Головне управління ДПС.......області розглянуло лист від..........., щодо надання індивідуальної податкової консультації стосовно порядку ведення обліку товарних запасів за місцем реалізації та застосування книги обліку розрахункових операцій до реєстратора розрахункових операцій та в порядку статті 52 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (далі - Кодекс) повідомляє таке.
Питання. Фізична особа-підприємець, який перебуває на спрощеній системі оподаткування, є платником єдиного податку 3 групи не є платником ПДВ та здійснює виробництво та реалізацію ювелірних та побутових товарів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння (коди КВЕД 2010: 32.12, 47.77). Станом на 31.07.2020 серед товарних запасів у мене були, зокрема і товари, первинні документи щодо походження яких не збереглися, а також товари власного виробництва. З наведеної практики прошу роз’яснити:
- яким чином здійснювати облік товарних запасів, які існували станом на 01.08.2020;
- який порядок, встановлено законодавством, для обліку товарних запасів у фізичної особи підприємця;
- як дотримуватись обов’язку надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті), якщо ці товари були набуті до 01.08.2020 року, і первинні документи, які підтверджують походження товарів не збереглися;
- якими первинними документами має підтверджуватись походження товарів власного виробництва;
- чи потрібно з 01.08.2020 уводити в РРО залишки товарів, що продаються, а також кількість отриманих товарів із прибуткових накладних;
- яким чином запрограмувати назву товару власного виробництва (наприклад: золоті каблучки в асортименті, срібні ланцюжки різних моделей), чи потрібно зазначати виробника виробу, чи досить зазначити, що це власне виробництво;
- виробництво ювелірних виробів із срібла великого асортименту, яким чином потрібно програмувати – кожний виріб окремо чи група товару (каблучка, сережки, ланцюжок);
- чи потрібно підклеювати фіскальні звітні чеки до відповідних сторінок КОРО та щоденно виконувати записи (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки та сум розрахунків.
Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР (далі – Закон №265/95-ВР) визначено правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Дія Закону №265/95-ВР поширюється на всіх суб'єктів господарювання та їх господарські одиниці, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Згідно з пунктом 12 статті 3 Закону №265/95-ВР, суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані:
- вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.
При цьому суб'єкт господарювання зобов'язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об'єкті).
Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Вищезазначені зміни внесено Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг від 20.09.2019 №128-IX із змінами та доповненнями.
Тобто, суб’єкти господарювання були повідомлені про внесення змін до Закону №265/95-ВР завчасно та мали достатньо часу для приведення первинних документів у відповідність.
Будь-яких пільг, щодо відсутності первинних документів у суб’єктів господарювання, яким станом на 01.08.2020 необхідно вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку, чинним законодавством не передбачено.
Згідно статей 1, 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIV (далі – Закон №996-XIV), первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов'язкові реквізити:
- назву документа (форми);
- дату складання;
- назву підприємства, від імені якого складено документ;
- зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
- посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Тобто документами про походження товару можуть бути:
- видаткова накладна від постачальника;
- фіскальний чек;
- митна декларація;
- комісійний акт приймання передачі товару для продажу;
- внутрішні видаткові накладні для підтвердження походження товарів власного виробництва і т.п., основне, щоб такий документ мав всі обов’язкові реквізити первинного документа, визначені статтею 9 Закону №996-XIV або ж у випадку фіскального чека – наказу Мінфіну від 21.01.2016 №13 «Про затвердження Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів».
Відповідно до пункту 11 статті 3 Закону №265/95-ВР, суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані:
- проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій з використанням режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості.
Тобто, Законом чітко визначено порядок реалізації товарів з зазначенням назви кожного товару каблучка, сережки, ланцюжок з чітким зазначенням артикулу та реквізиту, який надасть змогу відрізнити однотипний товар один від одного (наприклад каблучка золота артикул вага або штрих код, ланцюжок золотий артикул вага або штрих код і т.д), ціни товару та кількості залишку товару, введеного з первинних документів.
Відповідно пункту 6 розділу 4 Порядку №547, використання книги ОРО, зареєстрованої на РРО, передбачає:
- наявність книги ОРО на місці проведення розрахунків, де встановлено РРО;
- у разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії - здійснення записів за обліком розрахункових квитанцій.
Суб'єкт господарювання має забезпечити збереження щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в паперовій та/або електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Кодексу.
Збереження суб'єктом господарювання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в паперовій та/або електронній формі здійснюється у будь-який зручний та не заборонений чинним законодавством спосіб.
При цьому спосіб збереження суб'єктом господарювання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в паперовій та/або електронній формі має забезпечити (у тому числі під час проведення перевірки) можливість візуального перегляду такого Z-звіту для підтвердження факту оприбуткування готівки та повноти обліку здійснених розрахункових операцій.
Дані наданих для перегляду Z-звітів в паперовій та/або електронній формі мають співпадати з даними електронних копій таких Z-звітів, що містяться у фіскальній пам'яті РРО та/або на фіскальному сервері контролюючого органу.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |