X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.07.2017 р. № 1041/6/99-99-13-01-01-15/ІПК

Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - ПЕСУ), розглянула звернення ... від... №... щодо отримання індивідуальної податкової консультації, яке надіслане ..., та надає індивідуальну податкову консультацію з порушених у ньому питань.

Порядок виплати компенсації за 2014-2015 роки підприємствам, установам, організаціям, фермерським господарствам, сільськогосподарським виробничим кооперативам незалежно від підпорядкування і форми власності та фізичним особам-підприємцям у межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, а також працівникам, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв'язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв'язку з прийняттям на військову службу за контрактом затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року № 105 (далі - Порядок № 105).

Пунктом 7 Порядку № 105 визначено, що оподаткування, нарахування і сплата єдиного соціального внеску на компенсацію проводяться відповідно до ПКУ і Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-УІ „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування” (далі -Закон № 2464).

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV ПКУ, згідно з п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 якого зазначено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається, зокрема, сума компенсацій, які отримує платник податку з бюджетів, у тому числі, компенсаційні виплати з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (п.п. „и” п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 ПКУ).

Відповідно до п.п. 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX „Перехідні положення” ПКУ звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV ПКУ не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 165.1.2, 165.1.18, 165.1.25, 165.1.52 п. 165.1 ст. 165 ПКУ.

Разом з цим п.п. 164.2.1 п. 164.2 ст. 164 ПКУ встановлено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту).

Згідно з п. 167.1 ст. 167 ПКУ ставка податку у 2015 році становила 15 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у п.п. 167.2-167.6 цієї статті), якщо база оподаткування для місячного оподатковуваного доходу не перевищувала десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (у 2015 році - 12180 гривень).

Якщо база оподаткування в календарному місяці перевищувала десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, до суми такого перевищення застосовувалася ставка 20 відсотків.

Підпунктом 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX „Перехідні положення” ПКУ установлено, що об'єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 ПКУ, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включається дохід у вигляді заробітної плати.

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX „Перехідні положення” ПКУ (п.п. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX „Перехідні положення” ПКУ).

Водночас роботодавець та/або податковий агент має право здійснювати перерахунок сум нарахованих доходів, утриманого податку за будь-який період та у будь-яких випадках для визначення правильності оподаткування, незалежно від того, чи має платник податку право на застосування податкової соціальної пільги (п.п. 169.4.3 п. 169.3 ст. 169 ПКУ).

Отже, у разі повернення підприємству коштів з державного бюджету у межах компенсації середнього заробітку працівників, вказаних вами категорій, податковий агент має право здійснити перерахунок відповідних сум використовуючи ставки податку, що діяли на момент нарахування середнього заробітку. При цьому дохід у вигляді компенсаційних виплат з бюджету в межах середнього заробітку не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.

Крім того, особи, які відповідно до ПКУ мають статус податкових агентів, зобов’язані подавати у строки, встановлені ПКУ для податкового кварталу, податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до контролюючого органу за місцем свого розташування. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку податковим агентом протягом звітного періоду (п.п. „б” п. 176.2 ст. 176 ПКУ).

Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (далі - Порядок).

Згідно із Довідником ознак доходів, наведеним у додатку до Порядку, доходи у вигляді середньої заробітної плати, нарахованої та виплаченої роботодавцем працівникам, вказаної вами категорії, зазначаються у податковому розрахунку за ознакою доходу „101”. Компенсаційні виплати, які виплачуються роботодавцем зазначеним працівникам за рахунок коштів державного бюджету у межах середнього заробітку відображаються за „128” ознакою доходу.

При цьому у разі отримання компенсаційних виплат податковому агенту необхідно провести сторно за „101” ознакою доходу сум нарахованої (виплаченої) середньої заробітної плати та сум утриманого податку, що були відображені у податковому розрахунку за IV квартал 2015 року, і зазначити їх у податковому розрахунку за II квартал 2017 року зі знаком „мінус”.

Разом з цим за ознакою „128” у податковому розрахунку відображаються суми нарахованого (виплаченого) доходу у вигляді компенсаційних виплат без нарахування та утримання податку на доходи фізичних осіб.

У розділі II „Оподаткування процентів, виграшів (призів) у лотерею та військовий збір” податкового розрахунку загальна сума утриманого військового збору зазначається з врахуванням сум, які підлягають поверненню.

Базою нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) для роботодавців та найманих працівників є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються згідно із Законом України „Про оплату праці” (п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464 (у редакції, яка діяла до 01.01.2016 року)).

Крім того, до 01.01.2016 відповідно до частини сьомої ст. 7 Закону № 2464 не нараховувався на виплати та не утримувався єдиний внесок з виплат, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Відповідно до п. 5 розділу V Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435 (далі - Порядок № 435), якщо страхувальником здійснюється донарахування (зменшення) єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх періодах, крім донарахування (зменшення) внаслідок збільшення (зменшення) класу професійного ризику виробництва, застосовуються коди типу нарахувань, передбачені п. 9 розділу IV Порядку № 435.

Враховуючи зазначене, у разі отримання підприємством компенсаційних виплат з бюджету згідно з Порядком № 105, роботодавець має право здійснити коригування єдиного внеску на суми середнього заробітку працівника, призваного на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

При цьому, оскільки частиною сьомою ст. 7 Закону № 2464 до 01.01.2016 передбачено звільнення від нарахування та утримання єдиного внеску з виплат, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, п працівникам за відповідний період до 01.01.2016 року, застосовуючи ставки єдиного внеску, які діяли на момент нарахування середнього заробітку.

Водночас, виплати, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників інших категорій, зазначених вами, за період 2014-2015 років є базою нарахування та утримання єдиного внеску.

Додатково повідомляємо, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 ПКУ).