Державна податкова служба України з урахуванням пункту другого постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682-р «Питання Державної податкової служби України» розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ та податком на прибуток операцій з отримання коштів грантів за Європейською спільною програмою поводження з радіоактивними відходами на виконання наукових робіт, яка доповнює Програму досліджень і інновацій Європейського Союзу Ногігоп-2020 (далі - грантова угода), та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, платник, як бенефіціар, у рамках грантової угоди отримує від Європейського Союзу через координатора проекту грантові кошти для покриття частини своїх витрат за проектом. Участь України у цій програмі регламентована Угодою між Урядом України та Європейським співтовариством з атомної енергії про наукову і технологічну співпрацю та асоційовану участь України у Програмі наукових досліджень та навчання Євратом (2014 - 2018), ратифікованою Законом України 22 вересня 2016 року № 1542-VІІІ (далі - Угода).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Статтею 3 розділу І ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування.
При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Відповідно до пунктів 30.1 - 30.4 статті 30 розділу І ПКУ податкова пільга - це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 розділу І ПКУ.
Відповідно до підпункту 5.3.3 пункту 5.3 статті 5 грантової угоди отриманий грант не має приносити прибуток та відповідно до пункту 26.1 статті 26 грантової угоди усі результати належать бенефіціару, який їх створює.
При цьому під результатом розуміється будь-який (матеріальний або нематеріальний) результат дії, такий як дані, знання або інформація - незалежно від його форми або характеру, від того, чи можна його захистити, чи ні, - який створюється під час виконання дії, а також будь-які права з ним пов’язані, включно з правами на інтелектуальну власність.
Згідно зі статтею 14 грантової угоди третя сторона - це будь-яка юридична особа, яка має правовий зв'язок з бенефіціаром, що передбачає співпрацю та не обмежується тільки цією дією.
Виконання платежів сторонам є виключно компетенцією координатора (підпункт 7.3.1 пункту 7.3 статті 7 грантової угоди).
Таким чином, отримані платником від Європейського Союзу через координатора проекту грантові кошти не є компенсацією за поставлені товари, роботи, послуги та надаються на безповоротній основі для часткового фінансування проекту у вигляді відшкодування витрат платника.
Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку у сфері наукової і науково-технічної діяльності визначено Законом України від 26 листопада 2015 року № 848-VІІІ «Про наукову і науково-технічну діяльність» (далі - Закон № 848).
Відповідно до пункту 5 статті 1 Закону № 848 грант - це фінансові чи інші ресурси, надані на безоплатній і безповоротній основі державою, юридичними, фізичними особами, у тому числі іноземними, та (або) міжнародними організаціями для розвитку матеріально-технічної бази для провадження наукової і науково-технічної діяльності, проведення конкретних фундаментальних та (або) прикладних наукових досліджень, науково-технічних (експериментальних) розробок, зокрема на оплату праці наукових (науково-педагогічних) працівників у рамках їх виконання, за напрямами і на умовах, визначених надавачами гранту.
Крім того, згідно з пунктом 6 Додатку 1 до Угоди Україна буде вживати всіх необхідних заходів, у міру необхідності, щоб гарантувати, що товари і послуги, придбані в Україні або імпортовані в Україну, які фінансуються відповідно до грантових договорів або контрактів, укладених для реалізації заходів у рамках Угоди від 27.06.2016, звільняються від митних зборів, імпортних мит та інших податкових платежів, у тому числі ПДВ, які застосовуються в Україні.
Щодо оподаткування ПДВ
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Відповідно до підпунктів «а» та «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів та/або послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V ПКУ.
Постачання послуг - будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких
об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами ж власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Отже, у зв'язку з тим, що операція з надання/отримання платником безповоротної фінансової допомоги не підпадає під визначення операцій з постачання товарів/послуг, така операція не є об'єктом оподаткування ПДВ. За операціями, жі не є об'єктом оподаткування ПДВ, Звіт про суми податкових пільг не подається.
Враховуючи викладене, у розглянутій у зверненні ситуації операція із отримання платником безпосередньо грантових коштів на безповоротній основі на власний банківський рахунок не є об’єктом оподаткування ПДВ та у податковій звітності з ПДВ не відображається, оскільки, як вказано у зверненні, такі кошти не є оплатою вартості товарів/послуг. За операціями, які не є об'єктом оподаткування ПДВ, Звіт про суми податкових пільг не подається.
Щодо оподаткування податком на прибуток підприємств
Згідно з підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу III ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, жі виникають відповідно до положень ПКУ.
Отже, пунктом 6 Додатку І до Угоди не передбачено звільнення від оподаткування прибутку підприємств, отриманого відповідно до грантових договорів та/або контрактів, укладених для реалізації заходів у рамках Угоди.
Водночас слід зазначити, що статтею 36 розділу І ПКУ встановлено, що платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати відповідність проведення ними операцій.
Тому запит на отримання індивідуальної податкової консультації з питань звільнення від оподаткування ПДВ та податком на прибуток операцій з отримання грантових коштів третіми особами доцільно подати безпосередньо платнику податку - третій особі, яка отримує такі кошти.
Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов'язані самостійно декларувати свої податкові зобов'язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
При цьому пунктом 44.1 статті 44 розділу II ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені пунктом 44.1 статті 44 розділу II ПКУ.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу II ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |