Державна податкова служба України відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) розглянула звернення Підприємства щодо створення та функціонування Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі — рівнемір-лічильник), передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку до контролюючих органів (далі — Реєстр) і повідомляє таке.
Підприємство зазначило, що у зв’язку з організацією господарської діяльності у платника податків виникла необхідність в отриманні індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Враховуючи викладене, Підприємство запитує:
1. Які моделі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників забезпечують можливість виконання абзацу одинадцятого підпункту 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 Кодексу?
2. Яке програмне забезпечення дозволяє передавати інформацію від витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників до контролюючого органу, в тому числі марки та моделі, які не є законодавчо визначеними?
3. Яким чином підтверджувати результати повірки витратомірів лічильників і рівнемірів-лічильників?
4. Яким чином виконувати вимоги Кодексу з щоденної реєстрації акцизних накладних і подачі довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального (далі — довідка № 2), при цьому не порушуючи норми статей 50—54 Кодексу законів про працю України?
5. У які строки необхідно платнику податків подати довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри (далі — довідка №1) та яка відповідальність за несвоєчасне її подання?
6.Чи функціонує на сьогодні Реєстр?
7.В якому місці платник податків має можливість придбати витратоміри-лічильники і рівнеміри-лічильники, та якої точності повинні вони бути, враховуючи те, що в акцизних накладних на пальне точність визначається до сотих літра, а точність рівноміра залежить не тільки від його власних заводських характеристик, а й від зміни геометрії резервуара при його наповненні або спустошенні?
8. Чи зобов’язаний розпорядник акцизного складу встановлювати витратоміри-лічильники і рівнеміри-лічильники на акцизному складі, якщо останній переданий в оренду іншому суб’єкту господарювання?
9. Чи зобов’язаний розпорядник акцизного складу встановлювати витратоміри-лічильники і рівнеміри-лічильники на акцизному складі на резервуари, які виведенні з експлуатації?
10. Які зміни необхідно здійснити в реєстраторі розрахункових операцій (далі — РРО), щоб інформація, яка передається до контролюючого органу, відповідала Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку до контролюючих органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 року № 891 (далі — Порядок № 891)?
До питань 1, 3 і 7.
Абзацом четвертим підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Кодексу передбачено, що витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства.
У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Вимоги, яким повинні відповідати засоби вимірювальної техніки, які призначенні для застосування у сфері законодавчо регульованої метрології, коли вони надаються на ринку та/або вводяться в експлуатацію для виконання завдань, пов’язаних з вимірюванням, встановлені у Технологічному регламенті законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року № 94.
Питання проведення процедур оцінки відповідності засобів вимірювання належить до компетенції ДП «Укрметртестстандарт», в тому числі, наукових метрологічних центрів, метрологічних центрів і повірочних лабораторій, уповноважених на проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації.
Податковим законодавством не передбачено рекомендованого платникам податків переліку витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників, якими обладнуються акцизні склади.
Суб’єкт господарювання самостійно, в залежності від технічних і технологічних аспектів роботи акцизного складу, приймає рішення щодо вибору марок, моделей витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників та забезпечує повноту обліку пального.
До питань 2 і 6.
Відповідно до абзацу першого підпункту 230.1.4 пункту 230.1 статті 230 Кодексу порядок ведення Реєстру встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 року № 891 Урядом постановлено ДФС забезпечити створення та ведення Реєстру за рахунок коштів, передбачених на функціонування зазначеного Реєстру.
Пунктом 3 Порядку № 891 визначено, що адміністратором та держателем Реєстру є контролюючий орган, який забезпечує:
— створення програмного продукту, що забезпечує функціонування Реєстру, приймання від розпорядників акцизних складів електронних документів для наповнення Реєстру, обробку електронних документів для наповнення Реєстру та перенесення з них даних до Реєстру, збереження даних, що містяться в Реєстрі;
— захист інформації, що міститься в Реєстрі, в установленому законодавством порядку.
Формат даних та структура Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2018 № 944, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 02.01.2019 за № 4/32975 (далі — наказ Мінфіну № 944).
Пунктом 2 наказу Мінфіну № 944 передбачено, що файли електронних форм довідок розробляються адміністратором Реєстру. Розроблення файлів електронних форм документів та кодування відповідних полів документів здійснюються у форматі Adobe Portable Document Format (PDF) та у XML-форматі із застосуванням схем контролю XML-документів (XML-Schema) відповідно до наказу Міністерства доходів і зборів України від 29.11.2013 № 729 «Про затвердження Формату (стандарту) електронного документа звітності суб’єктів господарювання та Опису довідників, що публікуються з Форматом (стандартом) електронного документа звітності суб’єктів господарювання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 лютого 2014 року за № 243/25020.
Так, на виконання пункту 3 Порядку № 891 і пункту 2 наказу Мінфіну № 944 ДПС розроблено програмне забезпечення для створення та ведення Реєстру, яке на сьогодні надає безкоштовну можливість платникам податків подавати до контролюючого органу довідки №№ 1 і 2 (електронні документи за формами JF0210301, JF0200401) засобами ITC «Електронний кабінет» та ITC «Єдине вікно подання електронної звітності».
Для заповнення та передачі електронних документів платники податків можуть використовувати програмне забезпечення, яке забезпечує формування вихідних файлів у форматі та за структурою, передбачених для електронних документів за формами JF0210301, JF0200401.
Електронні формати та XSD-схеми електронних документів за формами JF0210301, JF0200401 розміщенні на офіційному веб-порталі ДПС (ДФС) (Головна/Електронні форми документів/Акцизний податок (рекомендовані форми електронних документів).
Враховуючи викладене, електронні документи передаються платниками податків до Реєстру за допомогою програмного забезпечення, яке забезпечує формування вихідних файлів у форматі та за структурою, передбачених для електронних документів за формами JF0210301, JF0200401, яке розміщене на офіційному веб-порталі ДПС (ДФС).
До питання 4.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 (далі — Положення № 227), ДПС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Положення № 227 не передбачає повноважень ДПС щодо формування та реалізації державної політики у сфері праці, трудових відносин і зайнятості населення.
До питання 5.
Абзацом шостим підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Кодексу передбачено, що платники податку — розпорядники акцизних складів зобов’язані зареєструвати:
— усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів — в Реєстрі;
— усі акцизні склади — в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі — СЕАРП СЕ).
Згідно з пунктом 12 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов’язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Реєстрі в такі строки:
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 кубічних метрів, — не пізніше 1 липня 2019 року;
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 кубічних метрів, але не перевищує 20000 кубічних метрів, — не пізніше 1 жовтня 2019 року;
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 кубічних метрів, — не пізніше 1 січня 2020 року.
Відповідно до пункту 22 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платники податку зобов’язані з 1 травня 2019 року до 1 червня 2019 року зареєструвати в СЕАРП СЕ, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року. Суб’єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 1 липня 2019 року, зобов’язані до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в СЕАРП СЕ усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.
Абзацом першим пункту 15 Порядку № 891 визначено, що реєстрацією у Реєстрі розпорядників акцизних складів, акцизних складів, резервуарів, прийнятих в експлуатацію, витратомірів та рівнемірів у розрізі акцизних складів є прийняття надісланих розпорядником акцизного складу електронних документів для наповнення Реєстру, що містять інформацію, зазначену в підпунктах 1—4 і 6 пункту 5 цього Порядку.
При цьому згідно з пунктом 5 наказу Мінфіну № 944:
— основна довідка № 1 надсилається окремо щодо кожного акцизного складу пального одноразово;
— коригуючі довідки формуються і надсилаються протягом трьох календарних днів з дати виявлення помилки (помилок) у наданій у довідках інформації;
— коригуюча довідка подається не частіше одного разу на добу.
Крім того, інформуємо, що відповідальність платників податків за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального на акцизних складах встановлена статтею 128 і Кодексу.
До питань 8 і 9.
Відповідно до абзацу третього підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 Кодексу акцизний склад — це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Розпорядник акцизного складу — суб’єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу (підпункт 14.1.224 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
Згідно з абзацом першим підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Кодексу акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Отже, з урахуванням підпункту 14.1.224 пункту 14.1 статті 14 та абзацу першого підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Кодексу розпорядник акцизного складу здійснюючи виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі при наявності у нього документів, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу, повинен обладнати останній витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами- лічильниками на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
При цьому абзац перший підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Кодексу передбачає, що витратоміри-лічильники встановлюються на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, а рівнеміри-лічильники виключно на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Крім того, відповідно до абзацу десятого підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Кодексу забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.
До питання 10.
Розпорядником акцизного складу заповнюються дані форми довідок №№ 1 та 2, що передбачені наказом Мінфіну № 944, і передаються їх до ДПС в електронному вигляді засобами ITC «Електронний кабінет» або ITC «Єдине вікно подання електронної звітності».
Відповідно до абзацу тридцять сьомого пункту 3 розділу І Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.07.2016 за № 918/29048, Z-звіт — денний звіт з обнулінням інформації в оперативній пам’яті та занесенням її до фіскальної пам’яті РРО.
Згідно з абзацом двадцять шостим частини першої статті 2 Закону України від 06 липня 1995 року № 265 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» денний звіт — документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, проведених з його застосуванням.
Отже, Z-звіт підсумовує розрахункові операції суб’єкта господарювання за робочий час і заносить їх до фіскальної пам’яті РРО.
Враховуючи те, що Порядком № 891 визначено процедуру створення та ведення Реєстру, внесення змін до функціонування РРО є недоцільним.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |