X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.01.2020 р. № 348/ІПК/03-20-04-01-10

Щодо порядку оподаткуванні операцій з постачанні послуг з перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом із застосуванням автоматизованої системи обліку оплати проїзду (далі - АСОП) та щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі -РРО) при здійсненні таких операцій і, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє наступне.

Як зазначено у зверненні, згідно з тристороннім договором, укладеним між платником податку автомобільним перевізником, оператором АСОП та виконавчим комітетом міської ради, забезпечується надання перевізником транспортних послуг пасажирам за які пасажири оплачують з використанням АСОП.

Така плата надходить на рахунок оператора АСОП, який здійснює подальше перерахування коштів перевізнику, за мінусом комісійної винагороди у розмірі, визначеному у відсотках від вартості електронних квитків, оплачених із застосуванням АСОП.

1 .Щодо порядку оподаткування ПДВ.

Відповідно до статті 5 Закону України від 5 квітня 2001 року X® 2344-ІІІ"Про автомобільний транспорт" (далі - Закон №2344) державне регулювання та контроль у сфері автомобільного транспорту реалізується шляхом проведення центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, зокрема, тарифної політики на автомобільному транспорті.

Статтею 35 Закону № 2344 встановлено, що перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах загального користування на договірних умовах із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування може здійснюватися у режимах: звичайному, експресному, маршрутного таксі.
У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Так, до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів, зокрема на транспортні послуги (стаття 28 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97 "Про місцеве самоврядування в Україні").

Відповідно до статті 1 глави І розділу І Закону №2344 електронний квиток - проїзний документ встановленої форми, який після реєстрації в автоматизованій системі обліку оплати проїзду дає право пасажиру на одержання транспортних послуг.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Податкового кодексу України (далі - Кодекс).

Згідно з підпунктом «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 156 Кодексу.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V Кодексу база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи х їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 Кодексу, з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використоіується виробниками - суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів. у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів, крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Згідно з підпунктом 197.1.8 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг з перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом (крім таксі), тарифи на які регулюються в установленому законом порядку.

Ця норма не поширюється на операції з надання пасажирського транспорту в оренду (прокат).

Приймаючи до уваги те, що послуга із перевезення надається пасажиру перевізником, слід арвховувати, що проїзний документ (квиток, у тому числі електронний) є договором на перевезення, що укладається між пасажиром і відповідним перевізником, а тому не може бути об'єктом договору між іншими учасниками процесу продажу проїзних документів.

Таким чином, податкові зобов'язання з ПДВ з вартості послуг з перевезення визначаються суб'єктом господарювання, який є перевізником (надає послуги перевезення).

При цьому, якщо таким перевізником надаються послуги з перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом (крім таксі), тарифи на які затверджено уповноваженим органом, операції з постачання таких послуг звільняються від оподаткування ПДВ.

2. Щодо застосування РРО.
 
Основним нормативно-правовим актом, що регулює розрахунки за готівку, є Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР " Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон № 265), який є спеціальним законом.

Встановленяя вимог щодо проведення розрахункових операцій за готівку іншими законами. крім Кодексу, заборонено.

Відповідно до статті 3 Закону № 265 суб'єкти господарювання, кі здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані, зокрема:

- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надані послуги) через зареєстровані, опломбовані у вствновленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій;

- видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата  яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.


Водночас статтею 9 Закону № 265 визначено, що РРО та розрахункові книжки (далі - РК) не заетосовуються при продажу:'

проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського) та авіаційному транспорті з оформленням розрахункових і звітних документів та на автомобільному транспорті з видачею талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю (пункт 4);

жетонів та проїзних квитків у касах метрополітену (пункт 10).

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2000 № 1336 "Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського хорчування та послуг" затверджено Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО з використанням РК та книг обліку розрахункових операцій (далі - Перелік).

Відповідно до пункту 10 Переліку при продажу талонів, квитанцій, квитків з нанесеним друкарський способом серією, номером, номінальною вартістю в
кіосках та салонах транспортних засобів для проїзду в електротранспорті, на морських і річкових суднах дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО з використанням РК та книг обліку розрахункових операцій.

Враховуючи викладене, платник податку при продажу в касах транспортних карток та електронних квитків зобов'язаний проводити розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі ( із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо), через зареєстровані, опломбова6ні у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.