X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.12.2020 р. № 4980/ІПК/99-00-04-05-03-09

Державна податкова служба Україна, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо оподаткування доходу у вигляді спадщини і повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин, викладених у листі.

Платник податків у зверненні повідомив, що має намір прийняти у спадщину нерухоме майно, яке належало на праві власності сину, знаходиться на не окупованій території і залишилось після його смерті. …. до 2014 року проживав і був зареєстрований на території АК Крим, після окупації у 2014 році АК Крим переїхав до Дніпропетровської області.

Таким чином, в зв’язку з прийняттям спадщини платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання чи був ….. резидентом та які податкові обов’язки виникнуть у разі прийняття майна у спадщину.

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів в Україні, регулюються  Кодексом.

Разом з тим  п. 26 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу передбачено, що на період дії Закону України від 15 квітня 2014 року  № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Кодекс застосовується з урахуванням особливостей, визначених Законом України від 12 серпня 2014 року № 1636-VII «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» (далі – Закон № 1636).

Відповідно до п. 5.3 ст. 5 Закону № 1636 фізична особа, яка має податкову адресу (місце проживання) на території ВЕЗ «Крим», прирівнюється з метою оподаткування до нерезидента.

Фізична особа, яка має податкову адресу (місце проживання) на іншій території України, прирівнюється з метою оподаткування до резидента.

Визначення правового статусу та забезпечення прав внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим здійснюються у порядку, встановленому Законом України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VІІ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі – Закон  № 1706) (п. 14.1 ст. 14 Закону № 1636).

Згідно з п. 1 ст. 4 Закону № 1706 факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі – довідка).

При цьому відповідно до п. 1 ст. 5 Закону № 1706 довідка засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у ст. 1 Закону № 1706.

Отже, фізична особа, яка зареєстрована на території ВЕЗ «Крим», з метою оподаткування прирівнюється до нерезидента.

Фізична особа, яка має податкову адресу (місце проживання) на іншій території України, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, з метою оподаткування прирівнюється до резидента.

Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до п. 164.2 ст. 164 якого до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку – фізичної особи включається дохід у вигляді вартості успадкованого майна у межах, що оподатковується згідно з цим розділом (п.п. 164.2.10 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Порядок оподаткування доходу, отриманого платником податку в результаті прийняття ним у спадщини чи дарунок коштів, майна, майнових чи немайнових прав регулюється ст. 174 Кодексу, якою встановлено різні ставки для оподаткування доходу платника податку, одержаного у вигляді спадщини, залежно від ступеня споріднення спадкоємця із спадкодавцем та їх резидентського статусу.

При цьому за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб оподатковуються, зокрема, об’єкти спадщини, що успадковуються членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення (п.п. «а»  п.п. 174.2.1 п. 174.2 cт. 174 Кодексу).

Водночас за ставкою 18 відс., визначеною у п. 167.1 ст. 167 Кодексу, оподатковуються будь-які об’єкти спадщини, що успадковуються  спадкоємцем  від спадкодавця – нерезидента.

Також зазначений дохід є об’єктом оподаткування військовим збором  (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).

Особами, відповідальними за сплату (перерахування) податку до бюджету, є спадкоємці, які отримали спадщину (п. 174.3 ст. 174 Кодексу).

Враховуючи зазначене, у разі якщо …  мав податкову адресу на території ВЕЗ «Крим» та не мав правового статусу внутрішньо переміщеної особи, то з метою оподаткування він вважається нерезидентом і дохід у вигляді вартості успадкованого майна, отриманий фізичною особою резидентом від фізичної особи – нерезидента, незалежно від ступеня споріднення, оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою  18 відс. та військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.

Водночас, якщо …. був внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, то  з метою оподаткування він прирівнюється до резидента.

В такому випадку, дохід у вигляді вартості успадкованого майна що успадковується членом сім’ї спадкодавця першого ступеня споріднення оподатковується за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб. При цьому зазначений дохід згідно з п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу не є об’єктом оподаткування військовим збором.

Разом з цим зауважуємо, що відповідно до абзацу першого ст. 1 Закону України від 02 вересня 1993 року № 3425-XII «Про нотаріат» (далі – Закон  № 3425) нотаріат в Україні – це система органів і посадових осіб, на які покладено обов’язок посвідчувати права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняти інші нотаріальні дії, передбачені Законом № 3425, з метою надання їм юридичної вірогідності.

Нотаріус або посадова особа, яка вчиняє нотаріальні дії, має право витребовувати від фізичних осіб відомості та документи, необхідні для вчинення нотаріальної дії (ст. 46 Закону № 3425).

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.