Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків запитує щодо можливості застосування податкового законодавства України у разі якщо юридична особа – резидент виплачує дохід у вигляді дивідендів своїй материнській компанії на «…». В подальшому компанія на «…» планує не залишати на розвиток отримані від юридичної особи – резидента грошові кошти, а розподілити отримані прибутки у вигляді дивідендів своїм акціонерам пропорційно кількості акцій кожного акціонера.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Чи є різниця в режимі отримання і оподаткування дивідендів, одержуваних від іноземних компаній фізичними особами – резидентами України до 01.01.2022 і після цієї дати (у зв’язку з набранням чинності з 01.01.2022 змін до Кодексу, зокрема ст. 39 ² та п. 170.13 ст. 170 Кодексу)?;
Чи можна стверджувати, що єдиним фактично сплаченим податком буде податок, утриманий у джерела виплати (5 відс.) при виплаті дивідендів з України на «…» і військовий збір (1,5 відс.)?;
Чи існує різниця в оподаткування доходу, одержаного платником податків у вигляді дивідендів від компанії на «…» за умови, що платник податків як резидент України отримає дивіденди:
а) на свій особовий рахунок в Україні;
б) на свій особовий рахунок за межами України?
Відповідно до п. 98 Закону України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466) положення ст. 170 Кодексу доповнено новим п. 170.13 Кодексу, а також згідно з п. 14 Закону № 466 розділ I Кодексу доповнено ст. 39² Кодексу.
При цьому норми п. 170.13 ст. 170 Кодексу та ст. 39² Кодексу набирають чинності з 01 січня 2022 року відповідно до Закону України від 17 грудня
2020 року № 1117-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об'єктів оподаткування».
Щодо першого питання.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом ІV Кодексу, згідно з п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Підпунктом 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Дохід, отриманий з джерел за межами України, – це будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України, включаючи, зокрема, дивіденди (п.п. 14.1.55 п. 14.1
ст. 14 Кодексу).
Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.
Відповідно до п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім доходів, визначених п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, крім прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2
ст. 170 Кодексу, та крім прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу (п.п. 170.11.1
п. 170.11. ст. 170 Кодексу).
Згідно з п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу ставка податку на доходи у вигляді дивідендів по акціях та/або інвестиційних сертифікатах, корпоративних правах, нарахованих нерезидентами, інститутами спільного інвестування та суб'єктами господарювання, які не є платниками податку на прибуток, встановлюється у половинному розмірі ставки, визначеної у п. 167.1 ст. 167 Кодексу, тобто 9 відсотків.
При цьому під час нарахування (отримання) доходів, отриманих у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів (п. 164.4 ст. 164 Кодексу).
Також зазначені доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відс. об'єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу, згідно з п.п. 168.2.1 п. 168.2 якої платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) передбачено ст. 179 Кодексу.
Враховуючи викладене, дохід у вигляді дивідендів, отриманих платником податків – фізичною особою – резидентом з джерел за межами України до 01.01.2022, оподатковуються за ставкою податку на доходи фізичних осіб у розмірі 9 відс. та військовим збором – 1,5 відсотка.
Разом з цим, відповідно до положень п. 3.2 ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Водночас у разі набрання чинності з 01.01.2022 положень п. 170.13 ст. 170 Кодексу та ст. 39² Кодексу оподаткування доходу у вигляді дивідендів, отриманих фізичною особою – резидентом, яка відповідно до ст. 39² Кодексу визнається контролюючою особою від юридичної особи – нерезидента (контрольованої іноземної компанії) буде здійснюватися з урахуванням зазначених норм.
Так, відповідно до п.п. 170.13.3 п. 170.13 ст. 170 Кодексу сума прибутку контрольованої іноземної компанії, отримана у вигляді дивідендів від юридичних осіб України (як безпосередньо, так і опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб) відповідно до п.п. 39².3.2.7 п.п. 39².3.2 п. 39².3 ст. 39² Кодексу вважається сумою дивідендів, отриманих від українських юридичних осіб безпосередньо контролюючою особою.
Така сума включається до складу загального оподатковуваного доходу контролюючої особи звітного періоду, протягом якого контрольованою іноземною компанією отримано дивіденди, і підлягає оподаткуванню:
отримана від юридичних осіб України - платників податку на прибуток (крім інститутів спільного інвестування) за ставкою, визначеною п. 167.2 ст. 167 Кодексу;
отримана від інститутів спільного інвестування, суб'єктів господарювання, які не є платниками податку на прибуток, за ставкою, визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу.
При цьому така сума не враховується під час визначення частини прибутку контрольованої іноземної компанії згідно з п.п. 39².3.2.7 п.п. 39².3.2 п. 39².3 ст. 39² Кодексу, а також не підлягає подальшому оподаткуванню під час її фактичної виплати на користь контролюючої особи відповідно до п.п. 170.13.2 п. 170.13
ст. 170 Кодексу».
Таким чином, дохід у вигляді дивідендів, отриманий фізичною особою – резидентом - контролюючою особою від юридичної особи – нерезидента (контрольованої іноземної компанії), у разі набрання чинності з 01.01.2022 положень п. 170.13 ст. 170 Кодексу та ст. 39² Кодексу, буде оподатковуватися:
за ставкою 5 відс., якщо зазначений дохід отримано від юридичних осіб України - платників податку на прибуток (крім інститутів спільного інвестування);
за ставкою 9 відс., якщо дохід у вигляді дивідендів, виплачується суб'єктами господарювання, які не є платниками податку на прибуток.
При цьому вказаний дохід також буде об’єктом оподаткування військовим збором.
Щодо другого питання.
Відповідно до п.п. 170.13.2.4 п.п. 170.13.2 п. 170.13 ст. 170 Кодексу у разі якщо контрольована іноземна компанія розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), то сума податку на доходи фізичних осіб, що підлягає сплаті з прибутку контрольованої іноземної компанії (як розподіленого, так і не розподіленого), зменшується на суму корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, та фактично сплаченого контрольованою іноземною компанією, включаючи податки, що були утримані у джерела виплати із суми доходу, отриманого контрольованою іноземною компанією.
Сума такого податку визначається як загальна сума податку, що була фактично сплачена контрольованою іноземною компанією за результатами відповідного звітного (податкового) періоду (корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, - сплачена протягом звітного періоду) пропорційна частці контролюючої особи в такій контрольованій іноземній компанії, відображеній у звіті про контрольовані іноземні компанії.
Платник податків має право скористатися таким зменшенням за умови документального підтвердження фактичної сплати. Копії документів, що підтверджують факт такої сплати, подаються платником податків разом із податковою декларацією.
При цьому сума зменшення податку на доходи фізичних осіб, визначеного абзацом першим цього підпункту, не може перевищувати суму податкового зобов'язання фізичної особи щодо прибутку такої контрольованої іноземної компанії.
Таким чином, фізична особа – резидент, яка є контролюючою особою юридичної особи – нерезидента має право на зарахування суми податків, сплачені за межами України.
Одночасно звертаємо увагу, що сума податку, яка може бути зарахована платником податків визначається як загальна сума податку, що була фактично сплачена контрольованою іноземною компанією за результатами відповідного звітного (податкового) періоду (корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, - сплачена протягом звітного періоду) пропорційна частці контролюючої особи в такій контрольованій іноземній компанії, відображеній у звіті про контрольовані іноземні компанії.
«…».
Також слід зазначити, що зарахуванню підлягає сума сплаченого податку, а не ставка податку.
При цьому сума військового збору сплачується фізичною особою – резидентом у повному обсязі відповідно до норм діючого законодавства.
Щодо третього питання
Постановою Правління Національного банку України від 12 листопада 2003 року № 492 (у редакції постанови Правління Національного банку України
від 01 квітня 2019 року № 56) затверджена Інструкція про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків – резидентів і нерезидентів, відповідно до п. 5 розділу I якої клієнти мають право відкривати рахунки в будь-яких банках України відповідно до власного вибору, зокрема для власних потреб.
Водночас з 07 лютого 2019 року введено в дію Закон України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі – Закон № 2473), який визначає правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов'язки суб'єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства.
Статтею 2 Закону № 2473 визначено, що валютне регулювання в Україні ґрунтується на таких принципах, зокрема:
1) свобода здійснення валютних операцій, що передбачає:
право фізичних та юридичних осіб - резидентів укладати угоди з резидентами та (або) нерезидентами та виконувати зобов'язання, пов'язані з цими угодами, у національній валюті чи в іноземній валюті, у тому числі відкривати рахунки у фінансових установах інших країн.
Частиною 3 ст. 4 Закону № 2473 передбачено, що резиденти з урахуванням обмежень, визначених Законом № 2473 та іншими законами України, мають право відкривати рахунки в іноземних фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції.
Оподаткування доходу, отриманого фізичною особою – резидентом у вигляді дивідендів здійснюється відповідно до норм Кодексу та незалежить від зарахування зазначеного доходу на власний розрахунковий рахунок, відкритий у банку України або за межами території України.
Згідно з п.52.2 ст.52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |