Державна податкова служба України розглянула звернення стосовно оподаткування процентів, комісій та інших витрат, що виплачуються на користь Європейського банку реконструкції та розвитку (далі – ЄБРР) та Європейського інвестиційного танку (ЄІБ) за кредитним договором з Банком, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Відповідно до інформації, наданої у зверненні, Банк має намір взяти кредити у ЄБРР та ЄІБ для фінансування клієнтів банку, спрямованого на підтримку малих і середніх підприємств, у межах Програми адаптації у рамках Пакету солідарності у зв’язку з пандемією COVID-19, а також послуг, що оплачуються банком таким організаціям в процесі отримання таких кредитів.
Згідно з умовами кредитних договорів Банк має сплачувати на користь ЄБРР та ЄІБ наступні платежі:
відсотки за основною сумою кожної виплати кредитних коштів, не погашеної на відповідний момент;
разову комісію на ініціацію кредитної лінії;
комісію за резервування на частину траншу, яка не була на відповідний момент виплачена Позичальнику або анульована.
Також Банк повинен сплатити всі фактичні витрати, понесені ЄБРР та ЄІБ у зв’язку з оцінкою, підготовкою, узгодженням, забезпеченням кредиту, з адмініструванням і моніторингом Договору тощо.
Банк запитує:
виплата відсотків, комісій, а також понесених витрат за кредитними договорами, укладеними банком з ЄБРР та ЄІБ, звільняються від оподаткування податком на доходи нерезидента;
операції з отримання позики та послуг від ЄБРР та ЄІБ звільняються від оподаткування ПДВ?
Щодо питання 1
Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Відповідно до положень п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.6 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
Статтею 3 Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Угодою про заснування Європейського банку реконструкції та розвитку, до якої згідно з Указом Президента України від 14.07.1992 № 379 «Про членство України в Європейському банку реконструкції та розвитку» приєдналася Україна, визначено, що ЄБРР є міжнародною фінансовою установою, яка користується статусом, привілеями та імунітетом на території країни-члена для виконання своїх функцій. Виходячи із ст. 53 цієї Угоди, у рамках своєї офіційної діяльності ЄБРР, його активи, майно і доход звільняються від всіх прямих податків.
Крім того, п. 7.01 ст. 7 Договору між Урядом України та Європейським банком реконструкції та розвитку про співробітництво та діяльність Постійного представництва ЄБРР в Україні від 12 червня 2007 року (далі – Договір про співробітництво з ЄБРР), ратифікованого Законом України від 04 червня 2008 року № 319-VI, визначено, що ЄБРР, його активи, майно, доходи і його діяльність та угоди, як передбачено Угодою про заснування ЄБРР, звільняються від оподаткування прямими податками.
Законом України від 4 листопада 2010 року № 2673-VI «Про ратифікацію Договору між Україною та Європейським інвестиційним банком про співробітництво та діяльність Постійного представництва ЄІБ в Україні» 04.11.2010 ратифіковано Договір між Україною та Європейським інвестиційним банком про співробітництво та діяльність Постійного представництва ЄІБ в Україні (далі – Договір про співробітництво з ЄІБ), який підписано 15.06.2010 (дата набрання чинності для України: 21.12.2010). Відповідно до розділу 7.01 ст. 7 зазначеного Договору ЄІБ, його активи, майно, доходи і його діяльність та угоди, передбачені Угодою про Банк та цим Договором, звільняються від оподаткування прямими податками.
Таким чином, ЄБРР та ЄІБ звільняються від сплати прямих податків, тобто виплата на користь ЄБРР та ЄІБ відсотків, комісій, а також понесених за кредитним договором витрат, не підлягають оподаткуванню податком на прибуток в Україні, у тому числі податком на доходи нерезидента.
Щодо питання 2
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Відповідно до п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 Кодексу.
Постачання послуг, згідно з п.п. 14.1.185 п. 14.1 ст. 14 Кодексу – будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.
Згідно з п. 186.4 ст. 186 Кодексу місцем постачання послуг є місце реєстрації постачальника, крім операцій, зазначених у пунктах 186.2 і 186.3 ст. 186 Кодексу.
Правила оподаткування послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, встановлено статтею 208 Кодексу.
Отримувач послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, нараховує податок за основною ставкою податку або за ставкою 7 відсотків для послуг, визначених абзацами четвертим - шостим п.п. «в» п. 193.1 ст. 193 Кодексу, на базу оподаткування, визначену згідно з п. 190.2 ст. 190 Кодексу.
При цьому отримувач послуг - платник податку у порядку, визначеному статтею 201 Кодексу, складає податкову накладну із зазначенням суми нарахованого ним податку, яка є підставою для віднесення сум податку до податкового кредиту у встановленому порядку (п. 208.2 ст. 208 Кодексу).
Розділом 7.05 статті 7 Договору про співробітництво з ЄБРР встановлено, що послуги, які надаються ЄБРР в Україні, звільняються від податку на додану вартість.
Розділом 7.05 статті 7 Договору про співробітництво з ЄІБ встановлено, що послуги, які надаються ЄІБ в Україні, звільняються від податку на додану вартість.
Виходячи із зазначеного, операції з отримання від ЄБРР та ЄІБ позик (кредитів), а також послуг, що надаються ЄБРР та ЄІБ в процесі надання таких кредитів, звільняються від оподаткування ПДВ.
Разом з тим, з метою уникнення неоднозначного трактування норм чинного законодавства, необхідне детальне вивчення документів (матеріалів), які стосуються операцій з отримання банком від ЄБРР та ЄІБ послуг, про які йдеться у зверненні. Отже, для надання конкретної відповіді з порушеного питання платнику податку необхідно звернутися до контролюючого органу з детальним описом ситуації та наданням копій документів для отримання індивідуальної податкової консультації в письмовій формі відповідно до ст. 52 Кодексу.
В доповнення до викладеного у даній індивідуальній податковій консультації ДПС інформує.
Згідно з п.п. 112.8.2 п. 112.8 ст. 112 Кодексу вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до індивідуальної податкової консультації, наданої такому платнику податків у паперовій або електронній формі, за умови, що така консультація зареєстрована в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, є обставиною, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Разом з тим платник податків та/або податковий агент, які діяли відповідно до податкової консультації, не звільняються від обов'язку сплати податкового зобов'язання, визначеного Кодексом (п. 53.1 ст. 53 Кодексу).
Пунктом 52.2 ст. 52 Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |