X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 21.10.2019 р. № 877/ІПК/15-32-04-05-05

Головне управління ДПС в Одеській області розглянуло запит про надання податкової консультації щодо оподаткування доходу нерезидента за операціями з придбання у нього корпоративних прав резидента України та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року N2755-VI зі змінами та доповненнями (далі  Кодекс) повідомляє.

Відповідно до пп. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Кодексу дохід з джерелом їх походження з України  це будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.

Згідно з пп. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку за ставками, визначеними ст. 141 Кодексу.

Резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у пп. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, за ставкою в розмірі 15 відс. (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3 141.4.6 та 141.4.11 п. 141.4 ст. 141 Кодексу) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності (пп. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу).

Під доходами, отриманими нерезидентом із джерелом їх походження з України, розуміється, зокрема, прибуток від здійснення операцій з продажу або іншого відчуження цінних паперів, деривативів або інших корпоративних прав, визначений відповідно до розд. III Кодексу (пп. "е" пп. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу).

Для цілей застосування пп. "е" пп. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу прибуток нерезидента від здійснення операцій з продажу або іншого відчуження корпоративних прав розраховується згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Таким чином, резидент, що здійснює на користь нерезидента виплату з доходу за операцією з придбання у нього корпоративних прав, має утримати податок з прибутку від такої операції за правилами, визначеними пп. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.

Порядок застосування міжнародних договорів України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України встановлено ст.103 Кодексу.

Відповідно до п.103.2 ст.103 Кодексу особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.

Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами п. 103.4 ст.103 Кодексу.

Статтею 13 "Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Болгарії про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень" від 20.11.1995, яка ратифікована Верховною Радою України 23.04.96 та набрала чинності 03.10.97 (далі Конвенція), визначено умови, які країни-підписанти погоджуються виконати при оподаткуванні доходів від відчужування майна, в тому числі і корпоративних прав.

Згідно положень п.2 ст.13 Конвенції доходи, одержувані резидентом Договірної Держави від відчужування:

a) акцій, інші ніж ті акції, що котируються на визнаній фондовій біржі, які одержують їх вартість або більшу частину вартості прямо або посередньо від нерухомого майна, розташованого в другій Договірній Державі; або

b) доля в активах особи, іншої, ніж фізична особа, якщо активи складаються в основному з нерухомого майна, розташованого в другій Державі, або з акцій, як вони визначені в підпункті а) вище, можуть оподатковуватись у цій другій Договірній Державі.

При цьому, доходи від відчужування будь-якого майна, іншого ніж те, про яке йдеться у пунктах 1, 2, 3 і 4 ст.13 Конвенції, оподатковуються тільки в Договірній Державі, резидентом якої є особа, що відчужує майно і підлягає оподаткуванню щодо цих доходів у Договірній Державі (п.5 ст. 13 Конвенції).

Отже, в залежності від виду відчужуваного майна, доходи від такої операції для групи активів, передбачених п. 2 ст. 13 Конвенції, підлягають оподаткуванню в Україні по ставці, встановленій пп. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, а для групи активів, передбачених п.5 ст.13 Конвенції, у Республіці Болгарія.

Щодо випадків так званого юридичного подвійного оподаткування, де один і той же дохід оподатковується в руках однієї й тієї ж особи більше ніж однією державою, зокрема коли у відповідній статті Конвенції зазначено, що дохід може оподатковуватися в Договірній Державі, що є джерелом доходу, то вони врегульовані ст. 24 Конвенції.

Зокрема, пп. "а" п.1 ст. 24 Конвенції зазначено, що якщо резидент Болгарії отримує доход або володіє майном, яке у відповідності до положень цієї Конвенції може оподатковуватись в Україні, Болгарія буде звільняти такий доход від оподаткування з урахуванням положень законодавства Болгарії, які стосуються звільнення податку, сплаченого на території за межами Болгарії (які не будуть суперечити головним принципам п.2 ст.24 Конвенції).

Що стосується питань, піднятих у запиті, то виходячи з його змісту, не можливо зробити висновок щодо того, під який із пунктів статті 13 Конвенції підпадає випадок, який розглядається.

Тому, будь-які висновки щодо порядку оподаткування вищевказаних доходів нерезидента можуть бути надані за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідної господарської операції та первинних документів, оформленням яких вона супроводжувалась.

Крім того зазначаємо, що відповідно до п.52.2 ст.52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.