X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.02.2021 р. № 385/ІПК/99-00-09-03-02-06

Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) розглянула зверненняТовариства про надання індивідуальної податкової консультації і повідомляє наступне.

Товариство повідомляє,що планує займатися господарською діяльністю, яка полягає у наступному: Товариство імпортуватиме мастила, які є підакцизними товарами (точні коди УКТ ЗЕД не визначено), у бочках, об’єм яких дорівнює 200 літрів, які на складі Товариства фасуватимуться у ємності об’ємом до 5 літрів та які, в свою чергу, будуть продаватися оптом до кінцевих  споживачів (магазинів) в Україні.

Що стосується кінцевої стадії, а саме оптової продажі мастил, то ч. 21 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання  виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР (далі – Закон № 481) чітко визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують.

У Товариства залишається питання щодо імпортування мастил та їх фасування у ємності об’ємом до 5 літрів. Згідно телефонних консультацій зі співробітниками ДПС було зазначено, що Товариство має отримати ліцензію на оптову  торгівлю пальним замісцем зберігання, а також ліцензію на виробництво пального. Але оформлення ліцензії на оптову торгівлю пальним із місцем зберігання не є можливим у зв’язку з відсутністю стаціонарних ємностей. Що стосується питання ліцензії на виробництво пального, то її оформлення Товариство вважає недоцільним, оскільки згідно ст. 1 Закону № 481, виробництво пального – діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, в результаті якої отримується пальне або інші продукти переробки, а процес Товариства включає лише фасування (переливання) мастил, хімічний склад яких при цьому не змінюється, тобто без фактичного процесу переробки. До того ж, у Товариства відсутні необхідні виробничі потужності, які здатні забезпечити процес з виробництва пального.

Товариство запитує:

Чи має Товариство, виходячи з описаного виду діяльності, оформлювати ліцензію(ї) та якщо так, то яку(і) саме?

Податковий кодекс України  регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

До підакцизних товарів належать, зокрема, але не виключно пальне, у тому числі товари (продукція), що використовуються як пальне для заправлення транспортних засобів, обладнання або пристроїв з двигунами внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення, з двигунами внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням, з двигунами внутрішнього згоряння з кривошипно-шатунним механізмом та коди яких згідно з УКТ ЗЕД не зазначені у п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу (крім газу природного у газоподібному стані за кодом 2711 21 00 00 згідно з УКТ ЗЕД) (п. 215.1 ст. 215 Кодексу).

З 23.05.2020 набули чинності зміни до п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу, внесені Законом № 466, згідно з якими перелік підакцизного пального доповнено, товарами:

Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД

Опис товару (продукції) згідно
з УКТ ЗЕД

2710 19 62 00 - 2710 19 68, 2710 19 71 00,
2710 19 75 00,
2710 19 99 00,
2710 20 31 00,
2710 20 35 00,
2710 20 39 00

Палива рідкі, на основі газойлів (дизпаливо), менш як 85 об. % яких, включаючи витрати, переганяється при температурі 350° C (за методом ISO 3405, еквівалентним методу ASTM D 86), крім палива пічного побутового

3814 00 90 90

Тільки розчинники або розріджувачі на основі метанолу; інші готові суміші на основі метанолу

Зміни щодо оподаткування акцизним податком за ставкою 213,50 євро за 1000 літрів нафтопродуктів, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, зокрема, але не виключно 2710 19 99 00, внесені до Кодексу Законом № 466, стосуються лише суміші газойлів (зокрема, дизпалива), менш як 85 об. % яких, включаючи витрати, переганяється при температурі 350° C (за методом ISO 3405, еквівалентним методу ASTM D 86), крім палива пічного побутового. У той же час акцизним податком не оподатковуються базові оливи та аналогічні нафтопродукти, які під час фракційної розгонки за методом ISO 3405 за температури 350° C зазвичай переганяють у кількості до 35 об. % .

Насамперед, товарами, які класифікуються за кодами УКТ ЗЕД 2710 19 62 00 - 2710 19 68, 2710 19 71 00, 2710 19 75 00, 2710 19 99 00, 2710 20 31 00, 2710 20 35 00, 2710 20 39 00 та не підлягають оподаткуванню  акцизним податком  згідно з Законом № 466 є такі нафтопродукти:

тверді, напівтверді та пластичні мастила в будь-якій упаковці та тарі;

в’язкі, густі та пастоподібні суміші.

З огляду на це основною підставою для оподаткування акцизним податком за ставкою 213,50 євро за 1000 літрів є відповідність нафтопродуктів з кодами УКТ ЗЕД 2710 19 62 00 - 2710 19 68, 2710 19 71 00, 2710 19 75 00, 2710 19 99 00, 2710 20 31 00, 2710 20 35 00, 2710 20 39 00 опису: «Палива рідкі, на основі газойлів (дизпаливо), менш як 85 об. % яких, включаючи витрати, переганяється при температурі 350° C (за методом ISO 3405, еквівалентним методу ASTM D 86), крім палива пічного побутового».

Водночас товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2710 19 62 00 – 2710 19 68, 2710 19 71 00, 2710 19 75 00, 2710 19 99 00, 2710 20 31 00, 2710 20 35 00, 2710 20 39 00, не оподатковуються акцизним податком за ставкою 213,50 євро за 1000 літрів, якщо ці товари не є сумішами на основі газойлів (дизельного палива) з доданими важко-легкими фракціями рідкого палива, мінерального масла (олив) тощо. Відповідно на такі товари не розповсюджується положення Закону№ 481/95-ВР, оскільки згідно термінологічного визначення  п.п. 14.1.141 1 п. 14.1 статті 14 Кодексу та підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу такі товари не відносяться до підакцизного пального.

Відповідно до п.п. 14.1.281 п. 14.1 ст. 14  Кодексу виробництво підакцизних товарів (продукції) - технологічний процес, в тому числі змішування, здійснення якого внаслідок зміни форми, властивостей або складу сировини, напівфабрикатів або готової продукції призводить до отримання підакцизних товарів (продукції, у тому числі сировини), надання таким товарам інших властивостей, що призводить або не призводить до збільшення обсягів таких товарів.

Підпунктом 14.1.145 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що підакцизні товари (продукція) це товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які Кодексом встановлено ставки акцизного податку.

Згідно з п.п. 14.1.141 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу пальне – нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу.

Реалізація, зокрема пального для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного:

до акцизного складу;

до акцизного складу пересувного;

для власного споживання чи промислової переробки;

будь-яким іншим особам.

Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України, зокрема у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками  ( п.п. 14.1.212   п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Акцизний склад це, зокрема -  приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Згідно з п.п. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 Кодексу  розпорядник акцизного складу -  платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.

Платниками податку у відповідності ст. 212 Кодексу є, зокрема, але не виключно:

особа, постійне представництво, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини (п.п. 212.1.1 Кодексу), а також особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне або спирт етиловий (п.п. 212.1.15. п. 212.2 ст. 212 Кодексу);

особа - суб'єкт господарювання, постійне представництво, які ввозять підакцизні товари (продукцію) на митну територію України (п.п. 212.1.2 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).

особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), постійне представництво, які реалізують пальне (п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу).

Таким чином, особа, яка здійснює операції з ввезення та реалізації пального, в тому числі ввезення пального у бочках 200 л та подальше його фасування  та продаж у споживчій тарі ємністю до 5 л (включно), підлягає обов’язковій реєстрації платниками акцизного податку з реалізації пального та зобов’язані:

зареєструвати усі акцизні склади у системі електронного адміністрування реалізації пального;

складати акцизні накладні та реєструвати їх в Єдиному реєстрі акцизних накладних – у випадках, передбачених п. 231.1 ст. 231 Кодексу;

отримати відповідні ліцензії на здійснення діяльності з пальним у порядку встановленому Законом № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

Закон № 481 визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема  пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України.

Статтею 1 Закону № 481 надано визначення основних понять і термінів:

термін "пальне" вживається в Законі №481 у значенні, наведеному в Податковому кодексі України;

виробництво пального - діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, в результаті якої отримується пальне або інші продукти переробки.

Відповідно до ч.22 ст. 2 Закону № 481 виробництво пального здійснюється суб'єктами господарювання (у тому числі іноземними суб'єктами

господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) незалежно від форми власності за умови наявності ліцензії на право виробництва пального.

Оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Відповідно до частини двадцять першої ст. 15 Закону № 481 суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну, оптову торгівлю пальним або зберігання пального виключно у споживчій тарі до 5 літрів, ліцензію на роздрібну або оптову торгівлю пальним або ліцензію на зберігання пального не отримують.

Частиною п’ятнадцятою ст. 15 Закону № 481 передбачено, що імпорт або експорт пального здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), що імпортує або експортує пальне, ліцензії на право виробництва або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним.

При цьому, імпорт пального, незалежно від ємності тари, здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), що імпортує пальне, ліцензії на право виробництва або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним.

Отже, якщо Товариство не здійснює діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, в результаті якої отримується  пальне  або  інші  продукти  переробки, то у розумінні  Закону № 481 така діяльність не є діяльністю з виробництва пального, на яку отримується ліцензія на право виробництва пального відповідно до частини 22 статті 2 Закону  № 481.

Враховуючи зазначене, у разі якщо Товариство здійснюватиме лише розлив імпортованого  ним мастила з бочок, об’єм яких 200 л, у ємності  об’ємом до 5 л, Товариству необхідно отримати відповідно до ч.1 ст. 15 Закону № 481 ліцензію на оптову торгівлю пальним.

Поряд з цим інформуємо, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема статтями 52 і 53 розділу II Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.