Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування доходів нерезидента та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Відповідно до інформації, наданої у зверненні фізична особа – резидент України подарувала юридичній особі – резиденту Республіки Кіпр частки у статутних капіталах юридичних осіб – резидентів України.
Платник запитує:
Чи потрібно юридичній особі – резиденту Республіки Кіпр сплачувати податок з доходу нерезидента, отриманого в дарунок від фізичної особи (громадянина України) корпоративних прав юридичних осіб – резидентів України?
1. Чи застосовується у зазначеній ситуації п.п. «е» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу?
2. Чи потрібно застосовувати норми Конвенції між Урядом України та Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування, якщо за національним податковим законодавством України такій дохід не підлягає оподаткуванню?
3. Чи зобов’язаний резидент Республіки Кіпр при отриманні корпоративних прав, подарованих фізичною особою – резидентом України, надавати довідку, яка підтверджує її статус резидента Республіки Кіпр відповідно до ст. 103 Кодексу?
4. Чи сплачується податок на доходи нерезидента із джерелом походження з України при даруванні фізичною особою – резидентом України корпоративних прав юридичній особі – резиденту Республіки Кіпр у разі застосування Конвенції про уникнення подвійного оподаткування за умови, що нерезидент надасть довідку податкового резидента України?
Щодо питання 1
Підпунктом 14.1.90 п.14.1 ст 14 Кодексу визначено, що корпоративні права – права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.
Згідно з п.п. 133.1.4 п. 133.1 ст. 133 Кодексу платниками податку на прибуток резидентами є фізичні особи підприємці, у тому числі такі, що обрали спрощену систему оподаткування, та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, щодо виплачених нерезиденту доходів (прибутків) із джерелом їх походження з України, що оподатковуються в порядку, визначеному пунктом 141.4 статті 141 цього Кодексу.
Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними п.п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Відповідно до п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у п.п. 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.6 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
Якщо дохід виплачується нерезиденту у будь-якій формі, відмінній від грошової, або якщо податок на доходи нерезидента не було утримано з відповідного доходу під час виплати (у тому числі під час виплат доходів, прирівняних за цим Кодексом до дивідендів), такий податок підлягає нарахуванню та сплаті виходячи з такого розрахунку:
Пс = СД * 100 / (100 - СП) - СД, де:
Пс – сума податку до сплати;
СД – сума виплаченого доходу;
СП – ставка податку, встановлена цим підпунктом.
До доходів нерезидента з джерелом їх походження з України належать інші доходи від провадження нерезидентом господарської діяльності на території України, крім доходів у вигляді виручки або інших видів компенсації вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, переданих, виконаних, наданих резиденту (постійному представництву іншого нерезидента) від такого нерезидента, у тому числі вартості послуг із міжнародного зв'язку чи міжнародного інформаційного забезпечення (п.п. «к» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу).
Отже, доходи нерезидента у вигляді частки статутного капіталу, що відчужується засновником - резидентом України на користь такого нерезидента шляхом дарування, не підлягають оподаткуванню відповідно до п.п. «е» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Такі доходи нерезидента оподатковується виходячи з розрахунку, наведеному у п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, як інші доходи (п.п. «к» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу), якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Перелік фізичних осіб, на яких покладено обов’язок утримувати та перераховувати до бюджету податок з доходів нерезидента визначено п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
До таких фізичних осіб належать фізичні особи – підприємці (у тому числі, які обрали спрощену систему оподаткування), фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність.
Щодо питання 2
Відповідно до ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Положення Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи із змінами, внесеними до неї Протоколом від 11.12.2015, ратифікованим Верховною Радою України 30.10.2019, який набрав чинності 28.11.2019 (далі – Конвенція), поширюються на «осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав» (ст. 1 Конвенції) та до податків, якими, зокрема в Україні, є податок на прибуток підприємств та податок на доходи фізичних осіб (ст. 2 Конвенції).
Для цілей цієї Конвенції терміни «Договірна Держава» й «інша Договірна Держава» означають, залежно від контексту, Україну або Кіпр;
термін «особа» включає фізичну особу, компанію і будь-яке інше об’єднання осіб (п. 1 ст. 3 Конвенції).
Резиденція осіб, на яких поширюється Конвенція, визначається відповідно до положень ст. 4 (Резидент) Конвенції.
Пунктом 1 ст. 20 (Інші доходи) Конвенції визначено, що «види доходів резидента Договірної Держави, незалежно від джерела їхнього виникнення, про які не йде мова у попередніх статтях цієї Конвенції, оподатковуються тільки в першій згаданій Державі».
«Положення пункту 1 цієї статті не застосовуються до доходів інших, ніж доходи від нерухомого майна, визначеного в пункті 2 статті 6 цієї Конвенції, якщо одержувач таких доходів є резидентом Договірної Держави, здійснює підприємницьку діяльність в іншій Договірній Державі через розташоване в ній постійне представництво, і право або майно, у зв’язку з яким одержано дохід, справді пов’язані з таким постійним представництвом.
У такому випадку застосовуються положення статті 7 цієї Конвенції» (п. 2 ст. 20 Конвенції).
Відповідно до офіційних Коментарів до ст. 21 (Інші доходи) Модельної податкової конвенції Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), яку покладено в основу більшості міжнародних договорів України про уникнення подвійного оподаткування, у тому числі Конвенції, ця стаття встановлює загальне правило оподаткування доходів, що не охоплюються попередніми статтями Конвенції, і стосується доходів, види яких прямо не вказані, та доходів, отриманих з джерел, які прямо не визначені.
Таким чином, оскільки доходи у вигляді подарунку не розглядаються відповідними статтями Конвенції, відповідно до ст. 21 Конвенції такі доходи, отримані особою, яка у розумінні Конвенції є резидентом Кіпру, підлягають оподаткуванню в Республіці Кіпр (якщо одержувач таких доходів не здійснює підприємницьку діяльність в Україні через розташоване в ній постійне представництво).
Щодо питання 3, 4
Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України визначено ст. 103 Кодексу.
Відповідно до п. 103.2 ст. 103 Кодексу особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу (якщо відповідна умова передбачена міжнародним договором) і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.
Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами п. 103.4 цієї статті.
Зокрема, згідно з п. 103.4 ст. 103 Кодексу підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пп. 103.5 і 103.6 цієї статті, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.
Таким чином, особа (податковий агент), яка виплачує на користь нерезидента (резидента Республіки Кіпр) доходи із джерелом походження з України, має право на самостійне застосування пониженої ставки податку за умови дотримання положень Конвенції та у разі виконання вимог, встановлених ст. 103 Кодексу, зокрема, наявності довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом Республіки Кіпр.
У разі неподання нерезидентом довідки відповідно до п. 103.4 ст. 103 Кодексу доходи нерезидента із джерелом їх походження з України підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства України з питань оподаткування (пункт 103.10 статті 103 Кодексу).
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |