X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.07.2020 р. № 2813/6/99-00-05-06-02-06/ІПК


Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку застосування положень пункту 71 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі Кодекс) та, керуючись статтею 52 Кодексу, повідомляє.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).

Питання надання платникам податків податкових консультацій регулюються главою 3 розділу II «Податкові консультації» (статті 52, 53) Кодексу.

Так, відповідно до пункту 52.1 статті 52 Кодексу контролюючий орган за зверненням платників податків надає індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.

 Такі індивідуальні податкові консультації надаються протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання звернення контролюючим органом.

При цьому термін розгляду індивідуальної податкової консультації може бути продовжено на 15 календарних днів, про що письмово повідомляється платнику податків.

Таким чином, в рамках надання індивідуальної податкової консультації не розглядаються питання застосування іншого законодавства, ніж визначеного пунктом 52.1 статті 52 Кодексу.

 У той же час платник податку не позбавлений права самостійно звернутися до будь-якого органу виконавчої влади для отримання відповідного висновку (в межах компетенції такого органу виконавчої влади).

Правові основи оподаткування податком на додану вартість встановлено розділами І, V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Відповідно до підпунктів «а» і «в» пункту 185.1 статті 185 Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 Кодексу, а також операції з ввезення товарів на митну територію України.

Постачання товарів  будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Законом України від 30 березня 2020 року № 540-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)» (далі  Закон № 540) викладено в новій редакції пункт 71 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Згідно з пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (з урахуванням внесених змін) від оподаткування податком на додану вартість звільняються такі операції:

з ввезення на митну територію України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;

з постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.

Норми пункту 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу застосовуються до операцій, здійснених в період, починаючи з 17 березня 2020 року, і до останнього числа місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Перелік лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), на які розповсюджується режим звільнення від оподаткування, встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224, яка прийнята на виконання саме пункту 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, та доповнено окремими товарними позиціями постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2020 року № 271 (далі  Перелік № 224, Постанова № 271).

Згідно з примітками до Переліку № 224 основною підставою для звільнення від оподаткування ПДВ та від сплати ввізного мита товарів, що ввозяться на митну територію України, є відповідність таких товарів назві товару (медичного виробу, основного компонента), міжнародному непатентованому найменуванню (назві) лікарського засобу, які зазначені у Переліку № 224. Коди згідно з УКТЗЕД наводяться у Переліку № 224 довідково.

Для цілей Переліку № 224:

медичні вироби означають медичні вироби, активні медичні вироби у значенні, наведеному в Технічному регламенті щодо медичних виробів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 року № 753 (Офіційний вісник України, 2013 року, № 82, ст. 3046), Технічному регламенті щодо медичних виробів для діагностики in vitro, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 року № 754 (Офіційний вісник України, 2013 року, № 82, ст. 3047), Технічному регламенті щодо активних медичних виробів, які імплантують, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 року № 755 (Офіційний вісник України, 2013 року, № 82, ст. 3048);

термін «засоби індивідуального захисту» вживається у значенні, наведеному в Технічному регламенті засобів індивідуального захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2008 року № 761 (Офіційний вісник України, 2008 року, № 66, ст. 2216), або Технічному регламенті щодо медичних виробів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 року № 753 (Офіційний вісник України, 2013 року, № 82, ст. 3046).

Для віднесення товарів, зазначених у розділі «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», до товарів, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування на додану вартість, повинно бути:

подано декларацію про відповідність та нанесено на товар або на його упаковку, а також на супровідні документи, якщо такі документи передбачені відповідним технічним регламентом, знак відповідності технічним регламентам згідно з правилами та умовами його нанесення, визначеними у Технічному регламенті щодо медичних виробів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 року № 753 (Офіційний вісник України, 2013 року, № 82, ст. 3046), Технічному регламенті щодо медичних виробів для діагностики in vitro, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 року № 754 (Офіційний вісник України, 2013 року, № 82, ст. 3047), Технічному регламенті щодо активних медичних виробів, які імплантують, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 року № 755 (Офіційний вісник України, 2013 року, № 82, ст. 3048), Технічному регламенті засобів індивідуального захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2008 року № 761 (Офіційний вісник України, 2008 року, № 66, ст. 2216); або

подано повідомлення Міністерства охорони здоров'я про введення в обіг та/або експлуатацію медичних виробів (медичних виробів для діагностики in vitro, активних медичних виробів, які імплантують), стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, або повідомлення Державної служби з питань праці про введення в обіг засобів індивідуального захисту, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів.

Таким чином, від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу звільняються ті товари, назва яких відповідає назві товарів (медичних виробів, основних компонентів), міжнародному непатентованому найменуванню (назві) лікарських засобів, що включені до Переліку № 224, та за умови дотримання інших вимог, визначених у ПКУ і у примітках до Переліку № 224.

Щодо питання 1

До Переліку № 224 в розділі «Засоби індивідуального захисту» включено такий товар, як «Марля медична».

Зважаючи на те, що згідно з примітками до Переліку № 224 коди згідно з УКТ ЗЕД наводяться у Переліку № 224 довідково, а основною підставою для звільнення від оподаткування ПДВ є відповідність товарів назвам товарів (медичного виробу, основного компонента), які зазначено у Переліку № 224, то у разі, якщо вказані у зверненні товари, а саме «Бинт марлевий, «Відріз марлевий», відповідають назвам товарів, зазначених у Переліку № 224 (наприклад, назві такого товару як «Марля медична»), то операції з постачання таких товарів на митній території України звільняються від оподаткування ПДВ (за умови дотримання також інших вимог, визначених у Кодексі і у примітках до Переліку № 224).

Оскільки товар «Вата медична» не включено до Переліку № 224, то операції з постачання такого товару не звільняються від оподаткування ПДВ.

Щодо питання 2

Як зазначалося вище, обов’язковою умовою для застосування пільги з оподаткування, встановленої пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, є, зокрема, дотримання вимог, визначених у примітках до Переліку № 224.

 Отже, якщо назва товару, що постачається, відповідає назвам товарів, зазначених у Переліку № 224 (зокрема, у розділі «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2»), однак такі товари не відповідають вимогам, визначеним примітками до Переліку № 224, зокрема, відсутня декларація про відповідність чи повідомлення Міністерства охорони здоров'я або Державної служби з питань праці, то звільнення від оподаткування, передбачене пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, до операцій з постачання такого товару не може бути застосоване.

Щодо питання З

Режим звільнення від оподаткування ПДВ застосовується до операцій з постачання на митній території України:

-    товарних позицій, включених до Переліку № 224 в редакції, до внесення доповнень Постановою № 271, з 17 березня 2020 року;

-    всіх товарних позицій, включених до Переліку № 224, в тому числі з урахуванням Постанови № 271,  з 15 квітня 2020 року.

Оскільки такий медичний виріб, як медична маска, включено до Переліку № 224, то його вартість повинна визначатися без ПДВ з дати запровадження пільги з оподаткування, встановленої пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, тобто починаючи з 17 березня 2020 року і до останнього числа місяця, в якому завершується дія карантину.

Вартість такого товару, як «Рукавички», визначається без ПДВ у разі, якщо такий товар відповідає назві товару, зазначеній у Переліку № 224 (наприклад назві таких товарів, як «Рукавички медичні стерильні або нестерильні», «Рукавички нітрилові», «Рукавички латексні неопудрені»), та дотримуються інші вимоги, визначені у ПКУ і у примітках до Переліку № 224.

Слід зазначити, що вищезазначена пільга з оподаткування застосовується, незалежно від того, кому здійснюється постачання товарів, включених до Переліку № 224  закладам охорони здоров’я чи будь-яким іншим суб’єктам господарювання / кінцевим споживачам.

Щодо питання 4 і 5

До Переліку № 224 включено, у тому числі, розділ «Дезінфекційні засоби і антисептики» з переліком найменувань (назв товару (основного компоненту)) відповідних засобів.

Для цілей Переліку № 224 термін «дезінфекційні засоби» використовується у значенні, наведеному в Законі України від 06 квітня 2000 року № 1645-ІІІ «Про захист населення від інфекційних хвороб» (далі Закон № 1645).

Статтею 34 Закону № 1645 визначено, що дезінфекційні засоби  це хімічні речовини, біологічні чинники та засоби медичного призначення, що застосовуються для проведення дезінфекційних заходів, підлягають гігієнічній регламентації та державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством.

Виробництво, зберігання, транспортування, застосування та реалізація дезінфекційних засобів здійснюються з дотриманням вимог відповідних нормативно-правових актів.

Застосування дезінфекційних засобів, не зареєстрованих у встановленому порядку в Україні, а також тих, у процесі виготовлення, транспортування чи зберігання яких було порушено вимоги технологічних регламентів та інших нормативно-правових актів, забороняється.

Порядок державної реєстрації (перереєстрації) дезінфекційних засобів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 липня 2006 року № 908, з урахуванням внесених змін та доповнень (далі  Порядок № 908).

 Пунктом 4 Порядку № 908 встановлено, що державну реєстрацію (перереєстрацію) засобів проводить Міністерство охорони здоров’я України (далі  МОЗ) на підставі поданих документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 908, або позитивного висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що виданий до моменту набрання чинності порядками дослідження специфічної активності, безпечності, якості (ефективності) засобів та їх випробування на практиці.

Законом № 540 розділ X «Прикінцеві положення» Закону № 1645 доповнено, зокрема, пунктом 2і, згідно з яким тимчасово, на час дії карантину, запровадженого у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та/або запровадження надзвичайного стану у зв'язку із запобіганням виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19) та з метою забезпечення виробництва дезінфекційних засобів, дозволено:

виробництво дезінфекційних засобів (код згідно з УКТ ЗЕД 3808 94 90 00) без їх державної реєстрації у встановленому законодавством порядку, за умови відсутності у такому дезінфекційному засобі діючих речовин, небезпечних для здоров'я людини;

застосування дезінфекційних засобів (код згідно з УКТ ЗЕД 3808 94 90 00), не зареєстрованих у встановленому законодавством порядку, за умови відсутності у такому дезінфекційному засобі діючих речовин, небезпечних для здоров'я людини.

Враховуючи викладене, операції з постачання на митній території України товарів, включених до Переліку № 224, зокрема, «дезінфекційних засобів», звільняються від оподаткування ПДВ при умові відповідності таких товарів вимогам, визначеним Переліком № 224.

 При здійсненні таких операцій у період з 17 березня 2020 року (з 15 квітня 2020 року для товарних позицій, включених до Переліку № 224 Постановою № 271) і до останнього числа місяця, в якому завершується дія карантину, ПДВ не нараховується.

Водночас, як свідчить інформація, надана у зверненні, щодо дезінфекційних засобів, перерахованих у питанні 4 звернення, постачальником не подано документи для державної реєстрації в державному реєстрі дезінфекційних засобів відповідно до Закону № 1645 або такі документи буде подано після здійснення постачання таких засобів.

У зв’язку з цим, щодо відповідності засобів, перерахованих у питанні 4 звернення, назвам товару (основного компоненту), визначених Переліком № 224, та з приводу можливості продажу таких засобів на митній території України та правомірності його застосування до дати державної реєстрації в державному реєстрі дезінфекційних засобів, платнику податку доцільно звернутися до МОЗ.

Якщо згідно з висновками МОЗ дезінфекційні засоби, про які йдеться у зверненні, відповідають назвам товару (основного компоненту), визначеним Переліком № 224, та при цьому такі засоби у періоді дії пільги, встановленої пунктом 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, були придбані платником податку з ПДВ, то суми ПДВ, сплачені постачальнику таких товарів та зазначені у податкових накладних, складених за операціями з їх постачання, не можуть бути включені до складу податкового кредиту покупця, оскільки такі податкові накладні складені з порушенням (не відповідають вимогам) положень пункту 71 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.

Щодо питання 6

Для цілей Переліку № 224 термін «Мийні засоби» вживається у значенні, наведеному в Технічному регламенті мийних засобів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2008 року № 717.

До Переліку № 224 у розділі «Дезінфекційні засоби і антисептики» включено такі товари, як, зокрема, «Хлорвмісні та інші за способом дії препарати для дезінфекції поверхонь, матеріалів, обладнання», «Дезінфікуючий засіб для обробки поверхонь», «Мийно-дезінфікуючий (дезінфікуючий) засіб для прання» та інші.

Операції з постачання товарів, перерахованих у питанні 6 звернення (засіб миючий синтетичний універсальний порошок, мило господарське, засіб для миття посуду дитячий ; з антибактеріальним ефектом, засіб для видалення плям, і т. ін.), можуть бути звільнені від оподаткування ПДВ лише у разі, якщо вони відповідають назвам товарів, зазначених у Переліку № 224, та за умови дотримання також інших вимог, визначених у Кодексі і у примітках до Переліку № 224.

При цьому звертаємо увагу, що згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов язані самостійно декларувати свої податкові зобов язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які визначені у Кодексі.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.