Державна податкова служба на звернення Підприємства (далі - Звернення) щодо стравляння рентної плати за спеціальне використання води (далі - Рентна плата), керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Підприємство поінформувало, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення і як первинний водокористувач є платником Рентної плати та запитує:
1. Чи правильно розуміє підприємство, що рентна плата з платника -первинного водокористувача не справляється за обсяги води, реалізовані на цілі, зазначені в п. 255.4 ст. 255 Кодексу, і для визначених категорій споживачів згідно з п. 255.4.1 ст. 255 Кодексу для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб (згідно з визначенням останнього терміну в абз. 2 п. 255.2 ст. 255 Кодексу)?
2. Яким чином слід розуміти вираз «фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі» в п. 255.3 ст. 255 Кодексу і за яким алгоритмом його слід визначати?
3. Чи правильно розуміє підприємство, що при визначенні об’єкту та бази оподаткування рентної плати з “фактичного обсягу води, який використовують водокористувачі” слід виключати такі обсяги:
- втрат води в системах водопостачання, мережах централізованого водопостачання за ІТНВПВ;
- витрат води на технологічні потреби за ІТНВПВ;
- води, поставленої водопостачальним підприємствам (оптова вода) на підставі окремих договорів, за якими отримана вода використовується для постачання населенню для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб в межах їх житлового фонду (в т.ч. ОСББ, ЖБК) та присадибних ділянок;
- на інші цілі, визначені п. 255.4 ст. 255 Кодексу?
4. Про який обсяг використаної води йдеться, у п. 255.11.2 ст. 255 Податкового кодексу України для обчислення податкових зобов’язань з рентної плати, якщо фактичний обсяг використаної води відрізняється від обсягу встановленого у дозволі на спеціальне водокористування?
5. Чи правильно вважає підприємство, що коефіцієнт 0,3, визначений п. 255.7 ст. 255 Кодексу застосовується житлово-комунальними підприємствами до ставок Рентної плати незалежно від обсягів і складу бази оподаткування Рентною платою?
6. Чи правомірним буде застосування житлово-комунальними підприємствами різних коефіцієнтів до ставки рентної плати (0; 0,3; 1) в розрізі обсягів за категоріями споживачів води при обчисленні податкових зобов’язань з рентної плати і якщо так, то на яких правових підставах?
7. Яким чином і в якому обсязі документів платник рентної плати повинен виконати вимоги п. 255.11.19 ст. 255 Кодексу («платники Рентної плати подають одночасно з податковими деклараціями контролюючим органам копії дозволу на спеціальне водокористування, договору на поставку води та статистичної звітності про використання води»)?
8. Чи підлягають до застосування санкції за подані квартальні декларації з рентної плати без надання копій документів зазначених в п. 255.11.19 ст. 255 Кодексу, тобто без дозволу на спеціальне водокористування, договорів на поставку води та статистичної звітності про використання води?»
Пункт 1 Звернення щодо не справляння Рентної тати за обсяги води реалізовані на цілі, зазначені в п. 255.4 ст. 255 Кодексу, зокрема для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб
Пунктом 255.3 ст. 255 Кодексу встановлено, що об’єктом оподаткування Рентною платою є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі.
Перелік випадків, за яких фактичний обсяг використаної платником води не виключається з об’єкта оподаткування Рентною платою, але на який платникам Рентної плати надана податкова преференція щодо не справляння Рентної плати визначено у п. 255.4 ст. 255 Кодексу.
При цьому п. 255.4 ст. 255 Кодексу не передбачає умови звільнення від оподаткування Рентною платою обсягів води, які реалізовані іншому суб’єкту господарювання, який використовує таку воду в підприємницькій діяльності, наприклад, підігріву для теплопостачання, перукарнях, приготування їжі в закладах громадського харчування, тобто для цілей отримання економічної вигоди.
Крім того, п. 255.4 ст. 255 Кодексу не передбачено звільнення від оподаткування Рентною платою обсягів води, які у дозвільному документі включені до лімітів забору води як об’єкт оподаткування Рентною платою та із дотриманням вимог ліцензійних умов на провадження господарської діяльності із централізованого водопостачання, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 №307, та Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету Уіфаїни по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 №30, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.07.1995 за №231/767, використовуються платником Рентної плати для забезпечення належних технологічних умов такого постачання, зокрема, шляхом поповнення обсягів води у системах водопостачання на обсяг їх втрат.
Разом з тим платникам Рентної плати надана податкова преференція, яка полягає у тому, що для визначеного п. 255.4 ст. 255 Кодексу вичерпного переліку видів обсягів води платники Рентної плати визначають податкові зобов’язання, які дорівнюють «0», зокрема, за частину об’єкта оподаткування Рентною платою, яка постачається населенню для задоволення його питних і санітарно-гігієнічних потреб. Використання зазначеної податкової преференції полягає в алгебраїчному множенні 3 (трьох) елементів Рентної плати - об’єкта оподаткування (обсяги води, яка постачається населенню для задоволення його питних і санітарно-гігієнічних потреб), ставок Рентної плати, визначених підпунктами 255.5.1-255.5.2 пункту 255.5 статті 255 Кодексу, а також коефіцієнту «0».
Пункти 2-4 Звернення щодо визначення фактичного обсягу води, який використовують водокористувачі
Пунктом 255.3 ст. 255 Кодексу встановлено, що об’єктом оподаткування Рентною платою є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі.
При цьому термін «фактичний обсяг води, який використовують» визначений лише у п.п. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу, як обсяг, що зазначений у дозвільному документі на здійснення спеціального водокористування як ліміт забору води з водного об’єкта (п.п. 4 п. 5 Порядку видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 року №321) без встановлення спеціального порядку обліку таких обсягів забору води.
Таким чином об’єктом оподаткування Рентною платою є весь обсяг отриманої шляхом забору води з водних об’єктів.
Кодексом не передбачено процедур зменшення або, яке зазначається у Зверненні Підприємства, «виключення» з об’єкту та бази оподаткування будь-яких обсягів води.
Таким чином припущення Підприємства у п. З Звернення, включаючи всі підпункти щодо наявності умов «виключення з об’єкта оподаткування обсягів води» не відповідають нормам Кодексу.
Водночас платникам Рентної плати надана податкова преференція, яка полягає у тому, що для визначеного п. 255.4 ст. 255 Кодексу вичерпного переліку видів обсягів води платники Рентної плати не виконують (не справляють) податкові зобов’язання з Рентної плати, наприклад, за частину об’єкта оподаткування Рентною платою, жа постачається населенню для задоволення його питних і санітарно-гігієнічних потреб.
Разом з тим п.п. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу визначено, що Рентна плата обчислюється виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої) водних об’єктів, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування, лімітів використання води, ставок Рентної плати та коефіцієнтів.
У разі перевищення водокористувачами річного встановленого ліміту використання води Рентна плата обчислюється і сплачується у п’ятикратному розмірі виходячи з фактичних обсягів використаної води понад встановлений ліміт використання води, ставок рентної плати та коефіцієнтів (п.п. 255.11.13 п. 255.11 ст. 255 Кодексу).
Пункти 5-6 Звернення щодо застосування житлово-комунальними підприємствами до ставок Рентної плати визначеного п. 255.7 ст. 255 Кодексу коефіцієнтів 0; 0,3; 1
Для цілей розділу IX «Рентна плата» Кодексу у п.п. 14.1.59 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено термін «житлово-комунальні підприємства» - суб’єкти господарювання, які безпосередньо виробляють, створюють та/або надають житлово-комунальні послуги. Комунальні послуги згідно з п. 2 частині першої ст. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон) - це послуги з постачання, зоїфема, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.
Оскільки основний вид економічної діяльності Товариства, що класифікується ж «Забір, очищення та постачання води» (клас 36.00 Класифікації видів економічної діяльності), ідентифікується ж «комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням», що є складовою житлово-комунальних послуг, то економічна діяльність Товариства має ознаки, за якими п.п. 14.1.59 п. 14.1 ст. 14 Кодексу підприємства визнаються такими, що належать до «житлово-комунальних підприємств».
Рентна плата обчислюється платниками виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої) водних об’єктів, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування, лімітів використання води, ставок Рентної плати та коефіцієнтів (п.п. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу).
Фактично об’єкт оподаткування Рентною платою (фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі) поділяється на 3 складові частини, в залежності від напрямків її використання (постачання), а саме, обсяг, що:
- постачається платниками населенню для задоволення його питних і санітарно-гігієнічних потреб;
- постачається платниками юридичним особам та фізичним особам-підприємцям, у тому числі теплопостачальним організаціям, ОСББ, ЖБК, тощо, незалежно від напрямків її використання (постачання) останніми;
-використовується платниками на власні технологічні потреби, у тому числі втрати та витрати для забезпечення провадження господарської діяльності з вироблення, створення та/або надання житлово-комунальних послуг.
Кодексом визначено вичерпний перепік суб’єктів водних відносин, за спожиті обсяги води якими Рентна плата не справляється (п. 255.4 ст. 255 Кодексу). Зокрема п.п. 255.4.1. п. 255.4 ст. 255 Кодексу звільнено від справляння Рентної плати частину об’єкта оподаткування Рентною платою - обсяги води, що використані для забезпечення питних та санітарно-гігієнічних потреб населення.
Порядок обчислення податкових зобов’язань з Рентної плати визначено п.п. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу, де сума податкових зобов’язань з Рентної плати відповідає результату множення таких елементів оподаткування ж об’єкт оподаткування Рентною платою - обсяг постаченої води, ставка Рентної плати та коефіцієнт.
Таким чином для обчислення суми Рентної плати для обсягів води, які постачені суб’єктам водних відносин, за спожиті обсяги води податкові зобов’язання з Рентної плати за якими не сплачуються, один із множників -елементів податку, має набути нульового значення. Оскільки і об’єкт оподаткування Рентною платою - обсяг постаченої води і ставка Рентної плати у абсолютних значеннях (гривні за кубічні метри) мають числові значення відмінні від нуля, то таким елементом може бути коефіцієнт «0» (нуль).
Чинна редакція Кодексу, аналогічно до попередньої, що діяла до 2018 року, не має особливостей обчислення податкових зобов’язань з Рентної плати за обсяги води, які постачені платником іншим, ніж визначені п. 255.4 ст. 255 Кодексу категоріям споживачів.
Податкові зобов’язання з Рентної плати за такі, постачені платником обсяги води, як до так і після набрання у 2018 році чинності нової редакції Кодексу, обчислюються у порядку визначеному п.п. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу.
При цьому сума податкових зобов’язань з Рентної плати за такі обсяги води відповідає результату множення таких елементів оподаткування ж об’єкт оподаткування Рентною платою - обсяг постаченої води, ставка Рентної плати та коефіцієнта, який за відсутності особливостей обчислення податкових зобов’язань приймає значення 1 (один).
Кодексом житлово-комунальним підприємствам надано право застосовувати до ставок Рентної плати коефіцієнт 0,3 (п. 255.7 ст. 255 Кодексу) без зазначення об’єкта оподаткування Рентною платою, на який поширюється особливість обчислення податкових зобов’язань з Рентної плати із застосуванням такого коефіцієнта. Вище продемонстровано, що застосування коефіцієнта 0,3 не є правомірним до обсягів води, за які Рентна плата не справляється та на які податкові преференції Кодексом не надавалися.
Оскільки щодо двох із трьох частини об’єкта оподаткування Рентною платою розмір коефіцієнтів, що застосовуються до ставок Рентної плати ідентифіковано як 0 (нуль) та 1 (один), то коефіцієнт 0,3 може бути застосованим виключно до обсягів води, що використовується платниками для забезпечення провадження ними господарської діяльності з вироблення, створення та/або надання житлово-комунальних послуг, за аналогією редакції Кодексу, що діяла до 2018 року.
Разом з тим, необхідно звернути увагу на той факт, що у разі прийняття Товариством рішення про застосовування коефіцієнта у розмірі 0,3 (п. 255.7 ст. 255 Кодексу) до всього без виключень об’єкта оподаткування Рентною платою, матиме місце покладення Товариством обов’язку із виконання податкових зобов’язань з Рентної плати на абонентів, визначених п. 255.4 ст. 255 Кодексу, за спожиті ними обсяги води, що суперечить нормі про право не справляти Рентну плату абонентами, що визначені п. 255.4 ст. 255 Кодексу за такі обсяги води.
Пункти 7-8 Звернення щодо подання платниками Рентної плати одночасно з податковими деклараціями копії дозволу на спецводокористування, договору на поставку води та статистичної звітності про використання води
При поданні платником Рентної плати першої податкової декларації з рентної плати разом з нею подається копія дозволу на спеціальне водокористування, а надалі така копія подається у разі внесення змін до дозволу на спеціальне водокористування.
При цьому копії укладених з первинними водокористувачами договорів на поставку води разом з податковими деклараціями з рентної плати не подаються.
Копія звіту про використання води за формою № 2ТП-водгосп (річна) з відміткою про одержання (штампом організації, що належить до сфери управління Держводагентства, яка прийняла звіт, та датою прийняття) подасться платником Рентної плати разом з податковою декларацією з рентної плати за рік.
Застосування штрафних санкцій за неподання або несвоєчасне подання до контролюючого органу копії статистичного звіту про використання води за формою № 2ТП-ВОДГОСП (річна) нормами Кодексу не передбачено.
Податкова консультація відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |