Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку застосування положень пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ) та, керуючись статтею 52 розділу ІІ ПКУ, повідомляє.
Згідно зі статтями 6 та 19 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діють у межах повноважень та спосіб, що визначені Конституцією України та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, права та обов'язки, зокрема компетенція контролюючих органів (ДПС), регулюються ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Функції, завдання, права і повноваження контролюючих органів, обов'язки і відповідальність посадових та службових осіб контролюючих органів (ДПС) визначено у статтях 191 – 193, 20 і 21 розділу І ПКУ та Положенні про Державну податкову службу України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 із змінами і доповненнями (далі – Положення № 227).
У своїй діяльності ДПС керується Конституцією України і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства (пункт 2 Положення № 227).
Одним із покладених на ДПС завдань є надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового законодавства (пункт 4 Положення № 227).
Порядок та умови надання платникам податків податкових консультацій (у тому числі індивідуальних) визначено статтею 52 розділу ІІ ПКУ.
Під індивідуальною податковою консультацією розуміється роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій (підпункт 14.1.172¹ пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).
Відповідно до пункту 52.1 статті 52 розділу ІІ ПКУ за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 розділу І ПКУ, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Таким чином індивідуальна податкова консультація надається ДПС платнику податків на підставі належним чином оформленого звернення та стосується виключно роз'яснення щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.
Інші питання, які порушуються платником податків у його зверненні та не стосуються роз'яснення щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС, не можуть бути предметом розгляду в рамках індивідуальної податкової консультації.
Разом з цим повідомляємо, що з порушених у зверненні Товариства питань, ДПС неодноразово вже надавалися у межах компетенції відповідні роз’яснення щодо практичного використання окремих норм податкового законодавства у порядку, встановленому статтею 52 розділу ІІ ПКУ.
Повторно, у межах компетенції та з урахуванням обставин, викладених у зверненні, надаємо роз’яснення виключно щодо практичного використання окремих норм податкового законодавства.
Як викладено у зверненні, платник податку є постачальником антисептичних (у тому числі тих, які не містять антисептичних речовин, а лише у назві засобу зазначено: «антисептичний») та дезінфікуючих засобів, побутової хімії, мийно-дезінфікуючих засобів для прання, відрізів марлевих та бинтів марлевих.
Правові основи оподаткування податком на додану вартість встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ (з урахуванням внесених змін) тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України, від оподаткування податком на додану вартість звільняються такі операції:
з ввезення на митну територію України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України;
з постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.
Норми пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ застосовуються до операцій, здійснених в період, починаючи з 17 березня 2020 року, і до останнього числа місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, встановлений пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 224 та доповнено окремими товарними позиціями постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2020 року № 271 (далі – Перелік № 224, Постанова № 271).
Режим звільнення від оподаткування ПДВ застосовується:
– з 17 березня 2020 року до операцій з постачання товарних позицій, включених до Переліку № 224 (в редакції, до внесення доповнень постановою № 271);
– з 15 квітня 2020 року до операцій з постачання всіх товарних позицій, включених до Переліку № 224, в тому числі з урахуванням Постанови № 271.
Згідно з примітками до Переліку № 224 коди згідно з УКТ ЗЕД наводяться у Переліку № 224 довідково.
Основною підставою для звільнення від оподаткування ПДВ та від сплати ввізного мита товарів, що ввозяться на митну територію України, є відповідність таких товарів назві товару (медичного виробу, основного компонента), міжнародному непатентованому найменуванню (назві) лікарського засобу, які зазначені у Переліку № 224.
Для цілей Переліку № 224:
медичні вироби означають медичні вироби, активні медичні вироби у значенні, наведеному в Технічному регламенті щодо медичних виробів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 02 жовтня 2013 року № 753 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 82, ст. 3046), Технічному регламенті щодо медичних виробів для діагностики in vitro, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 02 жовтня 2013 року № 754 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 82, ст. 3047), Технічному регламенті щодо активних медичних виробів, які імплантують, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 02 жовтня 2013 року № 755 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 82, ст. 3048);
термін «засоби індивідуального захисту» вживається у значенні, наведеному в Технічному регламенті засобів індивідуального захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2008 року № 761 (Офіційний вісник України, 2008 року, № 66, ст. 2216), або Технічному регламенті щодо медичних виробів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 02 жовтня 2013 року № 753 (Офіційний вісник України, 2013 року, № 82, ст. 3046).
Для віднесення товарів, зазначених у розділі «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», до товарів, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування ПДВ, повинно бути подано:
декларацію про відповідність та нанесено на товар або на його упаковку, а також на супровідні документи, якщо такі документи передбачені відповідним технічним регламентом, знак відповідності технічним регламентам згідно з правилами та умовами його нанесення, визначеними у вказаних вище технічних регламентах; або
повідомлення Міністерства охорони здоров’я України про введення в обіг та/або експлуатацію медичних виробів (медичних виробів для діагностики in vitro, активних медичних виробів, які імплантують), стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, або повідомлення Державної служби з питань праці про введення в обіг засобів індивідуального захисту, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів.
Щодо питання 1
До розділу «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Переліку № 224 у підрозділі «засоби індивідуального захисту», включено зокрема: медична марля (за кодом згідно з УКТ ЗЕД 3005 90 31 00).
Таким чином, відповідно до вимог пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ та Переліку № 224 від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання «марлі медичної».
Операції з постачання товарів, що не включені до Переліку № 224 (назви яких не відповідають назвам, зазначеним у Переліку № 224), оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку.
Щодо питання 2
Головним критерієм для застосування пільги з оподаткування ПДВ, встановленої пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, є включення товару до Переліку № 224.
Також з метою застосування вказаної пільги платнику ПДВ необхідно дотримуватись вимог, визначених у примітках до Переліку № 224.
Таким чином, якщо товар включено до Переліку № 224, але щодо такого товару відсутні документи, визначені у примітках до Переліку № 224, то операції з постачання на митній території України такого товару оподатковуються у загальновстановленому порядку.
За такими операціями постачальник (платник ПДВ) зобов’язаний визначити податкові зобов’язання з ПДВ та скласти податкові накладні і зареєструвати їх в ЄРПН.
Такі податкові накладні, зареєстровані в ЄРПН, є для покупця (платника ПДВ) підставою на включення зазначених у них сум ПДВ до складу податкового кредиту.
Щодо питання 3
У зверненні платник податку зазначив, що виробник, в якого було придбано дезінфікуючий засіб зареєстрував такий дезінфікуючий засіб в Державному реєстрі дезінфекційних засобів 29.07.2020.
Враховуючи наведене, з 29.07.2020 платник податку має підстави на застосування пільги з ПДВ, встановленої пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, до операцій з постачання дезінфікуючого засобу, тобто з дати реєстрації такого дезінфекційного засобу в Державному реєстрі дезінфекційних засобів.
Питання правомірності застосовування тим чи іншим платником податку пільги з ПДВ, у тому числі, встановленої пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, не може бути предметом розгляду ІПК та досліджується контролюючим органом під час проведення документальної перевірки.
Щодо питання 4 та 7
Правила формування податкового кредиту визначено статтею 19 розділу V ПКУ, згідно з пунктом 198.3 якої податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв’язку з:
придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;
придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);
ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, є податкові накладні, отримані з ЄРПН (пункт 198.6 статті 198 розділу V ПКУ).
Таким чином, підставою для включення покупцем (платником ПДВ) сум ПДВ до складу податкового кредиту є податкова накладна, що складена і зареєстрована в ЄРПН постачальником (платником ПДВ) за операцією з постачання товарів на митній території України, яка підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
Щодо питання 5
Для цілей Переліку № 224 термін «дезінфекційні засоби» використовується у значенні, наведеному в Законі України від 06 квітня 2000 року № 1645-ІІІ «Про захист населення від інфекційних хвороб» (далі – Закон № 1645).
Від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ звільняються операції з постачання на митній території України товарів, назва яких відповідає назві товарів (медичних виробів, основних компонентів), міжнародному непатентованому найменуванню (назві) лікарських засобів, що включені до Переліку № 224.
Для антисептиків, у Переліку № 224, крім назви товару (основного компоненту) визначено ще форму випуску та вміст активнодіючої речовини.
Отже, операції з постачання на митній території України товарів, які не включено до Переліку № 224 або не відповідають вимогам, встановленим у Переліку № 224, а також вимогам, встановленим Законом № 1645 (для дезінфекційних засобів), оподатковуються ПДВ у встановленому порядку.
При цьому нормами ПКУ не визначено такого терміну як «пільговий товар», а оподаткуванню ПДВ чи звільненню від оподаткування ПДВ (відповідно до вимог ПКУ) підлягають операції з постачання товарів/послуг, які є об’єктом оподаткування ПДВ.
Щодо питання 6
Порядок державної реєстрації (перереєстрації) дезінфекційних засобів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03 липня 2006 року № 908, з урахуванням внесених змін та доповнень (далі – Порядок № 908).
Пунктом 4 Порядку № 908 встановлено, що державну реєстрацію (перереєстрацію) засобів проводить Міністерство охорони здоров’я України на підставі поданих документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 908, або позитивного висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи, що виданий до моменту набрання чинності порядками дослідження специфічної активності, безпечності, якості (ефективності) засобів та їх випробування на практиці.
Крім цього, пунктом 21 розділу X Закону № 1645 тимчасово, на час дії карантину, запровадженого у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та/або запровадження надзвичайного стану у зв’язку із запобіганням виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) та з метою забезпечення виробництва дезінфекційних засобів, дозволено:
виробництво дезінфекційних засобів (код згідно з УКТ ЗЕД 3808 94 90 00) без їх державної реєстрації у встановленому законодавством порядку, за умови відсутності у такому дезінфекційному засобі діючих речовин, небезпечних для здоров’я людини;
застосування дезінфекційних засобів (код згідно з УКТ ЗЕД 3808 94 90 00), не зареєстрованих у встановленому законодавством порядку, за умови відсутності у такому дезінфекційному засобі діючих речовин, небезпечних для здоров’я людини.
Таким чином, пунктом 21 розділу X Закону № 1645 тимчасово, на час дії карантину, дозволено виробництво та застосування дезінфекційних засобів.
До розділу «Дезінфекційні засоби, антисептики та обладнання для проведення дезінфекції, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Переліку № 224, зокрема включено дезінфекційні засоби:
дезінфікуючий засіб для обробки поверхонь (за кодом згідно з УКТ ЗЕД 3808);
дезінфікуючий засіб для обробки рук і шкіри (за кодом згідно з УКТ ЗЕД 3808);
дезінфікуючий засіб для інструментів та обладнання (за кодом згідно з УКТ ЗЕД 3808).
мийно-дезінфікуючий (дезінфікуючий) засіб для прання (за кодом згідно з УКТ ЗЕД 3401, 3402).
Водночас питання реалізації дезінфекційних засобів, що включені до Переліку № 224, але не пройшли відповідну державну реєстрацію (перереєстрацію), не належить до компетенції ДПС.
Щодо питання 8 та 9
Питання включення тих чи інших товарів до категорії «Мийно-дезінфікуючих (дезінфікуючих) засобів для прання» та відповідності назв товарів, вказаних у зверненні, назвам товарів (медичних виробів), зазначених у Переліку № 224, не належить до компетенції ДПС.
Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |