Державна податкова служба України розглянула звернення благодійної організації щодо окремих питань оподаткування, пов’язаних з отриманням та використанням цільової благодійної безповоротної фінансової допомоги, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах повноважень повідомляє.
Заявник звернувся з питанням порядку оформлення благодійною організацією отримання цільової благодійної безповоротної фінансової допомоги в іноземній валюті від донора-нерезидента для вирішення проблем внутрішньо переміщених осіб.
Кодексом не наділено контролюючі органи функцією з надання консультацій, що не стосуються податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого на контролюючі органи покладено.
Водночас зазначаємо, що загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 5073), відповідно до п. 2 частини першої ст. 1 якого благодійною діяльністю вважається добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.
Разом з тим, надання та одержання гуманітарної допомоги має відмінний правовий режим, який в частині правових, організаційних, соціальних засад отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги регулюється Законом України від 22 жовтня 1999 року № 1192-ХІV «Про гуманітарну допомогу» зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 1192).
Відповідно до ст. 1 Закону № 1192 гуманітарною визнається цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв’язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.
Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згЬди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст. З Закону № 5073.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, як передбачено ст. 5 Закону № 1192, здійснює, зокрема:
визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою;
контроль за отриманням, розподілом, використанням за цільовим призначенням, підготовкою статистичної звітності, обліком гуманітарної допомоги, визнаної такою рішенням спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.
Згідно з частиною другою ст. 11 Закону № 1192 контроль щодо використання гуманітарної допомоги за цільовим призначенням здійснюють відповідні спеціально уповноважені держайні органи з питань гуманітарної допомоги та податкові органи.
Бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням (частина четверта ст. 11 Закону № 1192).
Порядок використання гуманітарної допомоги у вигляді коштів в іноземній валюті з рахунків в іноземній йалюті отримувачів гуманітарної допомоги затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2000 року № 542 зі змінами та доповненнями (далі - Порядок № 542).
На підставі п. 7 Порядку № 542 отримувач після повного використання гуманітарної допомоги у вигляді іноземної валюти зобов’язаний протягом п’яти робочих днів подати Мінсоцполітики та територіальному органові ДПС за своїм місцезнаходженням звіт про цільове використання гуманітарної допомоги у вигляді іноземної валюти.
Отримувач подає щомісяця до 5 числа Мінсоцполітики та територіальному органові ДПС за своїм місцезнаходженням звіт про наявність та розподіл гуманітарної допомоги в іноземній валюті до повного використання всієї суми отриманої гуманітарної допомоги.
Порядок подання звітів встановлюється Мінсоцполітики.
Якщо благодійна організація, що є отримувачем цільової благодійної безповоротної фінансової допомоги, внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій, то згідно з п. 133.4 ст. 133 Кодексу не є платником податку на прибуток підприємств у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Згідно з підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі -неприбуткова організація), що одночасно відповідає визначеним цим підпунктом вимогам.
Для неприбуткових організацій, які відповідають вимогам пункту 133.4 ст. 133 Кодексу та внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, встановлюється річний податковий (звітний) період, крім випадків, передбачених підпунктом 133.4.3 цього пункту (п.п. 133.4.7 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
Форма Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації затверджена наказом ІУІіністерства фінансів України від 17 червня 2016 року № 553 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28 квітня 2017 року № 469) (далі - Звіт).
Додаток ГД до рядків 1.6.2 ГД, 2.4.2 ГД та 3.1 ГД Звіту подають, зокрема, отримувачі гуманітарної допомоги.
Статтею 7 Закону № 1192 встановлено, що зарахування коштів в іноземній валюті на рахунки в іноземній валюті отримувача гуманітарної допомоги здійснюється без ліцензій (спеціального дозволу) Національного банку України за наявності рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, про визнання цих коштів гуманітарною допомогою на основі зазначеного іноземним донором напряму використання.
У дорученні на перерахування коштів на рахунок в іноземній валюті отримувача гуманітарної допомоги має бути визначено напрям використання гуманітарної допомоги.
Надходження гуманітарної допомоги на рахунки в іноземній валюті здійснюється у спеціальному порядку, визначеному Національним банком України.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |