X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.07.2017 р. № 1338/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

Про податок на додану вартість

Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо порядку оподаткування ПДВ операцій, пов’язаних з реалізацією проекту модернізації Бортницької станції очистки стічних каналізаційних вод, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.

Підпунктом «b» пункту 7 Договору (у формі обміну нотами) між Урядом України та Урядом Японії про надання кредиту для реалізації проекту модернізації Бортницької станції очистки стічних вод у рамках реалізації проекту «Реконструкція споруд очистки стічних каналізаційних вод і будівництво технологічної лінії по обробці та утилізації осадів Бортницької станції аерації», ратифікованого Законом України від 2 вересня 2015 року № 664-VIII (далі - Закон № 664), передбачено, що японські компанії, які здійснюють свою діяльність в якості постачальників, підрядників та/або консультантів, звільняються від усіх фіскальних зборів та податків, що стягуються в Україні з доходу, що виникає при постачанні товарів та/або послуг, що будуть надані за кредитом.

З метою реалізації зазначеної вище Угоди внесено відповідні зміни до Кодексу. Так, пунктом 47 підрозділу 2 розділу XX Кодексу встановлено тимчасові, на період реалізації проекту модернізації Бортницької станції очистки стічних вод у рамках реалізації проекту «Реконструкція споруд очистки стічних каналізаційних вод і будівництво технологічної лінії по обробці та утилізації осадів Бортницької станції аерації», затвердженого Кабінетом Міністрів України (далі - Проект), особливості оподаткування податком на додану вартість для японських суб’єктів з реалізації Проекту, а саме:

«а) до операцій з ввезення на митну територію України у митному режимі тимчасового ввезення товарів, визначених пунктом 4-2 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України, для виконання робіт та/або надання, послуг у рамках реалізації Проекту застосовується умовне повне звільнення від оподаткування;

б) операції з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, визначених підпунктом 12 пункту 4 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України, для виконання робіт та/або надання послуг у рамках реалізації Проекту звільняються від оподаткування;

в) операції з постачання послуг на митній території України, які виконуються за угодами в рамках реалізації Проекту, звільняються від оподаткування. Порядок звільнення від оподаткування таких послуг встановлюється Кабінетом Міністрів України;

г) операції з постачання послуг у рамках реалізації Проекту із спорудження об’єкта (або його частин) японським суб’єктом з реалізації Проекту українському замовнику з реалізації Проекту ПАТ «АК «Київводоканал» звільняються від оподаткування.

У разі порушення умов звільнення від оподаткування, визначених цим пунктом, платник податку зобов’язаний збільшити податкові зобов’язання за результатами податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму податку, що має бути нарахована на дату виникнення таких податкових зобов’язань, а також сплатити пеню, нараховану на таку суму податку, виходячи із 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, що діяла на день збільшення податкового зобов’язання, за період з дати виникнення податкових зобов’язань до дати збільшення обсягу податкових зобов’язань.»

Порядок (процедуру) підтвердження звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг на митній території України, які виконуються за угодами в рамках реалізації Проекту, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 року № 851 (далі - Порядок №851).

Пунктом 3 Порядку № 851 встановлено, що постачання на митній території України послуг, які надаються у рамках реалізації Проекту, здійснюється згідно з умовами, визначеними у відповідній угоді, укладеній в рамках реалізації Проекту з японським суб’єктом з реалізації Проекту.

Згідно з пунктами 5-7 Порядку № 851 платнику податку (у тому числі японському суб’єкту з реалізації Проекту) для підтвердження звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг необхідно отримати довідку-підтвердження, що видається ПАТ «Акціонерна компанія «Київводоканал» на підставі документів, визначених Порядком № 851.

Отже, відповідно до положень Закону № 664, пункту 47 підрозділу 2 розділу XX Кодексу та Порядку № 851 звільнення від оподаткування ПДВ застосовується до операцій з постачання послуг в рамках реалізації Проекту за угодами, укладеними з японськими суб’єктами. При цьому звільненню від оподаткування ПДВ підлягають операції за угодами, укладеними в рамках реалізації Проекту, в яких японський суб’єкт виступає як постачальником послуг, так і отримувачем послуг.

Таким чином, згідно з пунктом 47 підрозділу 2 розділу XX Кодексу від оподаткування ПДВ звільняються:

а) операції з ввезення японськими суб’єктами на митну територію України у митному режимі тимчасового ввезення товарів для виконання робіт та/або надання послуг у рамках реалізації Проекту (застосовується умовне повне звільнення від оподаткування);

б) операції з ввезення японськими суб’єктами на митну територію України у митному режимі імпорту товарів для виконання робіт та/або надання послуг у рамках реалізації Проекту;

в) операції з постачання послуг на митній території України, які виконуються за угодами, укладеними з японськими суб’єктами в рамках реалізації Проекту;

г) операції з постачання японськими суб’єктами українському замовнику послуг у рамках реалізації Проекту із спорудження об’єкта (або його частин).

Термін «японський суб’єкт з реалізації Проекту» вживається у значенні, наведеному у пункті 9 підрозділу 1 розділу XX Кодексу, згідно з яким японським суб’єктом з реалізації Проекту може бути:

юридичну особа, яка є резидентом Японії і зареєстрована відповідно до законодавства Японії;

зареєстроване в Україні постійне представництво юридичної особи, яка є резидентом Японії і зареєстрована відповідно до законодавства Японії;

юридична особа, що є дочірнім підприємством юридичної особи, яка є резидентом Японії і зареєстрована відповідно до законодавства Японії;

договір про спільну діяльність, одним або кількома учасниками якого (з участю у такому договорі більше ніж 50 відсотків) є особи, визначені у підпунктах «а»-«в» пункту 9 підрозділу 1 розділу XX Кодексу, укладений виключно з метою здійснення спільної діяльності з реалізації Проекту.

За наданою у листі інформацією, з метою реалізації Проекту планується укладення Договору про спільну діяльність, який відповідатиме визначенню японського суб’єкта з реалізації Проекту, наданому пунктом 9 підрозділу 1 розділу XX Кодексу (учасниками Договору будуть три японських суб’єкти та юридична особа - резидент України).

Пунктом 1 статті 1130 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором про спільну діяльність сторони (учасники) зобов'язуються спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети, що не суперечить законові.

Згідно з підпунктом 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 Кодексу для цілей оподаткування податком на додану вартість дві чи більше особи, які здійснюють спільну діяльність без утворення юридичної особи, вважаються окремою особою у межах такої діяльності.

Облік результатів спільної діяльності ведеться платником податку, уповноваженим на це іншими сторонами згідно з умовами договору (далі -оператор спільної діяльності), окремо від обліку господарських результатів такого платника податку.

Для цілей оподаткування господарські відносини між учасниками спільної діяльності прирівнюються до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів.

Відповідно до підпункту 4 пункту 180.1 статті 180 Кодексу платником податку на додану вартість є особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без утворення юридичної особи.

Таким чином, у разі укладення Договору про спільну діяльність такий Договір реєструється як окремий платник податку на додану вартість. Облік результатів такої спільної діяльності здійснюється оператором спільної діяльності - одним із учасників Договору про спільну діяльність окремо від обліку власної господарської діяльності (як окремого платника ПДВ - неучасника Договору про спільну діяльність). При цьому господарські операції учасників Договору про спільну діяльність, що здійснюються не в межах такого Договору, а як окремих платників ПДВ (у тому числі господарські операції між учасниками такого Договору), прирівнюються до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів та не обліковуються у складі результатів спільної діяльності.

Отже, щодо питання 1

Операції з постачання послуг японськими суб’єктами (у тому числі Договором про спільну діяльність як окремою особою - платником ПДВ) в рамках реалізації Проекту звільняються від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом «в» пункту 47 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.

Щодо питання 2

З урахуванням вимог Порядку № 851 операції з постачання послуг платником ПДВ японським суб’єктам з реалізації Проекту (у тому числі платнику ПДВ - Договору про спільну діяльність) звільняються від оподаткування ПДВ при одночасній відповідності наступним умовам:

платником ПДВ відповідно до Порядку № 851 отримано від ПАТ «АК Київводоканал» довідку — підтвердження загального обсягу операцій з постачання на митній території України послуг, що надаються в рамках реалізації Проекту;

операції з постачання послуг платником ПДВ - резидентом України здійснюються в рамках виконання угод, укладених в межах реалізації Проекту.

Щодо питання З

Операції з постачання управлінських послуг платником ПДВ - Договором про спільну діяльність, який відповідає визначенню японського суб’єкта з реалізації Проекту, наданому пунктом 9 підрозділу 1 розділу XX Кодексу, звільняються від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту «в» пункту 47 підрозділу 2 розділу XX Кодексу. У разі якщо такі послуги надаються не від імені Договору про спільну діяльність, а одним із учасників Договору про спільну діяльність, а саме оператором спільйої діяльності, яким є постійне представництво нерезидента, що відповідає визначенню японського суб’єкта з реалізації Проекту, наданому пунктом 9 підрозділу 1 розділу XX Кодексу, то такі послуги також звільняються від оподаткування ПДВ.

Щодо питання 4

Для підтвердження звільнення від оподаткування ПДВ платник податку (у тому числі японський суб’єкт з реалізації проекту, зокрема Договір про спільну діяльність в особі оператора спільної діяльності) подає до контролюючого органу довідку-підтвердження відповідно до Порядку №851.

Щодо питання 5

За товарами/послугами, необоротними активами, що були придбані платником ПДВ (резидентом України - постачальником послуг японським суб’єктам в рамках реалізації Проекту за угодами, укладеними з таким японським суб’єктом, у тому числі Договором про спільну діяльність), які підлягають використанню/починають використовуватися у звільнених від оподаткування ПДВ операціях, такий платник податку повинен нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за правилами, визначеними пунктом 198.5 статті 198 Кодексу та/або пунктом 199.1 статті 199 Кодексу.