Державна податкова служба України розглянула звернення щодо виникнення податкових наслідків з ПДВ у разі отримання Підприємством бюджетного фінансування за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Підприємство (платник ПДВ) визначено одержувачем бюджетних коштів.
Підприємство отримує бюджетне фінансування від головного розпорядника бюджетних коштів (Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)) на рахунок, відкритий в органах Державної казначейської служби України, яке в подальшому використовується виключно згідно з планом використання бюджетних коштів, затвердженим головним розпорядником бюджетних коштів, на поточні видатки, а саме на:
виплату заробітної плати та нарахувань на заробітну плату;
придбання предметів, обладнання та інвентарю;
оплату електроенергії;
оплату послуг;
інші поточні видатки.
За рахунок отриманого бюджетного фінансування Підприємство власними та залученими силами виконує певні види робіт та послуг.
При цьому укладення договору на виконання робіт/послуг з подальшим підписанням актів виконаних робіт/наданих послуг між розпорядником бюджетних коштів та одержувачем бюджетних коштів не передбачено.
Згідно з пунктом 1.5 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.03.2012 за № 456/20769, із змінами і доповненнями (далі – Інструкція № 333), видатки одержувачів бюджетних коштів здійснюються, зокрема, за кодом економічної класифікації видатків бюджету 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)».
Пунктом 1.6 Інструкції № 333 визначено, що:
поточні видатки - це видатки, які спрямовуються на виконання бюджетних програм та забезпечують поточне функціонування бюджетних установ, проведення досліджень, розробок, заходів та надання поточних трансфертів населенню і підприємствам (установам, організаціям);
субсидії - це усі невідплатні поточні виплати підприємствам, які не передбачають компенсації у вигляді спеціально обумовлених виплат або товарів і послуг в обмін на проведені платежі, а також видатки, пов'язані з відшкодуванням збитків державних підприємств;
трансфертні платежі - це невідплатні і безповоротні платежі, які не є придбанням товарів чи послуг, наданням кредиту або виплатою непогашеного боргу.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.2 і 5.3 статті 5 розділу І ПКУ у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ встановлено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Відповідно до підпункту 196.1.6 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ не є об'єктом оподаткування ПДВ операції з виплат у грошовій формі заробітної плати (інших прирівняних до неї виплат), а також пенсій, стипендій, субсидій, дотацій за рахунок бюджетів або Пенсійного фонду України чи інших фондів загальнообов'язкового соціального страхування (крім тих, що надаються у майновій формі).
Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) встановлено статтями 187, 198 і 201 розділу V ПКУ.
Пунктом 187.7 статті 187 розділу V ПКУ визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.
Згідно з пунктами 201.1, 201.7 та 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні:
Чи є цільове бюджетне фінансування, яке отримує Підприємство з призначенням «на оплату заробітної плати» і «поточні трансферти», оплатою (компенсацією) вартості виконаних робіт/послуг?
Для цілей оподаткування ПДВ бюджетне фінансування, яке отримує Підприємство, вважатиметься оплатою вартості поставлених/наданих робіт/послуг покупцю/отримувачу при умові, що безпосереднім постачальником таких робіт/послуг виступатиме Підприємство.
Чи поширюються норми підпункту 196.1.6 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ при отриманні Підприємством бюджетного фінансування з призначенням «на оплату заробітної плати» і «поточні трансферти»?
Норми підпункту 196.1.6 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ стосуються операцій з виплат коштів, а не операцій із отримання коштів (у тому числі у вигляді бюджетного фінансування), а тому не застосовуються у розглянутій ситуації.
Чи є цільове бюджетне фінансування, яке отримує Підприємство з призначенням «на оплату заробітної плати» і «поточні трансферти», об’єктом оподаткування ПДВ відповідно до пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ?
Об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема операції з постачання товарів/послуг, місцем постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ визначено митну територію України, а не операції із отримання коштів (у тому числі у вигляді бюджетного фінансування).
Якщо бюджетне фінансування, що отримує Підприємство, є за своєю економічною сутністю оплатою вартості товарів/послуг, поставлених/наданих безпосередньо Підприємством покупцю/отримувачу, то таке бюджетне фінансування включається до бази оподаткування ПДВ операцій з постачання таких товарів/послуг.
Якщо бюджетне фінансування, що отримує Підприємство, не є оплатою вартості товарів/послуг, операції з постачання яких є об’єктом оподаткування ПДВ, то при отриманні такого бюджетного фінансування податкових наслідків з ПДВ у Підприємства не виникає.
Оскільки, як свідчить зміст звернення, Підприємство за рахунок отриманого бюджетного фінансування надає/виконує послуги/роботи (отримання балансових мостових споруд, поточний (дрібний, середній) ремонт балансових мостових споруд, обстеження балансових мостових споруд), то у розглянутій ситуації бюджетне фінансування розцінюється як оплата наданих/виконаних (або тих, які підлягають наданню/виконанню) послуг/робіт. При цьому за операціями з постачання таких послуг/робіт Підприємство зобов’язано визначити податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до пункту 187.7 статті 187 розділу V ПКУ, а саме на дату перерахування покупцем (отримувачем) послуг/робіт коштів у вигляді бюджетного фінансування на банківський рахунок Підприємства, та скласти податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |