Державна податкова служба України розглянула звернення комуналького некомерційного підприємства «______» щодо окремих питань оподаткування операцій з надання медичних послуг комунальним закладом охорони здоров’я, що включений до Реєстру неприбуткових установ та організацій, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах повноважень повідомляє.
Порядок реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 05 лютого 2020 року № 65 (далі - Порядок № 65), визначає особливості реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році.
Національна служба здоров’я України в межах програми медичшх гарантій укладає договори про медичне обслуговування населення щодо надання медичних послуг за програмою медичних гарантій, крім медичних послуг, включених до переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров’я та вищих медичних навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 1996 року № 1138 “Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров’я та вищих медичних навчальних закладах” (далі - Перелік № 1138), та медичних посзгуг, фінансування яких здійснюється за рахунок інших програмі державного бюджету (п. 6 Порядку № 65).
Щодо податку на прибуток підприємств
Відповідно до підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Кодексу неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Пунктом 133.4 статті 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Згідно з підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа, та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вин ого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).
Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виклю шо для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу).
Перелік неприбуткових організацій, які можуть бути віднесені до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 Кодексу і не є платниками податку, встановлено підпунктом 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
Отже, отримання лікарнею, внесеною до Реєстру неприбуткових установ та організацій, коштів в рамках статутної діяльності від Національної служби здоров’я України як фінансування за Порядком № 65 та від надання платних послуг за Переліком № 1138 не призведе до порушення вимог, встановлених пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, та відповідно нарахування та сплати податкових зобов’язань з податку на прибуток підприємств за умови, що такі кошти спрямовуються такою неприбутковою організацією виключно на фінансування витрат при здійсненні своєї статутної діяльності без розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, така організація підлягає виключенню з Реєстру неприбуткових установ та організацій з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
Щодо податку на додану вартість
З питання виникнення податкових наслідків у випадку отримання комунальним підприємством коштів від Національної служби здоров’я України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).
Правові основи оподаткування ПДВ (у тому числі перелік операцій, які звільняються від оподаткування ПДВ і не є об’єктом оподаткування ПДВ) встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Підпунктом 194.1.1 пункту 194.1 статті 194 розділу V Кодексу встановлено, що ПДВ становить 20 відсотків, 7 відсотків бази оподаткування ПДВ та додається до ціни товарів/послуг.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власност , а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).
Підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу визначено, що операції з постачання послуг з охорони здоров'я закладами охорони здоров'я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг реабілітаційними установами для інвалідів та дітей-інвалідів, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ (крім послуг, визначених підпунктами «а» - «о» підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу). Перелік закладів охорони здоров’я затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 28.10.2002 № 385, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.11.2002 за №892/7180.
Правила формування бази оподаткування ПДВ визначено статтею 188 розділу V Кодексу.
Пунктом 188.1 статті 188 розділу V Кодексу встановлено, що база оподаткування ПДВ; операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове держа вне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблень х з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, псі постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Отже, об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платника податку з постачання товарів/послуг, місцем постачання яких згідно зі статтею 136 розділу V Кодексу визначено митну територію України, та режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу, поширюється на операції з постачання послуг, визначених у вказаному підпункті Кодексу, а не на операції із отримання коштів.
Враховуючи викладене, якщо отримання комунальним підприємством коштів від Національної служби здоров’я України не передбачає постачаніія товарів/послуг, і такі кошти, відповідно, не є компенсацією вартості товарів/послуг, то об'єкта оподаткування ПДВ при їх отриманні не виникає та, відповідно, до бази оподаткування ПДВ такі кошти не включаються.
Якщо зазначені кошти надходять до комунального підприємства (платника ПДВ) в рахунок оплати вартості поставлених ним товарів/послуг, операції з постачання яких оподатковуються ПДВ у загальновстановленому поряду, то на дату їх зарахування на банківський рахунок комунальне підприємство (платник ПДВ) зобов’язане нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за правилами, визначеними статтею 187 розділу V Кодексу, та скласти і зареєструвати з ЄРПН в установлені Кодексом терміни податкову накладну на покупці товарів/послуг.
Якщо зазначені кошти надходять до комунального підприємства (платника ПДВ) в рахунок оплати вартості поставлених ним товарів/послуг, операції з постачання яких звільняються від оподаткування ПДВ (у тому числі відповідно до підпункту 197.1.5 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу), то на дату їх зарахування на банківський рахунок комунальне підприємство (платник ПДВ ) податкові зобов’язання з ПДВ не нараховує, але зобов’язане скласти та зареєструвати в ЄРПН в установлені Кодексом терміни податкову накладну на покупця товарів/послуг, в якій зробити запис «Без ПДВ» з посиланням на
відповідний пункт (підпункт), статті, підрозділу, розділу Кодексу, яким передбачено звільнення від оподаткування ПДВ.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |