Державна податкова служба України розглянула лист щодо відрахувань частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах повноважень повідомляє.
Як зазначено у зверненні, органи місцевого самоврядування повинні приймати рішення щодо порядку і нормативів відрахування частини чистого прибутку (доходу) до місцевого бюджету комунальними унітарними підприємствами, з приводу чого виникло питання стосовно термінів прийняття органами місцевого самоврядування такого рішення, а також необхідності прийняття зазначеного рішення на кожен рік.
Відповідно до ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Пунктом 2 статті 327 Цивільного кодексу України встановлено, що управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Разом з цим, п. 29 ч. 1 ст. 26 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280) встановлено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься встановлення для підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, розміру частки прибутку, яка підлягає зарахуванню до місцевого бюджету.
Крім того, згідно зі ст. 29 Закону № 280 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження стосовно управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад.
При цьому відповідно до частини тридцять п’ятої п. 1 ст. 64, частини шістнадцятої п. 1 ст. 66, частини дев’ятої п. 1 ст. 69 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду бюджетів міст обласного, районного значення, сільських, селищних бюджетів належать, зокрема частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до бюджету, у порядку, визначеному відповідними місцевими радами.
Підпунктом 191.1.51 п. 191.1 ст. 191 Кодексу на контролюючі органи покладено обов’язок здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати до бюджету частини чистого прибутку (доходу) комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями.
При цьому зазначаємо, що комунальними унітарними підприємствами для здійснення відрахування до місцевих бюджетів частини чистого прибутку (доходу) може використовуватись форма Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затверджена наказом ДПА України від 16.05.2011 № 285.
Водночас слід відмітити, що положеннями Кодексу не регулюється питання щодо термінів прийняття органами місцевого самоврядування рішення стосовно порядку і нормативів відрахування частини чистого прибутку (доходу) до місцевого бюджету комунальними унітарними підприємствами, а також необхідності прийняття такого рішення на кожен рік.
Також повідомляємо, що відповідно до п. 1 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику у сфері міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства, та забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової політики.
Враховуючи викладене, пропонуємо для отримання інформації щодо порушеного питання звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади в порядку, встановленому законодавством.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |