X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.05.2020 р. № 1838/6/99-00-04-01-03-06/ІПК


Державна податкова служба України розглянула лист заявника стосовно реєстрації платником ПДВ договору про співпрацю, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.

Як зазначено у зверненні, між заявником та іншим підприємством укладено договір про співпрацю, метою якого є укладання та виконання контракту, створення організаційних передумов для участі в конкурсних торгах в рамках публічних закупівель, співпраця між сторонами договору здійснюється на умовах субпідряду.

Одна із сторін наведеного договору, у разі перемоги на конкурсних торгах, укладає контракт із замовником в якості головного підрядника, друга сторона договору буде виступати в якості субпідрядника.

Заявник просить надати .роз’яснення щодо відповідності умов вищенаведеного договору умовам договору про спільну діяльність та обов’язку реєстрації такого договору, як окремого платника ПДВ.

Пунктом 3.1 статті 3 Кодексу передбачено, що податкове законодавство України складається з Конституції України  Кодексу;

 Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв’язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі - законами з питань митної справи);

чинних міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування;

нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання Кодексу та законів з питань митної справи;

 рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими Кодексом.

Відповідно до пункту 5.3 статті 5 Кодексу визначено, що інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Згідно з частиною 4 статті 176 Господарського кодексу України суб’єкти господарювання мають право разом здійснювати господарську діяльність для досягнення спільної мети, без утворення єдиного суб’єкта господарювання, на умовах, визначених договором про спільну діяльність.

У разі, якщо учасники договору про спільну діяльність доручають керівництво спільною діяльністю одному з учасників, на нього може бути покладено обов’язок ведення спільних справ.

Такий учасник здійснює організаційно-управлінські повноваження на підставі доручення, підписаного іншими учасниками.

Відповідно до статті 1130 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) за договором про спільну діяльність сторони (учасники) зобов’язуються спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети, що не суперечить законові.

Спільна діяльність може здійснюватися на основі  об’єднання вкладів учасників (просте товариство) або без об’єднання вкладів учасників.

Частиною першою статті 1133 ЦКУ визначено, що вкладом учасника вважається все те, що він вносить у спільну діяльність (спільне майно), в тому числі грошові кошти, інше майно, професійні та інші знання, навички та вміння, а також ділова репутація та ділові зв’язки.

При цьому внесене учасниками майно, яким вони володіли на праві власності, а також вироблена у результаті спільної діяльності продукція та одержані від такої діяльності плоди і доходи, є спільною частковою власністю учасників, якщо інше не встановлено договором простого товариства або законом (частина перша статті 1134 ЦКУ).

При цьому ведення бухгалтерського обліку спільного майна учасників може бути доручено ними одному з учасників.

Згідно з статтею 1131 ЦКУ договір про спільну діяльність укладається у письмовій формі. Умови договору про спільну діяльність, у тому числі координація спільних дій учасників або ведення їхніх спільних справ, правовий статус виділеного для спільної діяльності майна, покриття витрат та збитків учасників, їх участь у результатах спільних дій та інші умови визначаються за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом про окремі види спільної діяльності.

Таким чином, здійснення господарської діяльності за договором про спільну діяльність здійснюється на підставі вільного волевиявлення сторін діяти спільно без створення юридичної особи для досягненням певної спільної мети, що не суперечить закону.

Згідно з абзацом 1 пункту 64.6 статті 64 Кодексу на обліку у контролюючих органах повинні перебувати договори про спільну діяльність на території України без створення юридичних осіб, на які поширюються особливості податкового обліку та оподаткування діяльності за такими договорами, визначені Кодексом.

Таким чином, згідно з абзацев другим пункту 64.6 статті 64 Кодексу на обліку у контролюючих органах не повинні перебувати договори про спільну діяльність, на які не поширюються особливості податкового обліку та оподаткування спільної діяльності, визначені Кодексом.

 Кожен учасник таюіх договорів перебуває на обліку у контролюючих органах та виконує обов’язки платника податків самостійно.

Для цілей оподаткування дві чи більше особи, які здійснюють спільну діяльність без утворення юридичної особи, вважаються окремою особою у межах такої діяльності.

На сьогодні Кодексом для договорів про спільну діяльність встановлені особливості обліку платників, зокрема, ПДВ (підпункт 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 та підпункт 4 пункту 180.1 статті 180 Кодексу).

Таким чином, в органах ДПС обліковуються лише ті договори про спільну діяльність за якими провадиться постійна спільна господарська діяльність щодо операцій з постачання товарів та/або послуг, які підлягають оподаткуванню  ПДВ згідно з розділом V Кодексу, та щодо яких подані заяви для взяття на облік в органах ДПС.

Взяття на облік договору здійснюється шляхом додаткового взяття на облік учасника договору про спільну діяльність як платника податків -відповідального за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договору (далі - уповноважена особа), за умови прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію платником ПДВ.

Процедура взяття на облік у контролюючих органах договору про спільну діяльність без створення юридичної особи здійснюється відповідно до Порядку обліку платників податків і зборів затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 зі змінами.

У зверненні вказано, що між заявником та іншим підприємством вже укладено договір. Однак до звернення додано лише текст проекту такого договору без надання даних про іншого учасника, обов’язкових реквізитів договору, підписів тощо.

У зв’язку з цим слід зауважити, що ДПС не здійснює експертизу проектів договорів між суб’єктами господарювання.

 З іншого боку текст договору викладено двома мовами українською та англійською, а отже не виключена можливість, що іншим учасником є іноземна компанія.

 У такому випадку договір підлягає державній реєстрації згідно з Положенням про порядок державної реєстрації договорів (контрактів) про спільну інвестиційну діяльність за участю іноземного інвестора, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 1997 року № 112 (із змінами).

 Картка державної реєстрації договору (контракту), якщо до складу учасників договору про спільну діяльність входить іноземний інвестор, має бути подана до контролюючого органу в числі документів, що подаються для взяття на облік такого договору.

Згідно з пунктом 3.5 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованого, для реєстрації платником ПДВ подається реєстраційна заява платника ПДВ за формою № 1 -ПДВ (додаток 1 до зазначеного Положення).

Згідно з пунктом 181.1 статті 181 Кодексу особа зобов’язана зареєструватися як платник ПДВ у контролюючому органі у разі, якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування ПДВ).

Якщо особа, яка відповідно до пункту 181.1 статті 181 Кодексу не є платником ПДВ у зв’язку з тим, що обсяги оподатковуваних операцій відсутні або є меншими від встановленої зазначеною статтею суми, вважає за доцільне добровільно зареєструватися як платник податку, така реєстрація здійснюється за її заявою (пункт 182.1 статті 182 Кодексу).

Виходячи із зазначеного, уповноважена особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи, в обов’язковому порядку повинна зареєструватись платником ПДВ у разі, якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, пов’язаних з виконанням договору, протягом 12 календарних місяців сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування ПДВ).

Разом з цим зауважуємо, що згідно з проектом договору про загальні засади співпраці, який доданий до листа заявника, сторони договору не здійснюють внесків до спільної діяльності, не мають спільного майна, не ведуть операцій з спільним майном.

Також відсутня інформація про уповноважену особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та податкового обліку -договору про спільну діяльність без створення юридичної особи, що не надає можливості ДПС надати більш детальну відповідь.

Водночас повідомляємо, що відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.