Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування норм Податкового кодексу України (далі — ПКУ) у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг субпідрядною організацією за договором субпідряду у межах реалізації проекту міжнародної технічної допомоги (далі — МТД, проєкт МТД) та, керуючись статтею 52 розділу II ПКУ, повідомляє.
Як зазначено у зверненні та додатках до нього, проект МТД зареєстрований у Міністерстві економічного розвитку та торгівлі України (далі — Мінекономіки) та впроваджується відповідно до статті 3 Рамкової Угоди між Урядом України та Комісією Європейських співтовариств, ратифікованої Законом України від 03 вересня 2008 року № 360-VI (далі — Рамкова угода) і Угоди про фінансування між Європейською комісією та Урядом України щодо спільної операційної програми. Виконавцем проєкту МТД є муніципалітет (Болгарія).
Згідно з угодою про партнерство разом з головним партнером — виконавцем проєкту МТД такий проєкт виконує, зокрема, Виконавчий комітет міської ради (далі — виконавець).
В рамках проєкту МТД виконавцем укладений договір на виконання робіт (далі — постачальник).
Для виконання своїх зобов’язань за проєктом МТД постачальник за договором субпідряду залучає для виконання електромонтажних робіт (далі — субпідрядна організація).
Статтею 3 Рамкової угоди визначено, що заходи, які фінансуються в цілому або частково коштом Європейського Співтовариства (далі — Співтовариство), не обкладаються податками, митними зборами або іншими стягненнями аналогічного характеру, зокрема:
— будь-які товари, що імпортуються з метою реалізації заходів, фінансованих коштом Співтовариства, не обкладаються митними зборами та ввізним митом, податками та подібними виплатами аналогічного характеру, що стягуються Урядом, чи будь-яким його органом (пункт 3.1 статті 3 Рамкової угоди);
— контракти, фінансовані коштом Співтовариства, не підлягають сплаті ПДВ, гербового, реєстраційного або інших аналогічних зборів в Україні, незалежно від того, чи існують такі збори, чи повинні бути впроваджені, і незалежно від того, чи укладені ці контракти з особами з України чи інших країн (пункт 3.3 статті З Рамкової угоди).
Рамкова угода застосовується також до всіх заходів, фінансованих Співтовариством, які за їхнім характером не охоплені окремою угодою про фінансування (пункт 1.3 статті 1 Рамкової угоди).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Статтею 3 розділу І ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування.
При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Згідно з підпунктами «а», «б» і «в» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з:
— постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України;
— ввезення товарів на митну територію України.
Пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ визначено, що звільняються від оподаткування ПДВ, зокрема, операції з:
— постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;
— постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України: товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.
Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюються в рамках проєктів міжнародної технічної допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 реку № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі — Порядок № 153).
Міжнародна технічна допомога — це фінансові та інші ресурси та послуги, що відповідно до міжнародних договорів України надаються донорами на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України (пункт 2 Порядку № 153).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 153 виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з донором або уповноваженою донором особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі.
Відповідно до пунктів 11 і 12 Порядку № 153 проєкти (програми) підлягають обов'язковій державній реєстрації.
Державна реєстрація проєктів (програм) є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.
Згідно з пунктом 18 Порядку № 153 державна реєстрація проєкту (програми) підтверджується реєстраційною карткою проєкту (програми), складеною за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 153, яка підписується уповноваженою особою Мінекономіки, засвідчується печаткою Мінекономіки та видається заявникові з надсиланням копії бецефіціарові протягом п'яти робочих днів від дати прийняття рішення про проведення державної реєстрації проєкту (програми).
У реєстраційній картці проєкту (програми) МТД робиться запис, якій містить:
1) посилання на статтю міжнародного договору України щодо передбачених пільг;
2) підтвердження наявності плану закупівлі;
3) зазначення адреси офіційного сайту Мінекономрозвитку, за якою розміщено такий план закупівлі та перелік організацій-виконавців, які заявили право на податкові пільги.
У разі якщо у реєстраційній картці проєкту (програми) МТД буде зроблено такий запис, це означатиме, що в рамках проєкту (програми) МТД донором заявлено право на отримання податкових пільг, передбачених податковим законодавством України, і в рамках такого проєкту (програми) МТД товари, роботи та послуги, що закуповуються виконавцем проєкту за рахунок МТД, відвантажуються (виконуються, постачаються) постачальниками такому виконавцю без сплати ПДВ.
Одночасно з видачею реєстраційної Марки проєкту (програми) робиться відповідний запис у реєстрі проєктів (програм) міжнародної технічної допомоги та розміщується план закупівлі на офіційному веб-сайті Мінекономіки (крім інформації, що становить комерційну таємницю).
Згідно з додатком 5 до Порядку № 153 у Плані закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти МТД, до переліку категорій (типів) товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти МТД у рамках реалізації проєкту (програми), не включаються товари, роботи і послуги, що придбаваються за кошти, залучені на умовах співфінансування з інших джерел, крім проєктів (програм), донором яких виступає Європейський Союз.
Таким чином, якщо виконавцем проєкту МТД придбання товарів/послуг, зазначених у плані закупівлі проєкту, здійснюється у постачальника - платника ПДВ, то у договорі на таке постачання ціна товарів/послуг має бути вказана «Без ПДВ».
Постачальник товарів/послуг за такими операціями податкові зобов’язання з ПДВ не визначає і до бюджету не сплачує.
Отже, у рамках проєкту МТД товари/послуги, що постачаються виконавцю проєкту МТД та оплачуються за рахунок МТД, відвантажуються (виконуються, постачаються) контрагентами-постачальниками такому виконавцю без нарахування ПДВ.
Разом з цим відповідно до пункту 23 Порядку № 153 виконавець, що реалізує право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов'язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків: Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об'єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові державної податкової служби, в якому перебуває на обліку як платник податків, та в копії Мінекономіки інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153 (далі — інформаційне підтвердження).
У разі коли виконавцем є юридична особа - нерезидент, що не перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження подається в письмовому та електронному вигляді органові державної податкової служби за адресою акредитації такої особи на території України та в копії Мінекономіки.
З огляду на чинну форму інформаційного підтвердження виконавці проєкту МТД зазначають відповідні реквізити контрагентів — постачальників товарів/послуг (найменування, код, адресу), які поставляють такі товари/послуги виконавцям проєкту МТД, та обсяг їх придбання із застосуванням пільгового режиму в інформаційному підтвердженні.
Враховуючи викладене, операції контрагентів-постачальників товарів/послуг, які поставляють такі товари/послуги виконавцям проєкту МТД у рамках проєкту МТД та у межах затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти МТД, звільняються від оподаткування ПДВ.
При цьому виконавець проєкту МТД зобов’язаний неухильно дотримуватись вимог, встановлених нормами міжнародних договорів, ПКУ та Порядку № 153, у тому числі щодо подання до відповідних органів інформаційного підтвердження (щомісячно), яке, зокрема, містить реквізити таких контрагентів-постачальників товарів/послуг.
Щодо питань 1-4
Режим звільнення від оподаткування ПДВ, визначений пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ, не застосовується до операцій з постачання товарів/послуг, що здійснюються субпідрядними організаціями іншим суб’єктам господарювання, у яких укладені відповідні договори на постачання товарів/послуг безпосередньо виконавцям проєкту МТД.
За такими операціями у субпідрядної організації відсутній обов’язок зберігання додаткових документів, та, відповідно, визначення податкових зобов’язань з ПДВ на підставі пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 розділу V ПКУ.
При цьому виконавець проєкту МТД щомісячно до 20 числа зобов’язаний подавати до контролюючого органу інформаційне підтвердження згідно з додатком 8 до Порядку № 153, в якому вказуються постачальники, які здійснювали постачання товарів/послуг безпосередньо виконавцю МТД, та не зазначаються субпідрядні організації постачальників.
Щодо питання 5
Згідно з підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу III ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.
Рамковою Угодою не передбачено пільг з оподаткування податком па прибуток підприємств, у тому числі звільнення від оподаткування прибутку від здійснення операцій з виконання договорів субпідряду, що фінансуються згідно Рамкової Угоди.
Отже, такі операції враховуються при визначенні об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств відповідно до розділу III ПКУ.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу II ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |