Державна податкова служба Україна, керуючись ст, 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула Ваше звернення ... щодо практичного застосуванні норм законодавства з питання нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин, викладених у зверненні.
Правові, організаційні і фінансові основи судово-експертної діяльності визначає Закон України від 25 лютого 1994 року 4038 «Про судову експертизу» (далі - Закон М» 4038), відповідно до якого судово-експертна діяльність здійснюється на принципах законності, незалежності, об’єктивності і повноти дослідження.
Судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, а також у випадках і на умовах, визначених цим Законом, судові експерти, які не є працівниками зазначених установ (ст. 7 Закону № 4038).
Атестовані судові експерти включаються до державного Реєстру атестованих судових експертів, ведення якого покладається на Міністерство юстиції України (ст. 9 Закону № 4038).
Обов’язковою умовою здійснення судово-експертної діяльності судовими
експертами, що не працюють у державних спеціалізованих установах, є наявність свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта, виданого Мін’юстом на підставі рішення Центральної експертно-кваліфікацІйної комісії при Мін’юсті, яким надається право на проведення конкретних видів експертиз (п. 1 розд. ІІІ Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності арестованими судовими експертами, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 №3505/5).
Відповідно до норм абз.2 п.п. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 Кодексу незалежна професійна діяльність -участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, приватних виконавців, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інжинерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не с працівником або фізичної особою - підприємцем та використовує найману пралю не більш як чотирьох фізичних осіб.
Враховуючи викладене, судово-експертна діяльність є незалежною діяльністю судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих експертних установ та здійснюють свою діяльність з певного виду експертної спеціальності на підставі свідоцтва про присвоєння кваліфікації судового експерта.
Відповідно де п. 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464 особи, які провадять незалежну пррфесійну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності є платниками єдиного внеску.
Єдиний внесок для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб.
При цьому сума единого внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць (абзац перший п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464).
Так, відповідно до п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464, у разі якщо платник єдиного внеску, визначений п. 5 частини першої ст. 4 Закону Ке 2464, не отримав дохід (прибуток) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, такі платники зобов’язані визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом.
При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Водночас, платниками єдиного внеску, відповідно до п. 4 частини першої ст. 4 Закону є, зокрема, фізичні особи - підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування.
Для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, єдиний внесок нараховується на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464.
При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п. З частини першої ст. 7 Закону № 2464).
Згідно з нормами частини п’ятої ст. 8 Загону №2464 єдиний внесок для зазначених категорій платників єдиного внеску встановлено у розмірі 22 відс. до бази нарахування єдиного внеску.
Відповідно до абзацу третього частини восьмої ст. 9 Закону № 2464 фізичні особи - підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок. .
Платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (частина друга ст. 6 Закону №2464).
Разом з тим висновок Верховного Суду від 02.09.2019 у зразковій справі № 520/3939/19, яке Велика Палата Верховного Суду постановою від 04.12.2019 залишила без змін, полягає в такому.
За наявного правового регулювання взяття та перебування на обліку платника єдиного внеску фізичної особи - підприємця з ознакою провадження незалежної професійної діяльності не передбачено.
Взяття контролюючим органом на облік особи як платника єдиного внеску фізичної особи - підприємця та внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб унеможливлює нарахування єдиного внеску за іншим типом платника без прийняття відповідних рішень і внесення змін щодо попереднього обліку особи у спосіб, визначений законом і підзаконними нормативно-правовими актами.
Підзаконний нормативно-правовий акт спеціальної облікової політики в частині визначення такої категорії платників єдиного внеску, як фізична особа - підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності не відповідає ст.4 Закону №2464.
Зміна контролюючим органом, обліку особи платника єдиного внеску, в спосіб».
не встановлений Законом або встановлений підзаконним нормативно-правовим актом, який не відповідає Закону в цій частині, та нарахування на підставі таких дій єдиного внеску суперечить принципам законності та належного врядування.
Враховуючи викладене, а також те, що відповідно до даних ІС «Податковий блок» Ви не подавали заяву форми 1-ЄСВ для взяття на облік платником єдиного у внеску самозайнятої особи», яка здійснює незалежну професійну діяльность та враховуючи постанову Великої Палати Верховного Суду у Вас відсутні підстави перебувати на обліку в контролюючих органах платником єдиного внеску як особа, що здійснює незалежну професійну діяльність.
Разом з ним, зазначене не звільняє особу, що здійснює незалежну професійну діяльность від обов'язків, визначених частиною другою ст.6 Закону №2464.
Відповідно до п. 52.2 ст.52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків,якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |