Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі -Кодексу) розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Юридична особа у своєму зверненні повідомив, що внаслідок розірвання договорів про надання телекомунікаційних послуг з фізичними особами - підприємцями, на підставі їх заяв повертає кошти, попередньо сплачені такими підприємцями та питає щодо виникнення податкових наслідків в даній ситуації.
Оподаткуванні доходів, отриманих фізичною особою - підприємцем від провадження господарської діяльності, здійснюється відповідно до ст. 177 розділу IV Кодексу або глави і розділу XIV Кодексу залежно від обраної системи оподаткування,
Згідно з п. 177,8 ст. 177 Кодексу під час нарахування (виплати) фізичній особі - підприємцю доходу від здійснення нею підприємницької діяльності, суб’єкт господарювання та/або самозаїшята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, не утримують податок на доходи у джерела виплати, якщо фізичною особою - підприємцем, яка отримує такій дохід, надано копію документу, що підтверджує її державну реєстрацію відповідно до закону як суб’єкта підприємницької діяльності.
Таким чином, у разі якщо фізична особа - підприємець для. уникнення подвійного оподаткування надає юридичній особі копію документа, підтверджуючого державну реєстрацію фізичної особи - підприємця (витяг або виписку з ЄДР, в яких зазначаються види діяльності) та у разі необхідності копію витягу з реєстру платників єдиного податку, то сума передоплати, яка повертається підприємцю буде розглядатися як об’єкт оподаткування відповідно до норм ст. 177 розділу IV Кодексу або глави І розділу XIV Кодексу.
При цьому юридична особа виконує функції податкового агента лише в частині відображення доходу, нарахованого (виплаченого) фізичній особі ~ підприємцю у податковому розрахунку за формою № 1ДФ.
Разом з тим, якщо кошти, які попередньо були перераховані фізичною особою - підприємцю в рахунок оплати телекомунікаційних послуг юридичній особі, повертаються фізичній особі, то сума таких коштів включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків та оподатковується за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податків - фізичних осіб.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, згідно з п. 162.1 ст. 162 якого платником податку, зокрема, с фізична особа - резидент, яка отримує доходи з джерела їх походженні в Україні.
Підпунктом 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу, зокрема інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Також вказані доходи с об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.
Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок використовуючи ставку податку 18 відс., визначену в ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору 1,5 відс., встановлену в п.п. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (п.п. 168.1.1 п.168.1 ст. 168 Кодексу).
Враховуючи викладене, сума коштів, яка нараховується юридичною особою на користь платника податку - фізичної особи, включається до його загального місячного (річного) оподатковуваного доходу та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором та загальних підставах.
При ньому така юридична особа має виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.
Одночасно зауважуємо, що відповідно до п. 5 розділу І Інструкції про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків - резидентів і нерезидентів, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003 № 492 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 27.12.2019 № 162) (далі - Інструкція № 492), клієнти мають право відкривати рахунки в будь-яких банках України відповідно до власного вибору для забезпечення своєї господарської / підприємницької / інвестиційної / незалежної професійної діяльності і діяльності, яка не пов’язана з підприємницькою, ї власних потреб.
Забороняється використовувати поточні рахунки фізичних осіб, що відкриваються для власних потреб, для проведення операцій, пов'язаних із здійсненням підприємницької та незалежної професійної діяльності.
За поточними рахунками в національній валюті фізичних осіб - резидентів здійснюються всі види розрахунково-касових операцій відповідно до умов договору та вимог законодавства України, які ж пов’язані із здійсненням лідприсмницької та незалежної професійної діяльності (п. 14 розділ І Інструкції № 492).
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податком консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |