Державна податкова служба України розглянула звернення Концерну щодо сплати нарахованих контролюючим органом штрафних санкцій за порушення терміну сплати частини чистого прибутку (доходу) при наявності переплати з цього платежу, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
В зверненні зазначено, що контролюючим органом 26.05.2020 були прийняті податкові повідомлення-рішення за порушення правил сплати (перерахування) податків по частині чистого прибутку (доходу) за 2017 – 2019 роки та нараховано штрафні санкції на підставі акту перевірки від 30.04.2020.
Разом з тим на день видачі повідомлень-рішень у платника була наявна переплата з цього платежу.
У платника виникає питання щодо обставин та підстав винесення контролюючим органом податкових повідомлень-рішень, необхідності сплати зазначеного платежу при наявності переплати з частини чистого прибутку (доходу).
Основним нормативним документом, що регулює відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, є Кодекс.
Статтею 40 Кодексу встановлено, що Розділ ІІ визначає порядок адміністрування податків і збрів, визначених у Розділі І цього Кодексу, а також контролю за дотриманням вимог податкового та іншого законодавства у випадках, коли здійснення такого контролю покладено на контролюючі органи.
Відповідно до п. 54.1 ст. 54 Кодексу сума грошового зобов’язання та/або пені вважається узгодженою, якщо платник податків самостійно обчислює суму такого податкового та/або грошового зобов’язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом (п. 54.1 ст. 54 Кодексу).
Пунктом 113.1 ст. 113 Кодексу передбачено, що строки застосування, сплата, стягнення та оскарження сум штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) здійснюються у порядку, визначеному Кодексом для сплати, стягнення та оскарження сум грошових зобов'язань.
Суми штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) зараховуються до бюджетів, до яких згідно із законом зараховуються відповідні податки та збори.
Штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються у порядку та у розмірах, встановлених цим Кодексом та іншими законами України (п. 113.3 ст. 113 Кодексу).
При цьому, застосування за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), не передбачених Кодексом та іншими законами України, не дозволяється.
Слід відмітити, що 23 травня 2020 року набрали чинності зміни до Кодексу, передбачені положеннями Закону України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) щодо адміністрування контролюючими органами частини чистого прибутку (доходу).
Законом № 466 внесені зміни до п.п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, якими уточнено та доповнено поняття «грошове зобов’язання платника податків», яке доповнено словами «інше зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи» та словом «пеня».
Таким чином зобов’язання зі сплати частини чистого прибутку (доходу) є грошовим зобов’язанням платника.
Крім того, Законом № 466 на контролюючі органи покладено обов’язок здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати до бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними та комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями (п.п. 191.1.51 п. 191.1 ст. 191 Кодексу).
Також Законом № 466 уточнено порядок самостійного визначення контролюючим органом суми грошових зобов’язань, передбачених іншим законодавством (зміни до підпунктів 54.3.2 та 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 Кодексу), зокрема, у випадку якщо контролюючий орган згідно з іншим законодавством є особою, відповідальною за нарахування сум іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій.
Отже, з 23.05.2020 до платників частини чистого прибутку (доходу), які порушили порядок сплати (перерахування) грошового зобов’язання з частини чистого прибутку (доходу) та у разі визначення контролюючим органом суми податкового зобов’язання з цього платежу, контролюючі органи мають право застосувати штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за такі порушення у порядку, визначеному, зокрема, п. 120.1 ст. 120, п. 123.1 ст. 123, п. 126.1 ст. 126 Кодексу.
Крім того, відповідно до частини першої ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
В редакції Кодексу, що діяла до 23.05.2020, платіж частина чистого прибутку (доходу) не належав до переліку загальнодержавних чи місцевих податків та зборів, визначених стст.9, 10 розд. І Кодексу, які справляються з платників податків відповідно до цього Кодексу та не визначався податковим платежем.
Отже, штрафні санкції, передбачені п. 126.1 ст. 126 Кодексу (у редакції Кодексу, що діяла до 23.05.2020), при порушенні платником граничного строку сплати частини чистого прибутку (доходу) за звітні періоди 2017 – 2019 років не застосовуються, оскільки зазначений платіж не визначався грошовим зобов’язанням.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_______________________________________
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |