X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.09.2019 р. № 69/6/99-00-04-02-06-15/ІПК

З урахуванням пункту другого постанови Кабінету Міністрів Україні від 18.12.2018 № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682-р «Питання Державної податкової служби України» Державна податкова служба України, відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) розглянула запит Товариства щодо особливостей роботи акцизних складів, обладнання складів витратомірами-лічильниками і рівнемірами-лічильниками та в межах компетенції повідомляє таке.

Товариство зазначило, що основним видом його діяльності є роздрібна торгівля пальним, яку воно здійснює через мережу орендованих автозаправних станцій (надалі АЗС). Орендовані Товариством АЗС, розташовані в різних регіонах України, та є стаціонарними об’єктами, на яких встановлені підземні резервуари, трубопроводи та паливо роздавальні колонки, з яких здійснюється цілодобовий продаж палива скрапленого газу третім особам.

Враховуючи вищенаведене Товариство запитує:
1. Яка установа або (організація), та протягом якого часу здійснює підключення    резервуарів, витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічільників до паливороздавальних колонок та/або оливороздавальних колонок, що встановлені на акцизних складах суб'єктів господарювання, та здійснює їх первинну реєстрацію в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі?

2. Яка організація та/або установа здійснює повірку, оцінку відповідальності, калібрування витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників, паливороздавальних колонок та/або оливороздавальних колонок, що встановлені на акцизних складах, та яка періодичність цих повірок?

3. Чи повинна організація та/або установа, що здійснює повірку, оцінку відповідності, калібрування витратомірів-лічильників та/або рівнемірів- лічильників, паливороздавальних колонок та/або оливороздавальних колонок мати акредитацію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику Державної фіскальної служби України або будь-якої іншої установи?

4. Що таке, в розумінні Податкового законодавства, є визначення понять повірка, оцінка відповідності, калібрування резервуара, витратоміра-лічильника та рівнеміра-лічильника, а також паливороздавальної колонки та/або оливороздавальної колонки?
5. Якщо витратомірів на паливо роздавальних колонках немає, то яким чином ДФС отримує добовий звіт по залишкам надходжень палива?

6. Якщо наймаємо бензовоз у третіх осіб (перевізника) для переміщення палива з одного акцизного складу до АЗС (місця продажу), цей перевізник повинен бути зареєстрований як пересувний акцизний склад чи ні, чи перевізник повинен бути зареєстрований в іншому реєстрі?

7. Якщо відпуск здійснюємо в бензовоз або іншу ємність через АЗС, що потрібно зазначати в акцизній накладній, які обов'язкові реквізити?

8. Якщо перевізник, покупець не повідомив адресу місцезнаходження акцизного складу отримувача пального, що в даному випадку вказувати в акцизній накладній, та скільки примірників повинно бути складено?

9. Товариство здійснює роздрібну торгівлю паливом, які строки складання та реєстрації акцизної накладної, у разі якщо, продаж палива здійснено суб’єкту господарювання:

- який є платником акцизного податку;

- який не є платником акцизного податку?

10. У разі здійснення роздрібного продажу палива фізичним особам, акцизні накладні складаються за кожним фактом заправки транспортного засобу, чи все ж таки можна скласти одну акцизну накладну зазначивши в ній добовий обсяг проданого пального (фізичним особам)?

11. Враховуючи те, що бухгалтерія Товариства працює з 9:00 до 18, а автозаправні станції цілодобово, які строки для реєстрації акцизної накладної, у разі якщо продаж пального було здійснено після 18:00?

До питань 1-5.

Відповідно до абз. 7 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу платники податку - розпорядники акцизних складів зобов'язані зареєструвати усі розташовані на акцизних складах, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі - Реєстр).
Відповідно до п. 12 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу розпорядники акцизних складів зобов'язані обладнати акцизні склади (загальна місткість резервуарів яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів) витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Реєстрі у строк не пізніше 01 жовтня 2019 року.

Відповідно до вимог ст. 230 Кодексу, постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 року № 891 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку (далі - Порядок).

Відповідно до пп. 1 п. 2 Порядку, витратомір-лічильник - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для безперервного вимірювання, запам'ятовування та відображення у фактичних умовах вимірювання кількості пального, що проходить через вимірювальний перетворювач у закритих, повністю заповнених трубопроводах.

Згідно з пп. 2 п. 2 Порядку, рівнемір-лічильник рівня пального у резервуарі - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для вимірювання рівня пального, за яким обчислюється об'єм пального, що перебуває у резервуарі, за градуювальною таблицею резервуара.

Резервуар - це законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки у вигляді стаціонарної споруди або ємності, який призначений для здійснення операції з обігу пального та його зберігання та для якого встановлена залежність його місткості від абсолютної висоти рівня пального в резервуарі, що оформлено у вигляді градуювальної таблиці (пп. З п. 2 Порядку).

Реєстрація резервуарів, витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників Реєстрі здійснюється на підставі довідки про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри, форму якої затверджено наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2018 № 944.

Відповідно до абзацу п'ятого пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки, встановлені на акцизних складах, на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності, проведені відповідно до законодавства, виконують функції витратомірів-лічильників.

Виходячи із зазначеного, кожний введений в експлуатацію стаціонарний резервуар, розташований на акцизному складі, повинен бути обладнаний рівнеміром-лічильником, який повинен відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства.

Кожне місце відпуску пального наливом з акцизного складу, розташоване на акцизному складі, повинно бути обладнане витратомірами-лічильниками.

Функції витратомірів-лічильників виконують встановлені на акцизних складах паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності, проведені відповідно до законодавства.

Якщо відсутній позитивний результат повірки або оцінки відповідності або калібрування рівнемірів-лічильників та витратомірів-лічильників, в т.ч. паливороздавальних колонок та/або оливороздавальних колонок, то акцизні склади вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками, та рівнемірами-лічильниками.

Зокрема таку    повірку здійснює Науковий метрологічний центр - Національний науковий центр «Інститут метрології».

Метрологічні характеристики рівнемірів і витратомірів під час визначення обсягу обігу та залишку пального повинні відповідати вимогам законодавства.

До питання 6.

Відповідно до п. 14.1.224-1 Кодексу розпорядник акцизного складу пересувного для пального - це суб'єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб:

реалізує або зберігає пальне;

ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених ст. 229 Кодексу.

При цьому не є розпорядником акцизного складу пересувного суб'єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального.

Щодо пересувних акцизних складів

Згідно з п.п. 14.1.6і п.14.1 ст.14 Кодексу Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:

а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом внутрішнім транзитом або визначеним підпунктом "а" пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України);

б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;

в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.

Не є акцизним складом пересувним транспортний засіб, що використовується суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Підпунктом 230.1.5 п. 230.1 ст. 230 Кодексу передбачено обов’язковість обліку всіх транспортних засобів, в яких здійснюється переміщення пального або спирту етилового (як тих, що набули статусу акцизного складу, так і тих, які використовуються суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, тобто не є платником акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне; або спирт етиловий (далі - Перелік).
Включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку здійснюється автоматично на підставі:

даних акцизних накладних, зареєстрованих в ЄР АН, або заявок на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, із зазначенням періоду переміщення такого пального або спирту етилового, або митних декларацій при переміщенні пального або спирту етилового митною територією України прохідним транзитом (від пункту ввезення (пропуску), на митну територію України до пункту вивезення (пропуску) за межі митної території України, у тому числі в межах одного пункту пропуску через державний кордон України) або внутрішнім транзитом, визначеним пп. «а» п. 2 частини другої ст. 91 Митного кодексу України (від пункту ввезення (пропуску) на митну територію України до митного органу, розташованого на митній території України).

Таким чином, при реалізації пального на митній території України транспортний засіб:

набуває статусу пересувного акцизного складу при реєстрації акцизної накладної, в якій такий транспортний засіб зазначається в правій частині акцизної накладної як пересувний акцизний склад, на який отримане пальне;

втрачає статус пересувного акцизного складу при реєстрації акцизної накладної, в якій такий транспортний засіб зазначено в лівій частині акцизної накладної, як пересувний акцизний склад, з якого відвантажене пальне, за умови, що обсяг пального, який обліковується в такому пересувному акцизному складі, після реєстрації вказаної акцизної накладної приймає значення «0».

До питання 7.

Особливості заповнення акцизних накладних залежно від виду операції з реалізації пального регламентовано Порядком заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2019 №262.

В акцизних накладних, складених на операції з реалізації з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним:

зазначаються напрям використання пального «4» та реквізити акцизного складу, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне;

не зазначаються реквізити акцизного складу пересувного, на який фізично відвантажене (отримане) пальне.

При цьому слід мати на увазі, що:

обсяг пального, зазначений в акцизній накладній з напрямом використання «4», не збільшує в ліміт пального в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕА РПСЕ) платника акцизного податку - отримувача пального, та відповідно обсяг пального, на який такий платник може скласти акцизні накладні;

оскільки реквізити акцизного складу пересувного, на який фізично відвантажене (отримане) пальне, в акцизній накладній з напрямом використання «4» не зазначаються, транспортний засіб (бензовоз) не включається до Переліку і в ньому не може здійснюватися транспортування пального.

До питання 8.

В акцизній накладній вказується не адреса акцизного складу, а уніфікований номер реєстрації акцизного складу в СЕА РПСЕ (форма акцизної накладної затверджена наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2019 № 262).

Відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу уніфікований номер акцизного складу в СЕА РПСЕ, на який отримане пальне є одним з обов’язкових реквізитів акцизної накладної.

До питань 9 та 11.

Відповідно до п. 231.6 ст. 231 Кодексу реєстрація акцизних накладних, складених при реалізації пального з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, в Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.

Згідно з п. 231.3 ст. 231 Кодексу особа, яка реалізує пальне, зобов'язана скласти акцизну накладну в одному примірнику у разі реалізації пального або спирту етилового, зокрема, але не виключно, з акцизного складу будь-яким іншим особам - не платникам податку.

Таким чином, при реалізації пального з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, акцизна накладна складається:

у двох примірниках - при реалізації пального платникам акцизного податку;

у одному примірнику - при реалізації пального будь-яким іншим особам - не платникам акцизного податку.

Єдиний реєстр акцизних накладних працює постійно (24 години щоденно), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування (п. 231.8 ст. 231 Кодексу).

До питання 10.

Відповідно до п. 231.3 ст. 231 Кодексу акцизна накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо акцизні накладні не були складені на ці операції) за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД у разі здійснення реалізації пального за готівку кінцевому споживачеві (який не є суб'єктом господарювання), розрахунки за які проводяться через касу/реєстратори розрахункових операцій або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок особи, що реалізує пальне).

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.