X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У М.КИЄВІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.06.2020 р. № 2400/10/26-15-05-09-01-14/ІПК

Головне управління ДПС у м. Києві розглянуло звернення про надання індивідуальної податкової консультації та в межах своїх повноважень повідомляє наступне.

Суб’єкт господарювання звернувся з проханням надати відповіді на наступні питання:

1. Чи застосовується реєстратор розрахункових операцій (далі РРО) при отриманні кредитною спілкою на свій поточний рахунок платежів по поверненню кредиту і оплати процентів за користування кредитом, залученню (поповненню) коштів на депозитні рахунки, здійснених членами кредитної спілки у мережі інтернет через платіжні системи (інтернет-еквайрінг) з використанням електронного платіжного засобу, на підставі відповідних договорів з небанківськими фінансовими установами, які мають ліцензію Національного банку України на переказ коштів?
 

2. Чи застосовується РРО при отриманні кредитною спілкою на свій поточний рахунок платежів по поверненню кредиту і оплати процентів за користування кредитом, залученню (поповненню) коштів на депозитні рахунки, здійснених членами кредитної спілки з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування, що належать небанківським фінансовим установам?

Статтями 6 та 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 21 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі ПКУ) посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

З 01.04.2017 набрали чинності положення ПКУ в частині порядку надання індивідуальних податкових консультацій.

Відповідно до пп. 14.1.172-1 п. 14.1 ст. 14 ПКУ індивідуальна податкова консультація роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.

Згідно з п. 2 ст. 1 Закону України від 28 червня 2001 року № 2908-ІІІ "Про кредитні спілки" (далі  Закон № 2908) кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.

Відповідно до ст. З Закону № 2908 кредитні спілки в Україні  діють відповідно до цього Закону, інших законів України та виданих відповідно до них нормативно-правових актів.

Основним нормативно-правовим актом, що регулює розрахунки в готівковій та/або безготівковій формі, є Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі Закон № 265), який є спеціальним законом.

Встановлення вимог щодо проведення розрахункових операцій за готівку іншими законами, крім ПКУ, заборонено.

Згідно з пунктами 1, 2 ст. З Закону № 265 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок та видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

Крім того, у разі здійснення розрахунків виключно у безготівковій формі (шляхом переказу коштів із розрахункового рахунку на розрахунковий рахунок через установу банку або шляхом внесення коштів через касу банку) застосування РРО є необов'язковим.

Закон України від 03 вересня 2015 року № 675-VІІІ "Про електронну комерцію" (далі Закон № 675) визначає засади діяльності у сфері електронної комерції, встановлює порядок вчинення електронних правочинів із застосуванням інформаційно-телекомунікаційних систем та визначає права і обов'язки учасників відносин у сфері електронної комерції.

Відповідно до абзацу другого пункту 1 статті 13 Закону № 675 розрахунки у сфері електронної комерції можуть здійснюватися, зокрема, шляхом переказу коштів або оплати готівкою з дотриманням вимог законодавства щодо оформлення готівкових та безготівкових розрахунків, а також в інший спосіб, передбачений законодавством України.

Разом з тим продавець, оператор платіжної системи або інша особа, яка отримала оплату за товар, роботу, послугу відповідно до умов електронного договору, повинні надати покупцеві (замовнику, споживачу) електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку (пункт 3 статті 13 Закону № 675).

Розділом VII Положення про порядок емісії електронних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 05.11.2014 № 705, встановлено, що документи за операціями з використанням електронних платіжних засобів (тобто банківська картка, далі  ЕПЗ) та інші документи, що застосовуються в платіжних системах для платіжних операцій з використанням ЕПЗ, можуть бути в паперовій та/або електронній формі.

Під час здійснення операцій з використанням ЕПЗ у сфері електронної комерції та системах дистанційного обслуговування дозволяється формування в електронній формі документа за операцією з використанням ЕПЗ за умови доставки його користувачу.

Документи за операціями з використанням ЕПЗ мають статус первинного документа та можуть бути використані під час урегулювання спірних питань.

Разом з цим згідно з роз'ясненням Національного банку України (лист від 28.11.2019 № 57-0007/62082) квитанція, отримана при здійсненні розрахунку за допомогою ЕПЗ, не є розрахунковим документом у розумінні Закону № 265 та не підтверджує факт продажу товару (отримання послуг), а лише підтверджує ініціювання переказу коштів з рахунку держателя ЕПЗ.

Водночас при оплаті споживачами виставлених рахунків за надані послуги шляхом переказу коштів з платіжних систем Приват 24, Портмоне та інших (тобто із застосуванням ЕПЗ) застосування РРО та видача відповідного розрахункового документа є обов'язковим.

Таким чином, при отриманні кредитною спілкою на свій поточний рахунок платежів по поверненню кредиту і оплати процентів за користування кредитом, залученню (поповненню) коштів на депозитні рахунки, здійснених членами кредитної спілки у мережі інтернет через платіжні системи (інтернет-еквайрінг) з використанням ЕПЗ, розрахунки мають проводитись із застосуванням РРО на загальних підставах.

Крім того, п. 2 ст. 9 Закону № 265 визначено що, реєстратори розрахункових операцій не застосовуються при виконанні банківських операцій, крім:

операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, якщо такі операції виконуються не в касах уповноважених банків;

операцій комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ з приймання готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування, за винятком програмно-технічних комплексів самообслуговування, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.

Абзацем 3 ст. 2 Закону № 265 визначено, що реєстратор розрахункових операцій пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з купівлі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу.

 До реєстраторів розрахункових операцій відносяться:

—  електронний контрольно-касовий апарат,

електронний контрольно-касовий реєстратор,

вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор,

комп'ютерно-касова система,

електронний таксометр,

автомат з продажу товарів (послуг) тощо.

Абзацами 8 та 9 ст. 2 Закону № 265 визначено, що вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор реєстратор розрахункових операцій, призначений для забезпечення реалізації фіскальних функцій у складі програмно-технічного комплексу самообслуговування, автоматів з продажу товарів (послуг) тощо, а термін програмно-технічний комплекс самообслуговування вживається в Законі № 265 у значенні, наведеному в Законі України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні".

Таким чином небанківські фінансові установи, які здійснюють операції з приймання готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування, зобов’язані проводити операції з приймання готівки для подальшого її переказу на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій (в тому числі  ПТКС) з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій.

У відповідності до п. 52.2 ст. 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації.