Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування доходу резидента Кіпру, отриманого від резидента України за договором купівлі-продажу корпоративних прав цього нерезидента, і стосовно застосування відповідних положень українсько-кіпрського договору про уникнення подвійного оподаткування та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Згідно з п.п. 14.1.90 п. 14.1 ст. 14 Кодексу корпоративні права - права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.
Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються у порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Відповідно до п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому чирлі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у п.п. 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3 - 141.4.6 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Перелік доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, визначено п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Під доходами, отриманими нерезидентом із джерелом їх походження з України, розуміється, зокрема, прибуток від здійснення операцій з продажу або іншого відчуження цінних паперів, деривативів або інших корпоративних прав, визначений відповідно до цього розділу (п.п. «е» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу).
Отже, доходи нерезидента у вигляді прибутку від здійснення операцій з продажу або іншого відчуження корпоративних прав підлягають оподаткуванню відповідно до вимог п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, якщо інше не встановлено правилами міжнародного договору, незалежно від місця здійснення зазначених операцій.
Відповідно до ст. З Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України встановлено ст. 103 Кодексу.
Положення Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи, яка ратифікована Верховною Радою України 04.07.2013, є чинною в українсько-кіпрських податкових відносинах з 07.08.2013 (далі - Конвенція) поширюються на „осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав” (ст. 1) та до податків, одним з яких, зокрема в Україні, є „податок на прибуток підприємств” (ст. 2).
Згідно з повідомленням Міністерства закордонних справ України від 05.12.2019 № 72/14-612/1-3120, надісланим до ДПС Міністерством фінансів України (лист від 17.12.2019 № 11410-10-62/33666), Протокол про внесення змін до Конвенції (далі -Протокол), ратифікований Верховною Радою України 30.10.2019 (Закон України № 243-IX), набув чинності 28.11.2019 і складає невід’ємну частину Конвенції.
Статтею 3 Протоколу передбачено таке:
„Статтю 13 "Доходи від відчуження майна" Конвенції замінити такою статтею:
"1.Доходи, що одержуються резидентом Договірної Держави від відчуження нерухомого майна, яке згадується у статті 6 цієї Конвенції і яке знаходиться в іншій Договірній Державі, можуть оподатковуватись у цій іншій Державі.
2.Доходи від відчуження рухомого майна, що формує частину майна постійного представництва, яке підприємство Договірної Держави має в іншій Договірній Державі, або рухомого майна, яке відноситься до постійної бази, що знаходиться в розпорядженні резидента Договірної Держави в іншій Договірній Державі для цілей надання незалежних особистих послуг, які включають такі доходи від відчуження такого постійного представництва (окремо чи в сукупності з цілим підприємством) або такої постійної бази, можуть оподатковуватись у цій іншій Державі.
3.Доходи від відчуження морських або повітряних суден, що експлуатуються у міжнародних перевезеннях підприємством Договірної Держави, річкових суден, які відносяться до внутрішнього водного транспорту, або рухомого майна, що відноситься до експлуатації таких морських, повітряних суден або річкових суден, оподатковуються тільки в цій Договірній Державі.
4.Доходи, одержувані резидентом Договірної Держави від відчуження акцій, які одержують більше ніж 50 відсотків їхньої вартості чи більшої частини вартості прямо або опосередковано від нерухомого майна, розташованого в іншій Договірній Державі, можуть оподатковуватись в іншій Державі.
5.(а) Пункт 4 застосовується тільки для доходів, отриманих від нерухомого майна.
(b)Пункт 4 не застосовується до доходів, отриманих від відчуження акцій:
i)які котируються на визнаній фондовій біржі;
ii)у випадку реорганізації корпорації;
iii)коли нерухоме майно, з якого акції отримали свою оцінку (вартість) є нерухомим майном, яке є об'єктом господарської діяльності
іV) відкритого акціонерного товариства; та
V) подібні проценти у фондах нерухомості.
(c)Пункт 4 не застосовується до доходів, отриманих від відчуження акцій, коли особа, що відчужує майно є:
i)зареєстрованою на визнаній фондовій біржі;
ii)відкрите акціонерне товариство;
iii)
пенсійний фонд, фонд страхування або подібний суб'єкт господарювання.
6. Доходи від відчуження будь-якого майна, іншого ніж те, про яке йдеться у пунктах 1, 2, 3, 4 і 5 оподатковуються тільки в тій Договірній Державі, резидентом якої є особа, що відчужує майно, за умови, що ці доходи підлягають оподаткуванню у цій Договірній Державі".
При цьому, положеннями ст. 4 Протоколу визначено:
Якщо після 2 липня 2015 року, дати завершення переговорів щодо перегляду Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи, Україна погодиться в будь-якій іншій конвенції про уникнення подвійного оподаткування надати звільнення від українського податку щодо сплати дивідендів або процентів або роялті, які виникають в Україні, або застосує нижчі ставки українського податку стосовно таких платежів, інші ніж ті, які передбачені статтями 10, 11, 12 або надаватиме більш сприятливі положення щодо статті 13 цієї Конвенції, то Договірні Сторони матимуть право переглянути ці статті з метою застосування такого звільнення або нижчої ставки або положень цієї Конвенції або будь-якої нової або переглянутої конвенції”.
Зазначимо, що у загальному порядку предметом розгляду ст. 13 „Доходи від відчуження майна” Конвенції із змінами, внесеними Протоколом, є доходи, що одержуються особою, яка у контексті Конвенції є „резидентом Договірної Держави”, від відчуження окремих видів майна, яке належить їй на правах власності, у тому числі, цінних паперів у вигляді акцій.
При цьому, операції з відчуження корпоративних прав підпадають під правила, встановлені п. 6 ст. 13 Конвенції із змінами, внесеними Протоколом.
Враховуючи зазначене і те, що питання, поставлені у зверненні заявника, стосуються тлумачення положень ст. 13 Конвенції з урахуванням змін, внесених Протоколом, вирішення цих питань належить до компетенції Міністерства фінансів України з огляду на його повноваження, встановлені ст. З Конвенції, які визначають Мінфін або його повноважного представника компетентним органом для цілей цієї Конвенції та Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, як центрального органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, та головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що, зокрема, забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової та митної політики.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |