X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.02.2020 р. № 659/Т/ІПК/20-40-33-02-10

Головне управління ДПС у Харківській області, на виконання Постанови Другого апеляційного адміністративного суду від ... у справі №.... та керуючись статтями 52, 53 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), надає нову індивідуальну податкову консультацію щодо практичного застосування норм податкового законодавства.

Згідно із ст. 1 Закону України від 05.07.2012 № 5076 «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі - Закон № 5076) адвокат - це фізична особа, яка здійснює адвокатську діяльність на підставах та в порядку, що передбачені Законом № 5076.

Пунктом 3 ст. 4 Закону № 5076 встановлено, що адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно-правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об’єднання (організаційні форми адвокатської діяльності).

Інформація про обрані адвокатом організаційні форми адвокатської діяльності вноситься до Єдиного реєстру адвокатів України відповідно до ст. 17 Закону № 5076.

Адвокатська діяльність - це незалежна професійна діяльність адвоката щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту (ст. 1 Закону № 5076).

Адвокат, який здійснює свою діяльність індивідуально, є самозайнятою особою (ст. 13 Закону № 5076).

Згідно з нормами п. п. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 ПКУ самозайнятою особою є платник податку, який є фізичною особою - підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність, за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.    

Незалежна професійна діяльність - це, зокрема, діяльність адвокатів за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою - підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

Відповідно до п. 65.3 ст. 65 ПКУ для взяття на облік фізичної особи, яка має намір провадити незалежну професійну діяльність, така особа повинна подати заяву та документи особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до контролюючого органу за місцем постійного проживання.

Намір провадити незалежну професійну діяльність Вами засвідчений отриманням свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю № .... від .... та відповідно до даних, що містяться в Єдиному реєстрі адвокатів України, відповідно до яких ... обліковується в Раді адвокатів Харківської області, форма здійснення адвокатської діяльності - індивідуальна адвокатська діяльність, адреса здійснення діяльності: .... і така діяльність не є припиненою.

Порядок взяття на облік у контролюючих органах фізичних осіб - підприємців та фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, визначено наказами Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588«Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів» із змінами та доповненнями (далі - Порядок № 1588) та від 24.11.2014 № 1162 «Про затвердження Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та Положення про реєстр страхувальників» із змінами та доповненнями (далі - Порядок № 1162).

Відповідно до абзацу 4 п. 6.7 розділу VI Порядку № 1588 якщо фізична особа зареєстрована як підприємець та при цьому така особа провадить незалежну професійну діяльність, така фізична особа обліковується у контролюючих органах як фізична особа -підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

У такому разі фізична особа зобов'язана подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до контролюючого органу за місцем свого : постійного проживання заяву за формою № 5-ОПП з позначкою «Зміни» та копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю.

Взяття на облік здійснюється у день отримання контролюючим органом заяви за формою № 5-ОПП, про що фізичній особі надсилається (видається) довідка про взяття на облік за формою № 34-ОПП.

Відповідно до пунктів 1 і 2 розділу III Порядку №1162 взяття на облік платників єдиного внеску, на яких не поширюється дія Закону України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» із змінами та доповненнями (далі - Закон № 755-IV), контролюючим органом здійснюється за місцезнаходженням чи місцем проживання у день отримання від них заяви про взяття на облік платника єдиного внеску за формою № 1-ЄСВ згідно з додатком 1 до цього Порядку.

При цьому платники єдиного внеску, зазначені в п. 5 частини першої ст. 4 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями (далі -Закон № 2464), подають заяву за формою № 1-ЄСВ протягом 10 календарних днів після державної реєстрації незалежної професійної діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання документа, що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності.

Заяви за формою № 5-ОПП з позначкою «Зміни» та заяви про взяття на облік платника єдиного внеску за формою № 11-ЄСВ станом на теперішній час Вами до контролюючого органу за місцем обліку не подано.

Відповідно до частини одинадцятої ст. 25 Закону № 2464 до фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, без взяття їх на облік в контролюючих органах як платників єдиного внеску, застосовують штрафи у таких розмірах:

за ухилення від взяття на облік або несвоєчасного подання заяви про взяття на облік платниками єдиного внеску, на яких не поширюється дія Закону № 755-IV накладається штраф у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (п. 1 частини одинадцятої ст. 25 Закону № 2464);

за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - 20 відсотків своєчасно несплачених сум (п. 2 частини одинадцятої ст. 25 Закону № 2464);

за донарахування контролюючим органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків зазначеної суми за кожен повний або неповний базовий звітний період, за який донараховано таку суму, але не більше 50 відсотків суми донарахованого єдиного внеску (п. З частини одинадцятої ст. 25 Закону № 2464);    

за неподання, несвоєчасне подання звітності, передбаченої Законом № 2464, -десять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або несвоєчасне подання, при повторному порушенні протягом року - у розмірі 60 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або несвоєчасне подання (п. 7 частини одинадцятої ст. 25 Закону № 2464).

Відповідно до ст. 165-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 № 8073-Х із змінами та доповненнями (далі - КУпАП) за порушення порядку нарахування єдиного внеску, неподання, несвоєчасне подання звітності щодо єдиного внеску на особу, яка забезпечує себе роботою самостійно, накладається штраф від тридцяти до сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне із правопорушень, зазначених у частині першій ст. 165-1 КУпАП, - тягнуть за собою накладення штрафу на особу, яка забезпечує себе роботою самостійно, від сорока до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно п. 13.2 Розділу XIII Порядку взаємодії між структурними підрозділами органів ДФС з питань реєстрації та обліку платників, затвердженого Наказом ДФС України від 15.10.15 № 798 із змінами та доповненнями (далі - Порядок № 798) якщо контролюючими органами при здійсненні своїх функцій за результатами перевірок та звірок, або на підставі інформації від третіх осіб, або на підставі даних інших державних органів чи відповідних державних реєстрів встановлено, що фізична особа зареєстрована як особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, але не перебуває на обліку чи знята з обліку в контролюючому органі, таким органом вживаються заходи, визначені п. п. З п. 6.8 розділу VI Порядку № 798, і така фізична особа обліковується в контролюючому органі як особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, з ознакою «платник не подав заяви для взяття на облік».

Враховуючи викладене та відповідно до п. п. 3. п. 6.8 Розділу VI Порядку № 798, на адресу ... було направлено листа .... ОДПІ м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області від ... №.щодо обов’язку постановки на облік.

У відповідності до п. 6.3 Порядку № 798 до Реєстру самозайнятих осіб внесена інформація з єдиного реєстру адвокатів України щодо...., як фізичної особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність.

 Дата встановлення ознаки незалежної професійної діяльності -.....

Відповідно до Постанови Другого апеляційного адміністративного суду від .... у справі № ... суд дійшов висновку, що Порядком № 1162 не передбачено для контролюючого органу можливості самостійно взяття на облік як платників єдиного внеску осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, шляхом встановлення ознаки незалежної професійної діяльності.

Взяття такої особи на облік платників єдиного внеску можливе виключно за її заявою.

Враховуючи, що станом на теперішній час заяв за формою № 5-ОПП з позначкою «Зміни» та заяви про взяття на облік платника єдиного внеску за формою № 1-ЄСВ від платника податків .... до контролюючого органу не надходило, то платник податків - ... у контролюючому органі обліковується як такий, що провадить незалежну професійну діяльність, та не надав заяви для взяття на облік як платника єдиного внеску.

Разом з тим, фізична особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність, одночасно може здійснювати підприємницьку діяльність, відмінну від адвокатської, за умови її державної реєстрації підприємцем.

Фізична особа - підприємець, яка одночасно провадить незалежну адвокатську діяльність, веде окремий облік доходів/витрат, отриманих/понесених від провадження незалежної професійної діяльності і підприємницької діяльності, та здійснює окремо розрахунки з бюджетом.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон № 2464.

Дія Закону № 2464 поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску.

Дія інших нормативно -правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених Законом № 2464, або в частині, що не суперечить Закону № 2464 (п. 1 ст. 2 Закону № 2464).

Згідно з ст. 5 Закону № 2464 облік платників єдиного внеску ведеться відповідно до Порядку № 1162.

Відповідно до пунктів 4, 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, та особи, які провадять незалежну професійну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності.

Базою нарахування єдиного внеску для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, є суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464.

 При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п. З частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Базою нарахування єдиного внеску для платників, зазначених у пункті 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464 (фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, в тому числі адвокатську), є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб.

 При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, такий платник зобов'язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464.

 При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (абзац другий п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Згідно з нормами частини п’ятої ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для зазначених категорій платників встановлено у розмірі 22 відсотки до бази нарахування єдиного внеску.

Фізичні особи - підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок (абзац 3 частини восьмої ст. 9 Закону № 2464).

Сума єдиного внеску своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені Законом № 2464, є недоїмкою та стягується з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Платники єдиного внеску зобов’язані подавати звітність з єдиного внеску за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, визначені законодавством (п. 4 частини другої ст. 6 Закону № 2464).

Наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435 затверджено Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування із змінами та доповненнями (далі -Порядок № 435), який є обов’язковим для виконання платниками єдиного внеску.

Відповідно до п. 16 розділу IV Порядку № 435 фізичні особи - підприємці, які мають ознаку незалежної професійної діяльності, формують та подають до органів доходів і зборів окремі Звіти про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску (далі - Звіт) у відповідності до додатку 5 до цього порядку, у розділі 6 якого визначено «Тип платника та період перебування (місяць)», серед яких окремо зазначено фізична особа - підприємець на загальній системі оподаткування, фізична особа -підприємець на спрощеній системі оподаткування, особу, яка провадить незалежну професійну діяльність та членів фермерського господарства.

Враховуючи законодавчо встановлену можливість, такий Звіт подається платником єдиного внеску за кожним типом платника окремо із зазначенням періоду перебування платником єдиного внеску.

Пунктом 2 розділу III Порядку № 435 передбачено, що фізичні особи - підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, формують та подають до органів доходів і зборів Звіт самі за себе один раз на рік до 10 лютого року, що настає за звітним періодом. Звітним періодом є календарний рік.

Пунктом 4 розділу III Порядку № 435 передбачено, що особи, які провадять незалежну професійну діяльність, формують та подають самі за себе до органів доходів і зборів Звіт один раз на рік до 01 травня року, що настає за звітним періодом. Звітним періодом для них є календарний рік.

У разі якщо Вами не отримано дохід (прибуток) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу від здійснення незалежної професійної діяльності, такий платник зобов'язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464.

 При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (абзац другий п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Враховуючи викладене, якщо особа перебуває на обліку у контролюючому органі, як фізична особа яка провадять незалежну професійну діяльність та одночасно є фізичною особою - підприємцем, зобов’язана нараховувати, сплачувати та подавати звітність з єдиного внеску окремо за кожним видом діяльності.

Сума мінімального страхового внеску розраховується як 22 відсотки від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на місяць, за який сплачується єдиний внесок.

Враховуючи викладене, розмір мінімального страхового внеску у 2018 році становить 819,06 грн. на місяць та 2 457,18 грн. на квартал;

 у 2019 році становить 918,06 грн. на місяць та 754,18 грн. на квартал.

Відповідно до Постанови Другого апеляційного адміністративного суду від ... у справі №... самостійне взяття контролюючим органом на облік фізичної особи-підприємця ознакою незалежної професійної діяльності, як платника єдиного внеску, та внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб, без надання заяви такого платника, унеможливлює формування та подання до органів доходів і зборів окремих Звітів за «типом платника» та відповідно нарахування і сплату єдиного внеску таким платником, без прийняття відповідних рішень і внесення змін щодо попереднього обліку такого платника у спосіб, визначений Законом і підзаконними нормативно-правовими актами.

Враховуючи те, що .... не перебуває на обліку платників єдиного внеску як особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність, та відповідно не подає звітність як такий платник, нарахування з єдиного внеску від здійснення незалежної професійної діяльності по платнику податків - .... управлінням Головного управління ДПС у Харківській області було переглянуто та відкориговано.

Відповідно до Постанови Другого апеляційного адміністративного суду від ... у справі №... Рішення Харківського окружного адміністративного суду від ... року по справі №.... залишено без змін, відповідно до висновків якого, ... перебуваючи на податковому обліку як фізична особа підприємець на спрощеній системі оподаткування, повинен перебувати на податковому обліку як фізична особа підприємець з ознакою незалежної професійної діяльності.

Статтею 16 ПКУ визначено повний перелік обов’язків платників податків, зокрема, платник податків зобов’язаний:

 стати на облік у контролюючих органах;

 вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати та подавати декларації, звітність та інші документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів;

сплачувати податки та збори тощо.

Враховуючи вищенаведене, Ви зобов’язані стати на облік як фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, шляхом надання до ... управління Головного управління ДПС у Харківській області заяви за формою 5-ОПП та копії свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю.

При цьому, з огляду на висновки Постанови Другого апеляційного адміністративного суду від ... у справі №..., оскільки, види діяльності ... як фізичної особи - підприємця та особи, що провадить незалежну професійну співпадають, то такий платник не матиме обов’язку подання звітності та сплати єдиного внеску, як особа, що провадить незалежну професійну діяльність.

Зауважуємо, що ця консультація, надана з урахуванням положень ст. 52 та на виконання Постанов Другого апеляційного адміністративного суду від ... у справі №...., має індивідуальний характер та може застосовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.