X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.08.2020 р. № 3339/ІПК/99-00-05-06-02-05

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з надання в оренду державного майна балансоутримувачем та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, державне підприємство – платник ПДВ є балансоутримувачем державного майна, частину якого (нежитлові приміщення та майданчик) надає в оренду. При цьому орендодавцем цього майна за договором оренди виступає Регіональне відділення Фонду державного майна, яке не є платником ПДВ. Орендна плата від орендаря отримується балансоутримувачем та у розмірі 50 відсотків спрямовується до державного бюджету, 50 відсотків балансоутримувачу.

Пунктом 34 частини другої статті 69 Бюджетного кодексу України (далі – БКУ) визначено, що до доходів загального фонду Державного бюджету України (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 671 БКУ) належать надходження від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим державним майном (крім орендної плати, визначеної, зокрема, пунктом 10 частини третьої статті 29 БКУ).

Пунктом 10 частини третьої статті 29 БКУ визначено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 671 БКУ) є власні надходження бюджетних установ (у тому числі наукових установ Національної академії наук України і галузевих академій наук), що утримуються за рахунок державного бюджету, у тому числі орендна плата за користування військовим майном, майном Національної академії наук України і галузевих академій наук, 50 відсотків орендної плати за користування іншим майном, що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок державного бюджету.

Відповідно до пункту 5 статті 17 Закону України від 03 жовтня 2019 року № 157-IX «Про оренду державного та комунального майна» (далі  Закон № 157) порядок розподілу орендної плати для об'єктів, що перебувають у державній власності, між державним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем, визначається Порядком передачі майна в оренду.

Згідно з частиною четвертою статті 13 БКУ власні надходження бюджетних установ поділяються на такі групи:

перша група - надходження від плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно із законодавством;

друга група - інші джерела власних надходжень бюджетних установ.

У складі першої групи надходжень виділяється, зокрема, плата за оренду майна бюджетних установ, що здійснюється відповідно до Закону № 157.

Відповідно до підпункту «б» пункту 185.1 статті 185 ПКУ об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ.

Не є об'єктом оподаткування операції з оплати орендної плати чи концесійного платежу за договорами відповідно оренди чи концесії цілісного майнового комплексу державного чи комунального підприємства (його структурного підрозділу), якщо орендодавцями чи концесієдавцями за договорами виступають органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, а платежі відповідно до закону зараховуються до Державного бюджету України або місцевого бюджету (підпункт 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 ПКУ).

Тобто, не є об'єктом оподаткування операції з надання в оренду державного чи комунального майна при дотримані наступних умов:

в оренду надається цілісний майновий комплекс державного чи комунального підприємства (його структурного підрозділу);

орендодавцем за договором виступає орган державної влади чи орган місцевого самоврядування;

орендні платежі в повному обсязі зараховуються до Державного бюджету України або місцевого бюджету.

У разі недотримання будь-якої із зазначених умов операція з надання в оренду державного чи комунального майна підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений ПКУ термін.

Таким чином, послуга з надання державного майна в оренду є об'єктом оподаткування ПДВ та оподатковується ПДВ за ставкою 20 відсотків, незалежно від того, чи розподіляє орендар суму орендної плати (та в якому співвідношенні здійснюється такий розподіл), чи перераховує її на рахунок орендодавця в повному обсязі (крім операцій, визначених підпунктом 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 ПКУ).

Враховуючи викладене, державне підприємство (балансоутримувач майна) на дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ за операціями з надання в оренду державного майна зобов’язане скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. При цьому податкова накладна складається на всю суму орендної плати незалежно від того, чи орендар сам буде розподіляти суму отриманої орендної плати, чи всю суму орендної плати ним буде перераховано на поточний рахунок орендодавця.

Якщо на операцію з оренди державного майна поширюються норми підпункту 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 ПКУ, то такі операції не є об’єктом оподаткування та на такі операції податкова накладна не складається.

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані у ПКУ.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.