Головне управління Державної податкової служби у Полтавській області відповідно до статті 52 Податкового кодексу України від 02.12.2010 за № 2755-VІ із змінами і доповненнями (далі — Кодекс) розглянуло звернення на отримання індивідуальної податкової консультації з питання використання витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників, і повідомляє.
Питання, викладене в зверненні:
Чи створений Єдиний державний реєстр витратомірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі — Реєстр витратомірів-лічильників рівня пального)?
Чи наявний затверджений перелік рекомендованих до встановлення витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників, в якому зазначена марка, модель, виробник і т.п.?
Якщо частина резервуарів використовується підприємством для зберігання не підакцизної продукції, але вони розташовані за адресою акцизного складу, чи потрібно їх облаштовувати витратомірами-лічильниками і рівнемірами-лічильниками?
Чи створений програмний продукт, що забезпечує функціонування Реєстру витратомірів-лічильників рівня пального, приймання від розпорядників акцизних складів електронних документів для наповнення Реєстру витратомірів-лічильників рівня пального, збереження даних і захисту інформації?
Яким чином підприємству потрібно надавати вказану інформацію до контролюючого органу?
Яким чином підтверджувати результати повірки до податкового органу?
Яким чином відбуватиметься формування даних та їх подальша передача?
Шляхом формування Z-звіту, в якому зазначаються залишки на початок та кінець дня й реалізація за добу передачею фактичних обсягів отриманого та реалізованого товару, чи іншим шляхом?
Що потрібно змінити в реєстраторі розрахункових операцій, щоб інформація, яка подається до контролюючого органу, відповідала вимогам постанови Кабінету міністрів України від 22 листопада 2017 р. № 891 (далі — Постанова № 891) “Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального в резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку до контролюючих органів”?
Які вимоги відповідно до чинного законодавства ставляться до рівнемірів та витратомірів лічильників?
Яким чином виконувати вимоги Податкового кодексу України з щоденної реєстрації акцизних накладних не порушуючи норми статей 50-54 Кодексу законів про працю України?
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Кодексом передбачено, що акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі (далі-рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки, або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства.
У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками (пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу).
Зокрема таку повірку здійснює Науковий метрологічний центр — Національний науковий центр “Інститут метрології”.
Технічним регламентом законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 94 (далі — ТР) встановлено вимоги, яким повинні відповідати засоби вимірювальної техніки, які призначені для застосування у сфері законодавчо регульованої метрології, коли вони надаються на ринку та/або вводяться в експлуатацію для виконання завдань, пов’язаних з вимірюваннями.
Засоби вимірювання витратоміри/рівнеміри проходять процедуру оцінки відповідності по своїм модулям (В та F) згідно з ТР.
Питання відповідності процедурам оцінки засобів вимірювання належить до компетенції ДП “Укрметртестстандарт” Мінекономрозвитку України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 545 (далі - Постанова № 545) затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, а також внесено зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України. Постанова № 545 набрала чинності з 01.07.2019 року.
Зокрема, Постановою № 545 внесено зміни до Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку (далі — Реєстр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 891 (далі — Порядок № 891).
Змінами встановлено, що електронні документи для наповнення Реєстру, які формуються розпорядниками акцизних складів та надсилаються до Реєстру за місцем розташування акцизного складу, містять, зокрема:
1) зведені за добу підсумкові облікові дані щодо:
— обсягів фактичних залишків пального на початок та кінець звітної доби та добового обсягу обігу пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15 °С, у розрізі всіх наявних у розпорядника акцизного складу акцизних складів з уніфікованою нумерацією — для усіх розпорядників акцизних складів, крім зазначених в абз. 3 пп. 5 Порядку № 891;
— добового фактичного обсягу реалізованого пального у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15 °С, — для розпорядників акцизних складів, на акцизних складах яких провадиться діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову підакцизну продукцію (пальне);
2) інформацію про такі ознаки акцизного складу:
— акцизний склад, на якому провадиться діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову підакцизну продукцію (пальне), обладнаний лише витратомірами в кожному місці відпуску готової підакцизної продукції (пального) шляхом наливу з такого акцизного складу;
— акцизний склад, на якому здійснюється виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у тарі виробника без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнаний витратомірами та рівнемірами;
3) інформацію про обсяги залишків пального, що розташовані на акцизному складі в тарі, балонах, упаковці, про добовий обсяг реалізованого пального в тарі, балонах, упаковці;
4) інформацію про дні, в які акцизний склад не працює.
Слід зазначити, що інформація про витратоміри та рівнеміри вноситься до Реєстру після настання строків їх встановлення, визначених Податковим кодексом України в редакції з 01.07.2019.
Так, згідно з п. 12 підрозділу 5 розділу XX Кодексу розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов’язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки:
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20 000 куб. метрів, — не пізніше 01.07.2019 року;
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1 000 куб. метрів, але не перевищує 20 000 куб. метрів, — не пізніше 01.10.2019 року;
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1 000 куб. метрів, — не пізніше 01.01.2020 року.
А також, згідно з п. 27 підрозділу 5 розділу XX Кодексу вимоги щодо обладнання витратомірами-лічильниками вітчизняних підприємств, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), та вимоги для таких підприємств щодо щоденного формування даних про добовий фактичний обсяг реалізованого пального, а також відповідальність для таких підприємств за порушення таких вимог застосовуються з 1 січня 2020 року.
Крім того, інформація про зведені за добу підсумкові облікові дані (зазначена в пп. 5 п. 5 Порядку № 891) вноситься до електронних документів для наповнення Реєстру автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів та рівнемірів.
Для забезпечення реалізації норм пп. 230.1.2 - 230.1.4 п. 230.1 ст. 230 Кодексу, із змінами внесеними Законом України від 23.11.2018 № 2628-VІІІ “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів”, прийнятий наказ Міністерства фінансів України від 18.06.2019 № 248 “Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 27 листопада 2018 року № 944” (далі — Наказ № 248), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 27.06.2019 за № 676/33647.
У новій редакції викладено Довідки:
— про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри;
— про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального.
На виконання пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 року № 891 “Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку” Державна фіскальна служба України забезпечила розробку програмного забезпечення для створення та ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них шляхом подання платниками “Довідки про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі” (електронні документи за формами J02104, F02104) засобами ITC “Електронний кабінет” та ITC “Єдине вікно подання електронної звітності”.
Вимогою ДФС до програмного забезпечення для автоматичного заповнення електронних документів шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників є формування вихідних файлів у форматі та за структурою електронних документів за формами J02104, F02104.
Електронні формати та XSD-схеми електронних документів за формами J02104, F02104 розміщені на офіційному веб-порталі ДФС за посиланням: http://sfs.gov.ua/elektronna-zvitnist/platnikam-podatkiv-pro/informatsivno-analitichne-za/reestr-elektronnih-form-po.
Слід зазначити, що Наказом № 248 передбачено, що до граничних термінів для обов’язкового обладнання акцизних складів витратомірами та рівнемірами відповідно до п.12 підрозділу 5 розділу XX Кодексу, визначення даних про обсяги залишків пального та обсяги реалізованого пального здійснюється у мірах повної місткості, які мають позитивний результат повірки, проведеної відповідно до законодавства, та/або за допомогою рулетки та метроштока або переносного (портативного) рівнеміра-аналізатора, які мають позитивний результат повірки, проведеної відповідно до законодавства.
Відповідно до Порядку № 891 та згідно п.2 наказу Міністерства фінансів України від 27.11.2018 № 944 “Про затвердження формату даних, структури та форм електронних документів для наповнення Єдиного державного реєстру витратомірів - лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі” (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 02.01.2019 за № 4/32975) адміністратором та держателем Реєстру є Державна фіскальна служба України, яка забезпечує:
— приймання від розпорядників акцизних складів пального електронними засобами зв’язку електронних документів для наповнення Реєстру;
— обробку електронних документів для наповнення Реєстру та автоматичного перенесення з них даних до Реєстру;
— збереження даних, що містяться у Реєстрі;
— захист інформації, що міститься у Реєстрі.
Додатково повідомляємо, що у програмі “М.Е.Бос” у зв’язку з зазначеними вище змінами вийдуть нові форми, а саме:
— F/J 0210301 “Довідка про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри”;
— F/J 0210401 “Довідка про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального”.
Зазначені довідки будуть знаходиться у розділі “Облік акцизного податку” — “Реєстр ліцензій (пальне)” програми “М.Е.Бос”.
Керуючись нормами чинного законодавства України, суб’єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання повинні провадити свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.
Відповідно до підпункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |