодексу (зміни до якого внесені Законом №2628) та Закону №481 які норми будуть застосовуватися і мати юридичну силу?
4. Чи потрібно облаштовувати витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками транспортний засіб, який набув статус акцизного складу пересувного та використовується для зберігання в ньому пального і з якого здійснюється оптова торгівля пальним за відсутності зареєстрованого акцизного складу?
5. Розпорядник акцизного складу облаштовує кожен резервуар витратоміром-лічильником та рівнеміром-лічильником одразу, чи має вибору встановлення витратоміра чи рівнеміра?
6. У випадку неотримання ліцензії на зберігання пального та відсутності реєстрації акцизного складу чи буде порушенням положень Податкового кодексу?Якшо це буде порушенням, то яким чином нам діяти в даній ситуації?
7. Зможемо ми здійснювати оптову торгівлю пальним з акцизного складу пересувного як вищезазначено? Якщо є порушення, то які? Чи потрібно обладнувати лічильниками наші транспортні засоби, які будуть акцизним складом пересувним?
8. Якщо суб’єкт господарювання отримав ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутність місць оптової торгівлі пальним за місцем знаходження суб’єкта господарювання, чи допустимо зберігання пального на території підприємства в місцях відмінних за акцизний склад пересувний?
9. Чи зберігається за транспортним засобом статус акцизного складу пересувного у випадку перебування (зберігання) резервуару (автоцистерни-причепу) окремо від тягача?
До питання 1
Законом України від 23 листопада 2018 року №2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» внесено зміни, зокрема, до Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі - Закон №481), відповідно до яких з 01.07.2019 запроваджується ліцензування діяльності усіх суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним. Так, відповідно до змін, внесених Законом №2628 до ст.15, оптова та роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на оптову або роздрібну торгівлю. Ліцензії на право оптової та роздрібної торгівлі пальним видаються терміном на п’ять років.
Розмір річної плати за ліцензії на право оптової торгівлі пальним складає:
за наявності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним - 5000 гривень за кожне таке місце;
за відсутності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним - 10000 гривень.
Річна плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним становить 2000 гривень на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
Ліцензії на право оптової та роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб’єкта господарювання.
Тобто для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним необхідно звернутись з заявою до органу ліцензування в особі Головного управління ДФС в залежності від місця розташування об’єкту торгівлі або зберігання пального та ПММ, для отримання ліцензії на право оптової торгівлі необхідно звертатись на адресу ДФС України (04655, м.Київ, Львівська площа,8).
За порушення норм Закону №481 щодо торгівлі пальним без наявності відповідних ліцензій посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством. До суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:
- оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії -500000грн;
- роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії - 250000 грн. Зазначена норма передбачена ст. 15 та ст. 17 Закону № 481/95-ВР (з урахуванням змін, внесених Законом №2628-VІІ).
До питання 2
У відповідності до абз. 2 пп. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України, норма якого набуває з 1 липня 2019 року, платники податку -розпорядники акцизних складів зобов'язані зареєструвати усі акциз.ні склади - у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Згідно п. 22 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ платники податку зобов’язані з 1 травня 2019 року до 1 червня 2019 року зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.
Відповідно до Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженого Постановою КМУ від 24.04.2019 № 408 "Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового" (далі - Постанова КМУ № 408), реєстрація платника акцизного податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочих дні до початку ввезення на митну територію України або до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів (далі - заява), форма якої затверджується Мінфіном.
На підставі заяви, що подається для реєстрації особи як платника акцизного податку, здійснюється одночасно реєстрація акцизних складів такого платника.
Відповідно до пункту 5 Постанова КМУ № 408 набирає чинності з дня опублікування, крім пункту 4 цієї постанови та пунктів 19-44 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженого цією постановою, які набирають чинності з 1 липня 2019 року.
Форма заяви № 1-АКПС, за якою реєструються акцизні склади, міститься в проекті наказу Мінфіну «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового».
На теперішній час проект наказу проходить процедуру погодження центральними органами виконавчої влади.
Враховуючи викладене, підприємство, згідно з нормами ПКУ, які наберуть чинності з 1 липня 2019 року, будуть мати можливість до 1 липня 2019 року зареєструватися платником податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.
Чинним законодавством не передбачено відповідальності у разі, якщо суб’єкт господарювання не зареєструвався платником акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або не здійснив реєстрацію акцизних складів до 1 липня 2019 року в системі електронного адміністрування реалізації пального.
До питання З
Статтею 18 Закону № 481 визначено, що всі інші закони та нормативно-правові акти, які стосуються виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і пального, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Позиція Міністерства юстиції щодо порядку правозастосування у разі суперечності правових норм нормативно-правових актів однакової юридичної сили висловлена у листі від 26 грудня 2008 року №758-0-2-08-19 "Щодо практики застосування норм права у випадку колізії".
До питання 4, 7
З 1 липня 2019 року нормами ПКУ (пп. 14.1.6 1 п. 14.1 ст. 14) застосовується визначення терміну «акцизний склад пересувний». Так, акцизний склад пересувний - транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.
Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:
а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України);
б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;
в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.
Змінами, внесеними Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII "Про внесення змій до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" (далі - Закон № 2628) до ст. 14 Кодексу, змінюється визначення термінів "реалізація пального", "акцизний склад".
Так, згідно з пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу під реалізацією пального з 1 липня 2019 розуміються будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:
до акцизного складу;
до акцизного складу пересувного;
для власного споживання чи промислової переробки;
будь-яким іншим особам.
Відповідно до пп. 14.1.224-1 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, норма якого набуває чинності з 1 липня 2019 року, розпорядник акцизного складу пересувного - суб'єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб:
реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий;
ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.
Законом № 2628 передбачено внесення змін до Закону України від 19 грудня 1995 № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", згідно з якими з 1 липня 2019 -запроваджується ліцензування діяльності усіх суб'єктів господарювання, які здійснюють, зокрема, діяльність із оптової торгівлі та зберігання пального.
Таким чином, діяльність підприємства із зберігання пального та оптової торгівлі пальним з акцизного складу пересувного з 1.07.2019 повинна здійснюватись за наявності ліцензії.
У відповідності до абз. 4 пп. 230.1.5 п. 230.1 ст. 230 ПКУ, норма якого набуває чинності з 1 липня 2019 року, транспортні засоби, що використовуються для переміщення на митній території України пального або спирту етилового, не облаштовуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
До питання 5
ПКУ визначено, що акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі (пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу, редакція набуде чинності з 01.07.2019), винятків чинним законодавством України не передбачено.
До питання 6
Відповідно до ст. 15 Закону №481 зберігання пального здійснюються суб’єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.
Суб’єкти господарювання отримують ліцензії на зберігання пального на кожне місце зберігання пального.
Суб’єкт господарювання має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.
Таким чином, для здійснення діяльності зі зберігання пального у розумінні Закону №481 (зі змінами), суб’єкту господарювання необхідно отримати відповідну ліцензію.
До питання 8
Статтею 1 Закону №481 визначено, що місце зберігання пального-місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування; зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.
Відповідно до ст.15 Закону №481 суб’єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб'єкта господарювання.
Розмір річної плати за ліцензії на право оптової торгівлі пальним складає:
за наявності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним - 5000 гривень за кожне таке місце;
за відсутності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним - 10000 гривень.
Ліцензія видається за заявою суб'єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
Для отримання ліцензії на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
- ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об'єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об'єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
- акт вводу в експлуатацію об'єкта або акт готовності об'єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об'єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об'єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
- дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Звертаємо увагу, що згідно статті 17 Закону №481 у разі оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії до суб'єктів господарювання передбачено застосування фінансових санкцій у вигляді штрафів - 500, 0 тис. грн.
Суб’єкт господарювання має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або в місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.
До питання 9
У відповідності пп. пп.14.1,6 1 п. 14.1 ст. 14 ГПСУ, норма якого набуває з 1 липня 2019 року, акцизний склад пересувний - транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний
трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.
Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:
а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України);
б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;
в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.
Згідно до пп. 230.1.5. п. 230.1 статті 230 ПКУ з 1 липня 2019 року транспортні засоби, що набули статусу акцизних складів пересувних, а також транспортні засоби, що використовуються суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки, повинні обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, створення та ведення якого забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Перелік транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, розміщується на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Порядком електронного адміністрування реалізації пального та. спирту етилового, затвердженого постановою КМУ № 408 визначено, що транспортні засоби реєструються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового як акцизні склади пересувні автоматично в разі, коли такі транспортні засоби зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, під час здійснення яких переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, зокрема згідно з даними акцизної накладної, складеної в одному примірнику на підставі даних відповідної митної декларації платником акцизного податку, який ввозить пальне або спирт етиловий на митну територію України.
Транспортний засіб, в якому міститься пальне, право власності на яке належить декільком розпорядникам акцизного складу пересувного, є декількома акцизними складами пересувними, кількість яких дорівнює кількості власників пального, що міститься в такому транспортному засобі. Кожний такий акцизний склад пересувний реєструється як окремий акцизний склад пересувний.
Відомості щодо розпорядника акцизного складу пересувного змінюються в разі, коли право власності на пальне, яке міститься в транспортному засобі, переходить від одного суб'єкта господарювання до іншого суб'єкта господарювання, і такий транспортний засіб вважається іншим акцизним складом пересувним. У момент зазначеного переходу права власності на пальне складається акцизна накладна.
Таким чином, реєстрація транспортного засобу підприємства, як акцизного складу пересувного в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового припиняється за наявності в системі документально підтверджених даних щодо припинення використання платником акцизного податку транспортного засобу для переміщення та/або зберігання пального або спирту етилового на митній території України, а саме під час виконання одночасно всіх таких умов:
стосовно такого акцизного складу пересувного в Єдиному реєстрі акцизних накладних зареєстровані всі примірники акцизних накладних (другі примірники акцизних накладних, складених у двох примірниках, або перші примірники акцизних накладних, складених в одному примірнику), в яких транспортний засіб був зазначений як акцизний склад пересувний;
дорівнюють нулю обсяги пального або спирту етилового, які обліковуються в розрізі такого акцизного складу пересувного в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, за всіма кодами товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |