X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.10.2020 р. № 4206/ІПК/99-00-04-05-03-06

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо здійснення діяльності на спрощеній системі оподаткування фізичною особою – підприємцем, та в межах компетенції повідомляє таке.

Платник податків у своєму зверненні повідомив, що має намір зареєструватися фізичною особою - підприємцем з одночасним створенням сімейного фермерського господарства з перебуванням на спрощеній системі оподаткування четвертої групи.

Крім того, платник податків зазначив, що адреса його реєстрації є м. Києві, але землі, які призначені для ведення сільськогосподарської діяльності знаходяться у Київській області.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань щодо реєстрації сімейного фермерського господарства, застосування спрощеної системи оподаткування та порядку сплати податків і подання звітності.

Щодо реєстрації сімейного фермерського господарства фізичною особою - підприємцем

Правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України визначає Закон України від 19 червня 2003 року № 973-IV «Про фермерське господарство» (далі - Закон № 973).

Фермерське господарство без статусу юридичної особи організовується на основі діяльності фізичної особи - підприємця і має статус сімейного фермерського господарства за умови використання праці членів такого господарства, якими є виключно фізична особа - підприємець та члени її сім'ї відповідно до ст. 3 Сімейного кодексу України.

Особливості створення та діяльності сімейного фермерського господарства без набуття статусу юридичної особи регулюються положеннями ст. 8¹ Закону № 973 (абзац другий частина п'ята ст. 1 Закону № 973).

Процедура проведення державної реєстрації фізичної особи, яка бажає створити сімейне фермерське господарство без створення юридичної особи, передбачено Законом України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755).

Підстави та порядок взяття на податковий облік фізичних осіб – підприємців у контролюючих органах визначено п. 65.1 ст. 65 Кодексу та Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 (далі – Порядок).

Відповідно до п. 65.1 ст. 65 Кодексу взяття на облік фізичних осіб – підприємців у контролюючих органах здійснюється за податковою адресою на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, наданих державним реєстратором згідно із Законом № 755.

Податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі (п. 45.1 ст. 45 Кодексу).

Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.

З метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання осіб (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку) (п. 1.4 розділу І Порядку).

Платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцями обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку.

Таким чином, положеннями Закону № 973 та Закону № 755 не встановлено обмежень щодо реєстрації фізичною особою – підприємцем сімейного фермерського господарства у разі якщо податкова адреса фізичної особи - підприємця та адреса розташування земель сільськогосподарського призначення на яких планується здійснювати діяльність є відмінними.

Слід зазначити, що питання реєстрації та внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про створення фізичною особою - підприємцем сімейного фермерського господарства знаходиться в правовому полі Міністерства юстиції України.

Щодо застосування спрощеної системи оподаткування

Главою 1 розділу XIV Кодексу встановлюються правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку.

Згідно з п.п. 298.8.5 п. 298.8 ст. 298 Кодексу зареєстровані в установленому порядку фізичні особи – підприємці, які до закінчення місяця, в якому відбулася державна реєстрація, подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для четвертої групи, вважаються платниками єдиного податку з дня державної реєстрації.

Заява подається на вибір платника податків в один із способів, визначених частинами 1 – 4 п.п. 298.1.1 п. 298.1 ст. 298 Кодексу.

Підпунктом 4 п. 291.4 ст. 291 Кодексу визначено, що до платників єдиного податку, які відносяться до четвертої групи (сільськогосподарські товаровиробники), належать, зокрема, фізичні особи – підприємці, які провадять діяльність виключно в межах фермерського господарства, зареєстрованого відповідно до Закону № 973, за умови виконання сукупності вимог, визначених цим підпунктом, зокрема провадять господарську діяльність (крім постачання) за місцем податкової адреси.

Отже, фізична особа, яка бажає створити сімейне фермерське господарство без створення юридичної особи, має право обрати четверту групу платників єдиного податку за умови дотримання вимог п.п. «б» п.п. 4 п. 291.4 ст. 291 Кодексу, зокрема здійснювати свою господарську діяльність (крім постачання) за місцем податкової адреси.

При цьому податковою адресою такої фізичної особи є її місце проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі.

У разі якщо податкова адреса незбігається з місцем розташування земельної ділянки, то така фізична особа не може перебувати на четвертій групі платників єдиного податку, але має право обрати третю групу платника єдиного податку.

Водночас до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 7000000 гривень (п.п. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу).

Згідно з п. 296.3 ст. 296 Кодексу платники єдиного податку третьої групи подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду.

Податкові декларації, крім випадків, передбачених Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) – протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя) (п.п. 49.18.2 п. 49.18 ст. 49 Кодексу).

Платники єдиного податку третьої групи сплачують єдиний податок протягом 10 календарних днів після граничного строку подання податкової декларації за податковий (звітний) квартал (п. 295.3 ст. 295 Кодексу).

Сплата єдиного податку та подання податкової декларації платниками третьої групи здійснюється за місцем податкової адреси (п. 295.4 ст. 295 та п. 296.4 ст. 296 Кодексу).

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію