Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) розглянула звернення [...] про надання індивідуальної податкової консультації на отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм податкового законодавства стосовно практичного застосування норм податкового законодавства щодо технологічного злиття пального з паливних баків повітряних суден, передачі пального на зберігання, складання акцизник накладних і зазначає.
У зверненні зазначено, що Товариство є сертифікованим суб’єктом авіапаливозабезпечення та здійснює діяльність в аеропорту [...] по заправці суден цивільної авіації паливом для реактивних двигунів, є платником акцизного податку з реалізації пального та розпорядником акцизних складів на території аеропорту.
Ситуація 1. Товариство надає послуги платнику акцизного податку (виробнику пального) по заправці пальним повітряних суден його клієнтів (неплатників акцизного податку), та самостійно імпортує пальне, яким заправляє літаки власних клієнтів (неплатників акцизного податку).
Реалізація пального та його ввезення на митну територію України здійснюється відповідно до п. 229.8. ст. 229 Кодексу - із сплатою акцизного податку, розрахованого за ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10, та виданням податкового векселя на суму акцизного податку, розраховану виходячи із ставки, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10.
Під час реалізації пального неплатнику акцизного податку шляхом заправки в бак повітряного судна виробник палива реєструє акцизну накладну та погашає податковий вексель.
Аналогічно і Товариство як імпортер палива реєструє акцизну накладну та погашає податковий вексель.
В подальшому у неплатника виникає необхідність в зливі пального з паливного баку повітряного судна.
Злив палива здійснює Товариство шляхом наливу пального в свої паливозаправники на підставі договору про надання таких послуг з неплатником акцизного податку.
Крім того, існує й інша ситуація, за якої паливо для реактивних двигунів придбано неплатником акцизного податку за межами України для здійснення
авіарейсу і прибуло в Україну в паливному баку повітряного судна (невикористане паливо при перельоті). Це паливо також може зливатися з повітряного судна на митній території України.
Право власності на злите паливо переходить до Товариства з моменту зливу палива з паливного баку повітряного судна в транспортний засіб Товариства на підставі договору поставки злитих нафтопродуктів, який укладається між Товариством та неплатником акцизного податку.
Якщо злите паливо не придбавається Товариством, то у Товариства виникає обов’язок прийняти паливо на зберігання на підставі договору про надання послуг зберігання, який укладається між Товариством та неплатником акцизного податку.
В подальшому Товариство реалізує (або повертає зі зберігання) злите паливо шляхом його заправки в інші повітряні судна.
Питання 1. У випадку реалізації (передачі у власність або на зберігання) Товариству палива, злитого з паливного баку повітряного судна - неплатника акцизного податку в транспортний засіб Товариства:
Питання 1.1. Чи вважається акцизним складом пересувним повітряне судно, з баку якого зливається пальне?
Згідно з п.п. 14.1.6і п. 14.1 ст. 14 Кодексу не є акцизним складом пересувним:
транспортний засіб, що використовується суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки; паливний бак транспортного засобу.
Отже, повітряне судно, з паливного баку якого зливається пальне, не є акцизним складом пересувним.
Питання 1.2. Чи потрібно реєструватися платником акцизного податку юридичній особі, з повітряного судна якої зливають пальне?
При цьому така юридична особа може бути як резидентом, так і нерезидентом.
Відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу реалізація пального - це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного:
до акцизного складу;
до акцизного складу пересувного;
для власного споживання чи промислової переробки;
будь-яким іншим особам.
Паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої не є акцизним складом (п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Паливний бак транспортного засобу не є акцизним складом пересувним (п.п. 14.1.6-1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Згідно з п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку є, зокрема, особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне або спирт етиловий.
Оскільки паливний бак повітряного судна не є акцизним складом / акцизним складом пересувним, при здійсненні технологічного злиття пального з такого паливного бака реалізація пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу не відбувається.
Тому особа, яка не здійснює інші операції з реалізації пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, а здійснює тільки злиття пального з паливного баку, не є платником акцизного податку з реалізації пального, та, відповідно, у такої особи відсутній обов’язок реєструватися згідно з п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку з реалізації пального.
Питання 1.3. Чи потрібно складати та реєструвати акцизну накладну юридичній особі, з повітряного судна якої зливають пальне?
При цьому така юридична особа може бути як резидентом, так і нерезидентом.
Акцизна накладна складається, зокрема, при реалізації пального (п. 231.1 ст. 231 Кодексу).
Оскільки паливний бак повітряного судна не є акцизним складом / акцизним складом пересувним, при здійсненні технологічного злиття пального з такого паливного бака реалізація пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу не відбувається, відповідно на такі операції акцизна накладна не складається.
Питання 1.4. Чи потрібно юридичній особі, з паливного баку повітряного судна якої зливають пальне, сплачувати акцизний податок;
якщо так, то в якому розмірі?
При цьому така юридична особа може бути як резидентом, так і нерезидентом.
Оскільки технологічне злиття пального з паливного баку повітряного судна не є операцією з реалізації пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, при здійсненні таких операцій акцизний податок з реалізації пального на обсяги такого пального не обчислюється, та, відповідно, не сплачується.
Питання 1.5. Чи потрібно юридичній особі, з паливного баку повітряного судна якого зливають пальне, виписувати податковий вексель на суму акцизного податку, нарахованого на обсяг злитого палива для реактивних двигунів, виходячи із ставки податку, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10?
Якщо так, то на якій правовій підставі?
При цьому така юридична особа може бути як резидентом, так і нерезидентом.
Відповідно до п.п. 229.8.1 п. 229.8 ст. 229 Кодексу ввезення на митну територію України або реалізація вироблених в Україні бензинів авіаційних
(код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД) та палива для реактивних двигунів (код 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) може здійснюватися із сплатою акцизного податку за ставками, визначеними підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10.
Для ввезення на митну територію України або реалізації вироблених в Україні бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів оформлює податковий вексель у трьох примірниках, а виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів - у двох примірниках (п.п. 229.8.2 п. 229.8 ст. 229 Кодексу).
Оскільки відповідно до п. 229.8 ст. 229 Кодексу оформлення податкового векселя може здійснювати тільки імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (при їх ввезенні на митну територію України) або виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (при їх реалізації на митній території України), правові підстави для видання такого податкового векселя особою, з паливного баку повітряного судна якого зливають пальне, відсутні.
1.6. Які обов’язки у Товариства у зв’язку з описаною вище практичною ситуацією, в тому числі щодо виписки та погашення податкового векселя, щодо виписки та реєстрації акцизних накладних, щодо сплати і несплати акцизного податку та в якому розмірі, щодо інших особливостей в акцизному обліку палива для реактивних двигунів?
Оскільки згідно з п. 229.8 ст. 229 Кодексу оформлення податкового векселя може здійснювати тільки імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (при їх ввезенні на митну територію України) або виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (при їх реалізації на митній території України), правові підстави для видання Товариством такого податкового векселя при здійсненні технологічного злиття пального з паливних баків повітряних суден в паливозаправники Товариства, відсутні.
В подальшому фізична передача (відпуск) Товариством злитого з паливного баку повітряного судна пального є операцією з реалізації пального в розумінні п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, тому при здійсненні такої операції Товариство відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу зобов’язане складати акцизні накладні та реєструвати їх в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Відповідно до п. 232.1 ст. 232 Кодексу у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕА РПСЕ) облік обсягів пального здійснюється, зокрема, але не виключно, в розрізі платників податку - розпорядників акцизних складів / акцизних складів пересувних та акцизних складів / акцизних складів пересувних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та умовним кодом. Тобто у СЕА РПСЕ обсяг реалізованого неплатнику акцизного податку пального після здійснення такої реалізації та реєстрації акцизної накладної на таку операцію не
обліковуються як обсяги пального, на які може бути зареєстровано акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Згідно з п. 232.3 ст. 232 Кодексу у платника податку - отримувача пального зміна обсягу пального, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних не відбувається на обсяги пального, що реалізується, зокрема, але не виключно з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу, обладнання або пристрою.
Отже, після здійснення заправлення повітряного судна в СЕА РПСЕ обсяги пального, яким було здійснено заправлення повітряного судна (як платника, так і неплатника акцизного податку), після здійснення такої реалізації та реєстрації акцизної накладної на таку операцію, як обсяги, на які може бути зареєстровано акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних, не обліковуються.
Платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних на обсяг реалізованого пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, обчислений за формулою, зазначеною у п. 232.3 ст. 232 Кодексу
Відповідно до зазначеної у п. 232.3 ст. 232 Кодексу формули обсяг пального, на яке платник може зареєструвати акцизні накладні / розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального, збільшують, зокрема:
обсяги пального за отриманими платником податку акцизними накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі акцизних накладних, що підтверджено другим примірником такої акцизної накладної, зареєстрованим в Єдиному реєстрі акцизних накладних;
обсяги пального за оформленими та зареєстрованими в СЕА РПСЕ заявками на поповнення обсягу залишку пального, із списанням з облікових карток грошових коштів акцизного податку, сплаченого до бюджету, що дорівнюють сумі акцизного податку для відповідного обсягу пального.
На сьогодні чинними нормативно-правовими актами передбачено єдину можливість врахування в СЕА РПСЕ обсягів пального, технологічне злиття якого з паливних баків повітряних суден здійснено на митній території України та які у вказаній системі не обліковуються як обсяги пального, на які може бути зареєстровано акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних - шляхом реєстрації в СЕА РПСЕ заявки на поповнення обсягу залишку пального.
Оскільки обсяги пального, яке зливається з паливних баків повітряних суден, оподатковуються акцизним податком, умовою для реєстрації
Товариством заявки на поповнення обсягу залишку пального є наявність на обліковій картці сум коштів сплаченого акцизного податку, не менше ніж сума акцизного податку, розрахованого з обсягу пального, що зазначено у такій заявці. При цьому оподаткування такого пального здійснюється за ставкою, визначеною у п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу, з застосуванням підвищувального коефіцієнту 10.
Отже, Товариству для врахування в СЕА РПСЕ обсягів пального, технологічне злиття якого здійснено на митній території України (тобто забезпечення відповідності даних щодо обсягів пального в цій системі фактичним обсягам пального), необхідно зареєструвати в СЕА РПСЕ на такі обсяги пального заявку на поповнення обсягу залишку пального.
Реєстрація Товариством в СЕА РПСЕ заявки на поповнення обсягу залишку пального на обсяги пального, технологічне злиття якого з паливних баків повітряних суден відбулось на митній території України, збільшить обсяг пального, на яке Товариство може зареєструвати акцизні накладні / розрахунки коригування, та забезпечить можливість виконання Товариством визначеного Кодексом обов’язку при здійсненні реалізації пального складати акцизні накладні та реєструвати їх в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Пропонуємо конкретизувати інші питання, наведені в питанні 1.6 звернення (щодо сплати і несплати акцизного податку та в якому розмірі, щодо інших особливостей в акцизному обліку палива для реактивних двигунів), оскільки неможливо визначити, які саме окремі норми Кодексу потребують отримання Товариством індивідуальної податкової консультації по їх практичному застосуванню та в чому полягає практична необхідність отримання такої консультації.
Ситуація 2.
До Товариства звертаються державні підприємства, які не є платниками акцизного податку, з проханням прийняти на зберігання паливо для реактивних двигунів. Таке пальне було отримане державним підприємством за результатами тендеру. При цьому на обсяги такого пального виробником або імпортером згідно з п. 229.8 ст. 229 Кодексу був оформлений та погашений податковий вексель.
Питання 2. У випадку реалізації (передачі на зберігання) Товариству палива державним підприємством не платником акцизного податку:
Питання 2.1. Чи потрібно реєструватися платником акцизного податку такому державному підприємству?
Питання 2.2. Чи потрібно складати та реєструвати акцизну накладну державному підприємству при передачі пального на зберігання нашому Товариству?
По питаннях 2.1 - 2.2
Відповідно до п.п. 229.8.1 п. 229.8 ст. 229 Кодексу ввезення на митну територію України або реалізація вироблених в Україні бензинів авіаційних (код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД) та палива для реактивних двигунів (код 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) може здійснюватися із сплатою
акцизного податку за ставками, визначеними підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10.
Для ввезення на митну територію України або реалізації вироблених в Україні бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів оформлює податковий вексель у трьох примірниках, а виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів - у двох примірниках (п.п. 229.8.2 п. 229.8 ст. 229 Кодексу).
Податковий вексель без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку погашається, зокрема, але не виключно, у разі підтвердження факту цільового використання бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів протягом строку, на який виданий такий вексель, шляхом реєстрації акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних на операції з реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів замовникам, які здійснили закупівлю для забезпечення потреб держави або територіальної громади відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», складених платником податку, який здійснює таку реалізацію (п.п. 3) п.п. 229.8.10 п. 229.8 ст. 229 Кодексу).
Відповідно до п.п. м) п. 231.1 ст. 231 Кодексу адреса місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, на якому суб’єкт господарювання - не платник податку зберігає пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки, є одним з обов’язкових реквізитів акцизної накладної.
Тобто в акцизній накладній, складеній на операції з реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів замовникам - не платникам акцизного податку з реалізації пального, які здійснили закупівлю для забезпечення потреб держави або територіальної громади відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», обов’язково зазначається адреса місця зберігання пального.
Відповідно до п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу для пального: акцизний склад- це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального;
не є акцизним складом - приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб'єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки б місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.
У випадку, якщо суб’єкт господарювання, який до цього не був платником акцизного податку з реалізації пального, здійснює операції з фізичного відпуску пального іншим особам, в т.ч. на зберігання:
суб’єкт господарювання здійснює операцію з реалізації пального в розумінні п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу;
приміщення / територія, в якому / на якій зберігалося пальне (адреса місця зберігання, зазначена в акцизній накладній, складеній на операцію з реалізації пального такому суб’єкту господарювання, який на дату отримання пального не був платником акцизного податку), набуває статусу акцизного складу;
суб’єкт господарювання як особа, що реалізує пальне, набуває статусу платника акцизного податку з реалізації пального та згідно з п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу підлягає реєстрації до початку здійснення реалізації пального (зокрема, передачі пального на зберігання);
суб’єкт господарювання як платник податку - розпорядник акцизного складу згідно з п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу зобов'язаний зареєструвати в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів, та зареєструвати в СЕА РПСЕ усі акцизні склади;
на операції з передачі Товариству державним підприємством пального на зберігання, таке державне підприємство, яке повинно бути зареєстроване як платник акцизного податку з реалізації пального, обов’язково складає акцизні накладні, які реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Питання 2.3. Чи потрібно державному підприємству (далі - Підприємство), яке передає паливо на зберігання нашому Товариству, сплачувати акцизний податок, якщо так, то в якому розмірі?
Відповідно до п. 232.1 ст. 232 Кодексу у СЕА РПСЕ облік обсягів пального здійснюється, зокрема, але не виключно, в розрізі платників податку -розпорядників акцизних складів / акцизних складів пересувних та акцизних складів / акцизних складів пересувних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД та умовним кодом.
Оскільки обсяги пального були реалізовані Підприємству - не платнику акцизного податку з реалізації пального, такі обсяги в СЕА РПСЕ як обсяги пального, на які може бути зареєстровано акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних, не обліковуються.
Підприємство при передачі пального Товариству здійснює реалізацію пального в розумінні п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу та відповідно до п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу є платником акцизного податку з реалізації пального, який до здійснення такої реалізації пального зобов’язаний зареєструватися платником акцизного податку з реалізації пального згідно з п.п. 212.3.4 п. 212.1 ст. 212 Кодексу.
Тому Підприємству після реєстрації платником акцизного податку, реєстрації акцизного складу / акцизних складів необхідно до здійснення операції з реалізації пального (тобто передачі пального на зберігання) зареєструвати в СЕА РПСЕ заявки на поповнення обсягу залишку пального - для врахування в цій системі обсягів пального, яке було отримане Підприємством до його реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального.
Умовою для реєстрації заявки на поповнення обсягу залишку пального є наявність на обліковій картці сум коштів сплаченого акцизного податку, не менше ніж сума акцизного податку, розрахованого з обсягу пального, що зазначено у такій заявці. Для бензинів авіаційних та палива для реактивних двигунів сума акцизного податку в такій заявці розраховується за ставкою, визначеною у п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу, з застосуванням підвищувального коефіцієнту 10.
Отже, Підприємству до здійснення передачі бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів Товариству на зберігання необхідно сплатити на електронний рахунок, який відкривається платнику акцизного податку з реалізації пального, суму акцизного податку, розраховану на обсяг пального, яке передається на зберігання, за ставкою, визначеною у п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу, з застосуванням підвищувального коефіцієнту 10.
Питання 2.4. Чи потрібно Підприємству, яке передає паливо для зберігання нашому Товариству, виписувати податковий вексель на суму акцизного податку, нарахованого на обсяг злитого палива для реактивних двигунів, виходячи із ставки податку, яка визначається як різниця між ставкою, встановленою п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10, та ставкою, встановленою п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10? Якщо так, то на якій правовій підставі?
Відповідно до п.п. 229.8.1 п. 229.8 ст. 229 Кодексу ввезення на митну територію України або реалізація вироблених в Україні бензинів авіаційних (код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД) та палива для реактивних двигунів (код 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) може здійснюватися із сплатою акцизного податку за ставками, визначеними підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу без застосування підвищувального коефіцієнта 10.
Для ввезення на митну територію України або реалізації вироблених в Україні бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів оформлює податковий вексель у трьох примірниках, а виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів - у двох примірниках (п.п. 229.8.2 п. 229.8 ст. 229 Кодексу).
Оскільки відповідно до п. 229.8 ст. 229 Кодексу оформлення податкового векселя може здійснювати тільки імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (при їх ввезенні на митну територію України) або виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (при їх
реалізації на митній території України), правові підстави для видання такого податкового векселя Підприємством, яке не є виробником або імпортером пального, відсутні.
Водночас складена Підприємством заявка на поповнення обсягу залишку пального може бути зареєстрована в СЕА РПСЕ тільки за умови наявності на обліковій картці сум коштів сплаченого акцизного податку, не менше ніж сума акцизного податку, розрахованого з обсягу пального, що зазначено у такій заявці.
Для бензинів авіаційних та палива для реактивних двигунів сума акцизного податку в такій заявці розраховується за ставкою, визначеною у п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу, з застосуванням підвищувального коефіцієнту 10.
Питання 2.5. Які обов’язки у Товариства у зв’язку з описаною вище практичною ситуацією, в тому числі щодо виписки та погашення податкового векселя, щодо виписки та реєстрації акцизних накладних, щодо сплати і несплати акцизного податку та в якому розмірі, щодо інших особливостей в акцизному обліку палива для реактивних двигунів?
Оскільки згідно з п. 229.8 ст. 229 Кодексу оформлення податкового векселю може здійснювати тільки імпортер бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (при їх ввезенні на митну територію України) або виробник бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів (при їх реалізації на митній території України), правові підстави для видання Товариством такого податкового векселя при прийманні пального на зберігання від будь-якого суб’єкта господарювання, відсутні.
Товариству необхідно забезпечити відповідність даних щодо обсягів пального, які обліковуються в СЕА РПСЕ, фактичним обсягам пального.
Отже, Товариство зобов’язане дотримуватись норм ст. 231 Кодексу щодо:
складання акцизної накладної, її реєстрації та направлення другого примірника такої накладної отримувачу пального - при реалізації пального;
терміну реєстрації другого примірника акцизної накладної, складеної особою, що здійснила фізичний відпуск пального на акцизний склад / акцизний склад пересувний Товариства - при отриманні пального, в тому числі на зберігання.
Пропонуємо конкретизувати інші питання, наведені в питанні 2.5 звернення (щодо сплати і несплати акцизного податку та в якому розмірі, щодо інших особливостей в акцизному обліку палива для реактивних двигунів), оскільки неможливо визначити, які саме окремі норми Кодексу потребують отримання Товариством індивідуальної податкової консультації по їх практичному застосуванню та в чому полягає практична необхідність отримання такої консультації.
Питання 3. Чи правомірною є реєстрація акцизної накладної з кодом операції «6», тобто реалізація отримувачу, який не є суб’єктом господарювання, якщо фактично має місце реалізація палива саме суб’єкту господарювання? При цьому просимо враховувати , що паливо потрапило на акцизний склад з умовою оподаткування «0», а також просимо врахувати, що по іншому коду (крім коду операції «6») в CEA РПСЕ реєстрація акцизних накладних неможлива.
Питання 4. Яким чином можна зареєструвати акцизну накладну, якщо паливо для реактивних двигунів реалізується авіакомпанії, яка є платником акцизного податку?
По питаннях 3-4
Відповідно до п. 232.3 ст. 232 Кодексу у платника податку - отримувача пального зміна обсягу пального, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних не відбувається на обсяги пального, що реалізується, зокрема, з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу, обладнання або пристрою.
Отже, при заправленні пального в паливний бак повітряного судна платника акцизного податку з реалізації пального обсяг пального, на який такий платник має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних, не збільшується (тобто обсяги пального, яким заправлено паливний бак повітряного судна, після такого заправлення та реєстрації акцизних накладних на такі операції, в СЕА РПСЕ не обліковуються як обсяги пального, на які може бути зареєстровано акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних).
Відповідно до п. 231.1 ст. 231 Кодексу ознака щодо реалізації пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу, обладнання або пристрою є одним з обов’язкових реквізитів акцизної накладної.
Зазначені норми внесено до Кодексу Законом України від 18 грудня 2019 року №391-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку» (далі - Закон № 391-IX)
Реалізація запроваджених Законом № 391-IX змін потребує, зокрема:
як внесення змін до форм документів, порядку їх заповнення, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2019 №262 «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового» (далі - Наказ № 262);
так і врахування змін, внесених до форм документів та порядку їх заповнення, у програмному забезпеченні, що забезпечує здійснення реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, функціонування СЕА РПСЕ.
Отже, на сьогодні, до набрання чинності наказу Міністерства фінансів України, яким Наказ № 262 буде скасований та в якому будуть враховані внесені до Кодексу зміни (яким будуть затверджені нові форми документів, зокрема акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового та порядок заповнення таких документів), чинним є Наказ № 262.
Для забезпечення відповідності даних в СЕА РПСЕ чинним нормам Кодексу (зокрема, щодо неврахування обсягів пального, якими здійснено заправлення у паливний бак транспортного засобу, як обсягів, на які платник податку - отримувач пального може зареєструвати акцизні накладні / розрахунки коригування), до нормативного врегулювання даного питання пропонуємо в акцизній накладній, складеній на операції із заправлення повітряних суден платника пальним з умовою оподаткування «0», зазначати код операції для складання в одному примірнику «6».
В правій частині таких акцизних накладних:
у рядку «Особа - отримувач пального» зазначається «Неплатник»;
до рядка «юридична особа - код за ЄДРПОУ отримувача пального;
договір про спільну діяльність - реєстраційний обліковий номер;
для фізичної особи -прізвище, ім'я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта» вноситься умовний код «1000000000»;
реквізити акцизного складу / акцизного складу пересувного не вносяться.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |