Державна податкова служба України розглянула звернення щодо відображення у бухгалтерському обліку сум бюджетних коштів за кодом 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)», віднесення до доходів підприємств та податкового кредиту сум ПДВ, сплачених у зв’язку з придбанням за рахунок таких коштів товарів/послуг, і, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, комунальні, підприємства, засновником яких є міська рада, отримують з місцевого бюджету кршти та використовують їх на придбання основних засобів або робіт по реконструкції, модернізації та капітального ремонту таких засобів.
Щодо бухгалтерського обліку та включення сум ПДВ до доходів підприємств
Відповідно до пункту 52.1 статті 52 розділу II ПКУ платник податку має право звернутися до контролюючих органів за наданням індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Підпунктом 19-1. 1.28 пункту 19-1. І статті 19-1 розділу І ПКУ встановлено, що до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Надання роз’яснень з питань включейня до доходів підприємств вхідного ПДВ у зв’язку з отриманням капітальних трансфертів з бюджету не належить до компетенції ДПС.
Регулювання, питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центрадьним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні ^положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга статті 6 Закону України
від 16 липня 1999 року № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, встановлено, що Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері, зокрема, бухгалтерського обліку та аудиту, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства.
Таким чином, питання включення до доходів підприємств вхідного ПДВ у зв’язку з отриманням капітальних трансфертів з бюджету стосуються виключно бухгалтерського обліку і належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Щодо податкового кредиту
Пунктом 198.3 ст. 198 розділу V ПКУ ПКУ визначень, іцо податковий кредит податковий кредит звітного періоду «визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв'язку з
придбанням або виготовлённям товарів та наданням послуг;
придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);
ввезенням товарів та/абойебборотних активів на митну територію України.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та, основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового церіоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платййків податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно, до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 , статті 14 розділу І ПКУ).
Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Враховуючи вшцевикладене, якщо бюджетні кошти за кодом 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)», що надаються комунальним підприємствам - платникам ПДВ - одержувачам бюджетних, коштів, не є компенсацією вартості товарів/послуг, що постачаються такими платниками, то при їх отриманні платники не визначають податкові зобов'язання з ПДВ, оскільки відсутній об'єкт оподаткування ПДВ.
Водночас, якщо зазначені бюджетні кошти надходять до платників в рахунок оплати вартості поставлених ним товарів/пдслуг, у тому числі у разі придбання основних засобів або робіт по реконструкції, модернізації та капітального ремонту таких засобів тощо, які для цілей оподаткування ПДВ є об'єктом оподаткування ПДВ, то на дату зарахування коштів на банківський рахунок такі платники податку - одержувачі зобов'язані визначити податкові зобов'язання з ПДВ виходячи з вартості товарів/послуг.
При цьому товари/послуги, придбані за рахунок бюджетних коштів, що надійшли платникам у вигляді субсидій, поточних трансфертів коштів (у тому числі придбані товари/послуги сторонніх організацій, вважаються придбаними безпосередньо платниками, і суми ПДВ, сплачені при їх придбанні, відносяться до податкового кредиту на підставі податкових накладних, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками.
Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які визначені ПКУ.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу II ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |