Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) розглянула звернення Товариства щодо порядку введення резервуарів в експлуатацію та повернення нафтопродуктів з відповідального зберігання.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише4 на підставі, у межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація надається з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Товариство просить надати консультацію з наступних питань:
1. Що вважається введенням в експлуатацію резервуару, обладнаного витратоміром-лічильником (далі - витратомір) та рівнеміром - лічильником рівня пального в резервуарі (далі - рівнемір) в розумінні п.п. 230.1.3 п. 230.1 ст. 230 Кодексу та в якому порядку розпорядник акцизного складу .вводить в експлуатацію резервуар?
2. З якого моменту резервуар вважається введеним в експлуатацію та чим цей факт підтверджується відповідно до вимог Кодексу?
3. Протягом якого часу розпорядник акцизного складу має зареєструвати введений в експлуатацію резервуар?
4. Чи застосовуються штрафні (фінансові) санкції за наявність на акцизному складі резервуару, обладнаного витратоміром та рівнеміром не введеного в експлуатацію відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби))?
5. Чи потрібно подавати «Довідку про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального» (далі - Довідка про щодобові), якщо акцизний склад не працює?
6. Чи потрібно Товариству реєструвати реєстратор розрахункових операцій для здійснення операцій по поверненню нафтопродуктів з відповідального зберігання третім особам за розпорядженням поклажодавця через витратомір у бак транспортних засобів та надавати розрахунковий документ (фіскальний чек) на кожну таку операцію?
7. Чи дозволено зазначати у фіскальному чеку ціну нафтопродуктів «0» при здійсненні Операцій по поверненню нафтопродуктів з відповідального зберігання у тому числі третім особам за розпорядженням поклажодавця?
Щодо питань 1,2
Згідно п. 2 Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку до контролюючих орґанів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 року № 891 (далі - Постанова № 891), резервуар - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки у вигляді стаціонарної споруди або ємності, який призначений для здійснення операцій з обігу пального та його зберігання та для якого встановлена Залежність його місткості від абсолютної висоти рівня пального в резервуарі, що оформлено у вигляді градуювальної таблиці;
Відповідно до ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» із змінами та доповненнями оптова або роздрібна торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності відповідних ліцензій.
Для отримання ліцензії на право оптової чи роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії документів, зокрема, акту вводу в експлуатацію об’єкта або акту готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місцях оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального відповідно.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461 «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів» затверджено Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, яким визначено механізм прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів та видачі відповідних документів.
Відповідно до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 липня 2014 року № 294 Державна архітектурно-будівельна інспекція на виконання покладених на неї завдань приймає в установленому порядку в експлуатацію закінчені будівництвом об’єкти (видає відповідні сертифікати або відмовляє у їх видачі, реєструє декларації про готовність об’єкта до експлуатації, внесення змін до них, а також повертає такі декларації та скасовує їх реєстрацію).
Враховуючи викладене вище, для отримання документів, що підтверджують прийняття в експлуатацію об’єктів, слід звертатись до органів державного архітектурно-будівельного контролю, визначених ст. 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року № 3038.
Щодо питань 3,4
Відповідно до п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Кодексу, платники податку - розпорядники акцизних складів зобов'язані зареєструвати усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі - ЄДР пального).
Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів, рівнемірів та резервуарів.
Відповідальність за відсутність реєстрації резервуарів введених в експлуатацію визначена п.п. 128і.1 ст. 128 Кодексу.
Відповідальність за не реєстрацію не введеного в експлуатацію резервуару відсутня.
Щодо питання 5
Порядок ведення ЄДР пального, передачі облікових даних з них електронними засобами зв'язку до контролюючих органів затверджено Постановою № 891.
Формату даних, структура та форми електронних документів для наповнення ЄДР пального, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2018 № 944 (далі - Наказ № 944).
Відповідно до п.п. 230.1.3 п. 230.1 ст. 230 Кодексу, на кожному акцизному складі за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД формуються показники про обсяги залишків пального на початок та кінець звітної доби, що визначаються шляхом підсумовування обсягів залишків пального в кожному резервуарі на підставі показників рівнемірів-лічильників, встановлених на таких резервуарах, розташованих на такому акцизному складі.
Таблиця 3 «Інформація про дні, в які акцизний склад не працює» Довідки про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри (далі -Довідка про розпорядника), затвердженої наказом № 944 передбачає внесення суб’єктами господарювання інформації про дні, в які акцизний склад не працює.
Враховуючи зазначене, не подання Довідки про щодобові за окремо взяту добу можливе за умови внесення відповідних днів до таблиці 3 Довідки про розпорядника.
Щодо питань 6 та 7
Основним нормативно-правовим актом у сфері застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО) є Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон № 265).
Законом № 265 визначено правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Встановлення норм щодо незастосування РРО у інших законах, крім Податкового кодексу України, не допускається.
Відповідно до статті 2 Закону № 265 розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Місце проведення розрахунків - місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо (стаття 2 Закону № 265).
Згідно з пунктом 2 статті 3 Закону № 265 суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі, зобов’язані видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.
Разом з, тим пунктом 12 статті 9 Закону № 265 визначено, що РРО та розрахункові книжки не застосовуються, якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (оптова торгівля тощо).
Також застосування РРО є не обов’язковим у разі здійсненім розрахунків виключно у безготівковій формі (шляхом переказу коштів із розрахункового рахунку на розрахунковий рахунок через установу банку або шляхом безпосереднього внесення коштів через касу банку).
Форму та зміст розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів, яке затверджене наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350 (далі - Положення № 13).
Так, пунктами 1 та 2 розділу II Положення № 13 визначено, що фіскальний касовий чек на товари (послуги) - це розрахунковий документ, надрукований реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги), який повинен містити обов’язкові реквізити згідно з визначеним переліком, зокрема із зазначенням форми оплати (готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит, з відстроченням платежу, післяплата тощо) та суму коштів за цією формою оплати.
Також, розрахункові документи, що друкуються реєстраторами розрахункових операцій на паперовому носії, можуть містити додаткові дані про проміжний підрахунок загальної суми за чеком, суму здачі та інші дані, зокрема інформацію, яка визначена технічними вимогами до спеціалізованих реєстраторів розрахункових операцій (пункт 5 Розділу І Положення № 13).
Тобто, законодавством України у сфері проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у готівковій та безготівковій формі чітко і однозначно встановлені вимоги до змісту та форми розрахункових документів, іншого чинним законодавством не передбачено.
Враховуючи викладене, операція з повернення нафтопродуктів з відповідального зберігання третім особам за розпорядженням поклажодавця через витратомір у бак транспортних засобів є розрахунковою операцією у розумінні Закону № 265, то у цьому випадку суб’єкт господарювання зобов’язаний застосовувати РРО на загальних підставах з видачею отримувачу нафтопродуктів розрахункового документа встановленої форми у місці отримання таких нафтопродуктів.
Керуючись нормами чинного законодавства України, суб’єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання повинні провадити свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |