Державна податкова служба України розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства у разі реорганізації підприємства шляхом виділу та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — ПКУ), повідомляє.
Платник податку має право відповідно до п. 52.1 ст. 52 ПКУ звернутися до контролюючих органів за наданням індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пп. 19-1.1.28 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПКУ до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Надання роз’яснень з питань співвідношення пасивів та активів (статутного капіталу, нерозподіленого прибутку) при реорганізації підприємства шляхом виділу, дати складання розподільчого балансу не належить до компетенції ДПС.
Щодо можливості застосування пп. 153.15.1 п. 153.15 ст. 15 ПКУ у разі проведення реорганізації.
Норма пп. 153.15.1 п. 153.15 ст. 15 ПКУ щодо особливостей обліку під час реорганізації юридичних осіб діяла до 01.01.2015.
На даний час порядок погашення грошових зобов'язань або податкового боргу у разі реорганізації платника податків або передачі цілісного майнового комплексу державного чи комунального підприємства в оренду чи концесію регулюється ст. 98 ПКУ.
Щодо зобов’язання підприємства, що реорганізується, повідомляти окремим документом органи ДПС про прийняття рішення щодо виділу.
Відповідно до статей 64 та 66 ПКУ взяття на облік за основним місцем обліку юридичних осіб як платників податків та зборів у контролюючих органах та внесення змін до облікових даних здійснюється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — ЄДР), наданих державним реєстратором згідно із Законом України від 15.05.2003 № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (далі — Закон).
Відомості про проведені реєстраційні дії передаються до ДПС у день їх проведення, у порядку інформаційної взаємодії між ЄДР та інформаційними системами ДПС.
Відповідно до частини третьої ст. 4 Закону у разі виділу юридичних осіб здійснюється державна реєстрація юридичних осіб, утворених у результаті виділу, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в ЄДР, Про юридичну особу, з якої здійснено виділ, щодо юридичної особи правонаступника.
Виділ вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться у ЄДР, про юридичну особу, з якої здійснено виділ, щодо юридичної особи — правонаступника.
Таким чином відомості про внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо виділу контролюючі органи отримують від державного реєстратора, і відповідно, подання додаткових документів про прийняття рішення щодо виділу непотрібно.
Щодо обов’язковості проведення податкової перевірки при реорганізації підприємства
У разі одержання відомостей із ЄДР про рішення про припинення юридичної особи контролюючі органи розпочинають і проводять процедури, передбачені ПКУ, розділом XI Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588.
Зокрема, пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 ПКУ встановлене право органів Державної податкової служби України (далі — ДПС) на проведення документальної позапланової перевірки платника податків, по якому розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення).
Рішення про проведення документальної позапланової перевірки платника податків приймається керівником (заступником керівника, уповноваженою особою) контролюючого органу у встановленому ПКУ порядку за результатами ґрунтовного аналізу всієї наявної в контролюючих органах стосовно цього платника податків податкової інформації про ризики в його діяльності:
щодо приховування об’єктів оподаткування, несплати ним податкових зобов’язань, невиконання вимог іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи (у разі наявності зазначених ризиків у діяльності цього платника податків).
За результатами проведення відповідних заходів у зв’язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог органи ДПС направляють до ЄДР відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів, відсутність (наявність) заборгованості зі сплати ЄСВ або про узгодження плану реорганізації юридичної особи — у разі наявності податкового боргу при реорганізації юридичної особи.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |