Державна податкова служба України розглянула звернення, надіслане листом ГУ ДПС, та звернення, надіслане листом ГУ ДПС, щодо питань, пов’язаних з оподаткуванням операцій з постачання товарів/послуг, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги (далі – МТД), та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненнях, Громадська організація, яка є неприбутковою організацією та не зареєстрована платником ПДВ, є одним з виконавців проекту МТД відповідно до Угоди між Урядом України і Урядом Швейцарської Конфедерації, підписаної 13 жовтня 1997 року та ратифікованої Законом України від 14 травня 1999 року № 665-XIV (далі – Угода від 13.10.1997).
Громадська організація у рамках проекту МТД та за кошти МТД придбаває, зокрема, консультативні послуги у нерезидента (Швейцарія), який є одним з виконавців проекту МТД, а також інші послуги у осіб – резидентів України, які не є платниками ПДВ.
Відповідно до пункту 3.1 статті 3 Угоди від 13.10.1997 з метою сприяння реалізації проектів співробітництва обладнання, матеріали та послуги, які фінансуються Швейцарською Стороною на безвідплатній основі та обладнання, тимчасово ввезене для потреб реалізації проектів в рамках даної Угоди, звільняються від податків, мит, зборів (крім митних зборів, які сплачуватимуться українськими отримувачами), інших обов'язкових платежів.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Статтею 3 розділу І ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування.
Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Щодо оподаткування ПДВ
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктом «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V ПКУ.
Місцем постачання консультативних послуг вважається місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання або – у разі відсутності такого місця – місце постійного чи переважного його проживання (підпункт «в» пункту 186.3 статті 186 розділу V ПКУ).
Згідно з пунктом 180.2 статті 180 розділу V ПКУ особою, відповідальною за нарахування та сплату податку до бюджету у разі постачання послуг нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, не зареєстрованими як платники податку, якщо місце постачання послуг розташоване на митній території України, є отримувач послуг.
Пунктом 180.3 статті 180 розділу V ПКУ визначено, що особи, зазначені у пункті 180.2 статті 180 розділу V ПКУ, мають права, виконують обов'язки та несуть відповідальність, передбачену законом, як платники ПДВ.
Пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема для операцій з:
постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;
постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.
Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюються в рамках проектів міжнародної технічної допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі – Порядок № 153).
Відповідно до Порядку № 153 виконавцем проекту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з донором або уповноваженою донором особою та забезпечує реалізацію проекту (програми), у тому числі на платній основі.
Проекти (програми), які включені до щорічних програм в рамках МТД, підлягають обов'язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.
Згідно з пунктом 213 Порядку № 153 виконавець, що реалізує право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов'язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об'єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153.
У разі коли виконавцем є юридична особа – нерезидент, що не перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження подається в письмовому та електронному вигляді органові ДПС за адресою акредитації такої особи на території України та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України.
Щодо питання, викладеного у зверненні
При придбанні резидентом – одним з виконавців проекту МТД, який не зареєстрований платником ПДВ, у нерезидента (у тому числі який теж є виконавцем проекту МТД), консультативних послуг у рамках такого проекту МТД та у межах затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються виконавцями проектів МТД за кошти МТД, ціна таких послуг визначається без ПДВ.
Щодо питань, викладених у зверненні
Підставою для застосування податкової пільги у межах реалізації проекту МТД є реєстраційна картка проекту (програми), оформлена згідно з Порядком № 153. Операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг у рамках проекту МТД та в межах затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що постачаються виконавцям проектів МТД, звільняються від оподаткування ПДВ.
Якщо виконавцем проекту МТД придбання товарів/послуг, зазначених у плані закупівлі проекту, здійснюється у постачальника - платника ПДВ, то в договорі на таке постачання ціна таких товарів/послуг має бути вказана «Без ПДВ». Постачальник за такими операціями податкові зобов’язання з ПДВ не визначає і до бюджету не сплачує.
Кожен з виконавців проекту МТД в Інформаційному підтвердженні придбання товарів, робіт і послуг у пільговому режимі за кошти МТД за проектом(програмою) (за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153) вказує, зокрема, реквізити контрагентів – постачальників (найменування, код, місцезнаходження) та суму постачання, що підлягає пільговому оподаткуванню / звільненню від оподаткування ПДВ.
При цьому додаток 8 виконавцем проекту МТД складається та подається до 20 числа щомісяця в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України.
Платник податку (продавець) з метою підтвердження права на застосування пільг з ПДВ при здійсненні операцій з постачання товарів, робіт, послуг в рамках проекту МТД зберігає у справі:
копію реєстраційної картки проекту, в рамках якого здійснено закупівлю товарів, робіт, послуг, засвідчену печаткою донора або виконавця проекту;
копію плану закупівлі, засвідчену печаткою донора або виконавця проекту;
копію контракту на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг, засвідчену підписом та печаткою виконавця проекту (у контракті зазначається, що закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється коштом проекту міжнародної технічної допомоги та відповідає категорії (типу) товарів, робіт і послуг, зазначених у плані закупівлі).
Якщо виконавець проекту МТД здійснює операції з придбання товарів, робіт і послуг у постачальників – платників ПДВ, то подання додатка 8 здійснюється незалежно від того, чи є такий виконавець платником ПДВ, чи ні, та є інформаційним підтвердженням придбання виконавцем проекту МТД товарів, робіт і послуг, операції з постачання яких звільняються від оподаткування ПДВ.
Водночас зазначаємо, що визначати об'єкт оподаткування ПДВ та застосовувати режим звільнення від оподаткування ПДВ мають право особи, які зареєстровані платниками ПДВ, тому операції з постачання товарів/послуг особами - резидентами, які не є платниками ПДВ, не оподатковуються ПДВ.
Враховуючи викладене, якщо виконавець проекту МТД здійснює операції з придбання товарів, робіт і послуг у постачальників, які не зареєстровані платниками ПДВ, то у додатку 8 такі контрагенти – постачальники не вказуються.
Щодо оподаткування доходів нерезидента
Особливості оподаткування доходів нерезидентів передбачено пунктом 141.4 статті 141 розділу ІІІ ПКУ.
Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними пунктом 141.4 статті 141 розділу ІІІ ПКУ.
Перелік таких доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, визначено підпунктом 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 розділу ІІІ ПКУ.
Згідно з підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті. 141 розділу ІІІ ПКУ резидент, у тому числі фізична особа підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 розділу ІІІ ПКУ, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.6 та 141.4.11 пункту 141.4 статті 141 розділу ІІІ ПКУ) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
Відповідно до абзацу «к» підпункту 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 розділу ІІІ ПКУ до доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, належать інші доходи від провадження нерезидентом господарської діяльності на території України, крім доходів у вигляді виручки або інших видів компенсації вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, переданих, виконаних, наданих резиденту (постійному представництву іншого нерезидента) від такого нерезидента, у тому числі вартості послуг із міжнародного зв'язку чи міжнародного інформаційного забезпечення.
Отже, не підлягають оподаткуванню доходи у вигляді виручки або інших видів компенсації вартості послуг, наданих резиденту таким нерезидентом, у тому числі вартості консультаційних послуг.
Водночас відповідно до підпункту 14.1.85 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ інжиніринг – надання послуг (виконання робіт) із складення технічних завдань, проектних пропозицій, проведення наукових досліджень і техніко-економічних обстежень, виконання інженерно-розвідувальних робіт з будівництва об'єктів, розроблення технічної документації, проектування та конструкторського опрацювання об'єктів техніки і технології, надання консультації та авторського нагляду під час монтажних та пусконалагоджувальних робіт, а також надання консультацій, пов'язаних із такими послугами (роботами).
Отже, доходи нерезидента від інжинірингу підлягають оподаткуванню згідно з підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 розділу ІІІ ПКУ (абзац «г» підпункту 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 розділу ІІІ ПКУ).
Статтею 3 Угоди від 13.10.1997 не передбачено звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України, отриманого Швейцарською стороною в рамках Угоди, за надання консультаційних послуг.
Разом з цим, кожен конкретний випадок стосовно кваліфікації та порядку оподаткування платежів, здійснених платником податку на користь нерезидента, має розглядатися з урахуванням договірних умов, обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.
Крім цього слід зазначити, що статтею 36 розділу І ПКУ встановлено, що платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |