Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ операції з конверсії радіочастотного ресурсу України та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі — ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство є оператором послуг мобільного рухомого зв’язку та загальним користувачем радіочастотного ресурсу України у значенні, встановленому статтею 5 Закону України від 01 червня 2000 року № 1770-ІІІ «Про радіочастотний ресурс України» (далі — Закон № 1770),
При цьому Товариством порушується питання щодо оподаткування ПДВ операції з конверсії радіочастотного ресурсу України, а саме щодо дати, з якої така операція не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Згідно зі статтею 13 Конституції України радіочастотний ресурс, як і будь-який природний ресурс, є об’єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Правові основи користування радіочастотним ресурсом України визначено Законом № 1770.
Відповідно до статті 1 Закону № 1770 конверсія радіочастотного ресурсу України — виконання комплексу заходів, яким передбачена зміна радіослужб та/або радіотехнологій чи категорії користувачів радіочастотного ресурсу України для подальшого використання певної смуги або смуг радіочастот.
Користування радіочастотним ресурсом — діяльність, пов'язана із застосуванням радіоелектронних засобів та/або випромінювальних пристроїв, що випромінюють електромагнітну енергію в навколишній простір у межах радіочастотного ресурсу.
Користувач радіочастотного ресурсу — юридична або фізична особа, діяльність якої безпосередньо пов’язана з користуванням радіочастотним ресурсом відповідно до законодавства.
Згідно зі статтею 5 Закону № 1770 користувачі радіочастотного ресурсу України залежно від напрямів його використання поділяються на спеціальні і загальні.
До загальних користувачів радіочастотного ресурсу України відносяться, зокрема суб'єкти господарювання, які користуються радіочастотним ресурсом України для надання телекомунікаційних послуг, за винятком розповсюдження телерадІопрограм.
Статтею 22 Закону № 1770 визначено, що конверсія радіочастотного ресурсу України передбачає комплекс заходів, у результаті виконання яких відбувається вивільнення частини радіочастотного ресурсу України (радіочастот та/або смуг радіочастот) для подальшого її використання користувачами інших категорій та/або впровадження інших стандартів і технологій.
Конверсія радіочастотного ресурсу України здійснюється на виконання та відповідно до Плану використання радіочастотного ресурсу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 червня 2006 року № 815 із змінами, а також згідно із стратегічними завданнями держави щодо впровадження сучасних телекомунікаційних та інформаційних технологій.
Конверсія радіочастотного ресурсу України щодо смуг радіочастот спеціального користування здійснюється за рахунок Державного бюджету України. Кабінет Міністрів України для проведення конверсії радіочастотного ресурсу України може залучати додаткові позабюджетні кошти.
Порядок залучення додаткових позабюджетних коштів для проведення конверсії радіочастотного ресурсу України в смугах радіочастот загального користування затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2007 року № 993 із змінами (далі — Порядок № 993).
Порядком № 993 визначено механізм залучення додаткових позабюджетних коштів, зокрема коштів ініціаторів конверсії, для проведення конверсії радіочастотного ресурсу України в смугах радіочастот загального користування.
План конверсії смуг радіочастот затверджується Рішенням Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації (пункт 10 Порядку № 993).
Кошти на проведення конверсії, отримані за договором конверсії, є відповідно до частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України власними надходженнями спеціального користувача, отриманими для здійснення цільових заходів, які використовуються в установленому зазначеним Кодексом порядку (пункт 21 Порядку № 993).
Фінансування вартості конверсії здійснюється за рахунок її ініціатора на підставі укладеного договору конверсії (пункт 7 Порядку № 993).
Укладення зазначеного договору є встановленим державою засобом (правовою підставою) залучення додаткових позабюджетних коштів для проведення конверсії радіочастотного ресурсу України та здійснення фінансування заходів конверсії радіочастотного ресурсу ініціаторами конверсії, які виявили бажання отримати ліцензії на використання вивільнених в результаті конверсії смуг радіочастот у встановленому законом порядку.
Пункт 9 Порядку № 993 встановлює вартість конверсії, яка не може перевищувати 25 відсотків розміру плати за видачу ліцензії, розрахованого згідно з розмірами плати за видачу ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України, затвердженими постановою Кабінету' Міністрів України від 22 лютого 2066 року № 200), а також зобов’язує суб’єкта конверсії надати Національній комісії, яка здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, план конверсії, до якого додається розрахунок вартості конверсії з необхідним обгрунтуванням та документальним підтвердженням.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ,
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1,191 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Під постачанням послуг згідно з підпунктом 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу 1 ПКУ розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти орава інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статгі 14 розділу І ПКУ).
Отже, з огляду на норми підпунктів 14.1.185 і 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ та інших зазначених вище нормативно-правових актів, а також враховуючи позицію Міністерства фінансів України з порушеного питання, операції з конверсії радіочастотного ресурсу України не підпадають ні під визначення «постачання товарів», ні під визначення «постачання послуг» та відповідно не є об’єктом оподаткування ПДВ у розумінні підпунктів «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу У ПКУ.
Крім цього, Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», який набрав чинності з 01.01.2019, пункт 196.1 статті 196 розділу V ПКУ доповнено підпунктом 196.1.19, в якому визначено, що операції з конверсії радіочастотного ресурсу України не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, операція з конверсії радіочастотного ресурсу України не підлягає оподаткуванню ПДВ як до 01.01.2019, так і після зазначеної дати.
Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |