X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.03.2021 р. № 1188/ІПК/99-00-21-03-02-06

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі та товарів, що ввозяться на митну територію України фізичними особами в ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі, та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України  (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство є оператором поштового зв’язку України та надає послуги з пересилання міжнародних поштових відправлень.

Всесвітня поштова конвенція підписана від імені України 11 жовтня 2012 року та затверджена Указом Президента України від 10 жовтня 2017 року  № 316/2017 (далі – ВПК).

Згідно з підпунктом 1.9 пункту 1 статті 1 ВПК призначений оператор – будь-яка державна чи недержавна організація, офіційно призначена країною-членом для здійснення поштових послуг і виконання пов'язаних із цим обов'язків, що випливають з актів Всесвітнього поштового союзу, на її території.

Тарифи щодо різноманітних міжнародних і спеціальних поштових послуг встановлюються країнами-членами або їхніми призначеними операторами залежно від національного законодавства і відповідно до принципів, викладених у ВПК та її Регламентах. Вони повинні у принципі бути пов'язані з витратами на надання цих послуг (пункт 1 статті 6 ВПК).

Країнам-членам або їхнім призначеним операторам залежно від національного законодавства, дозволяється перевищувати будь-які орієнтовні тарифи, наведені в актах ВПК (пункт 4 статті 6 ВПК).

Заборонено стягувати з клієнтів поштові тарифи, інші, ніж ті, які передбачено в актах ВПС (пункт 1 статті 6 ВПК).

Єдиний державний реєстр операторів поштового зв’язку – електронна база даних, що містить інформацію про суб’єктів господарювання, які мають право надавати визначені ними у повідомленні послуги поштового зв’язку (пункт 2 розділу І Порядку ведення єдиного державного реєстру операторів поштового зв'язку, затвердженого рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, від 29.11.2016  № 623, яке зареєстровано у Міністерстві юстиції України 21.12.2016 за № 1679/29809).

Правила надання послуг поштового зв'язку затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2009 року № 270. 

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами Податкового кодексу України (далі – ПКУ), Митного кодексу України (далі – МКУ) та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ і пункт 2 статті 1  розділу І МКУ).

Міжнародні поштові відправлення, міжнародні експрес-відправлення, несупроводжуваний багаж, особисті речі, ручна поклажа, супроводжуваний багаж - вживаються у значеннях, наведених у МКУ (підпункт 14.1.1132          пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

Міжнародні поштові відправлення - упаковані та оформлені відповідно до вимог актів Всесвітнього поштового союзу та Правил надання послуг поштового зв'язку листи, поштові картки, бандеролі, спеціальні мішки з позначкою «М», дрібні пакети, відправлення з оголошеною цінністю, поштові посилки, згруповані поштові відправлення з позначкою «Консигнація», відправлення міжнародної прискореної пошти «EMS», які приймаються для пересилання за межі України, доставляються в Україну або переміщуються через територію України транзитом операторами поштового зв'язку (підпункт 31 пункту 1 статті 4 розділу І МКУ).

Міжнародні експрес-відправлення - належним чином упаковані міжнародні відправлення з документами чи товарним вкладенням, які приймаються, обробляються, перевозяться будь-яким видом транспорту за міжнародним транспортним документом з метою доставки одержувачу прискореним способом у визначений строк (підпункт 32 пункту 1 статті 4 розділу І МКУ).

Несупроводжуваний багаж - товари, що відправляються їх власниками - громадянами з оформленням багажних або інших перевізних документів та переміщуються через митний кордон України окремо від цих громадян             (підпункт 34 пункту 1 статті 4 розділу І МКУ).

Ручна поклажа - товари, що належать громадянам і переміщуються через митний кордон України разом з цими громадянами або уповноваженими ними особами без оформлення багажних чи інших перевізних документів (підпункт 52 пункту 1 статті 4 розділу І МКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та                 підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Особливості оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі та товарів, що ввозяться на митну територію України фізичними особами в ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі визначено пунктами 180.21 і 180.3 статті 180 та пунктом 191.1 статті 191 розділу V ПКУ.

 Відповідно до пункту 180.21 статті 180 розділу V ПКУ особою, відповідальною за сплату до бюджету податку, нарахованого при ввезенні товарів на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, є оператор поштового зв'язку, експрес-перевізник, якщо митне оформлення товарів здійснюється таким оператором поштового зв'язку, експрес-перевізником.

Згідно з пунктом 180.3 статті 180 розділу V ПКУ особи, зазначені у пунктах 180.2 і 180.21 статті 180 розділу V ПКУ, мають права, виконують обов'язки та несуть відповідальність, передбачену законом, як платники ПДВ.

Особливості оподаткування операцій з ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі (пункт 191.1 статті 191 розділу V ПКУ)

У разі ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі базою оподаткування є їх митна вартість (для юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців) або фактурна вартість (для фізичних осіб), визначені відповідно до МКУ, з урахуванням мита та акцизного податку, що підлягають сплаті (підпункт 191.1.1 пункту 191.1 статті 191 розділу V ПКУ).

Податкові зобов’язання з ПДВ

Датою виникнення податкових зобов'язань з ПДВ у разі ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі є дата подання контролюючому органу митної декларації або документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію (підпункт 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 розділу V ПКУ).

Згідно підпунктом 191.1.3 пункту 191.1 статті 191 розділу V ПКУ сплата податкових зобов'язань у разі ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях здійснюється з урахуванням таких особливостей.

При ввезенні на митну територію України товарів, сумарна фактурна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро, для одного одержувача - фізичної особи в одній депеші від одного відправника у міжнародних поштових відправленнях або в одному вантажі експрес-перевізника від одного відправника у міжнародних експрес-відправленнях до контролюючого органу подаються:

реєстри (тимчасові та додаткові) міжнародних поштових відправлень, складені з урахуванням вимог актів Всесвітнього поштового союзу, - оператором поштового зв'язку;

реєстри (тимчасові та додаткові) міжнародних експрес-відправлень - експрес-перевізником;

митна декларація - фізичними особами у порядку, встановленому МКУ для фізичних осіб.

Сплата податку, нарахованого у тимчасовому реєстрі, визначеному цим підпунктом, здійснюється протягом 30 днів з дати оформлення такого реєстру з одночасним поданням додаткового реєстру (додаткових реєстрів).

Дата оформлення тимчасового реєстру засвідчується контролюючим органом у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Сплата податку, нарахованого у митних деклараціях, здійснюється у загальному порядку, визначеному Митним кодексом України.

Крім цього повідомляємо, що відповідно до підпункту 196.1.17 пункту 196.1 статті 196  розділу V ПКУ не є об’єктом оподаткування ПДВ операції з:

ввезення на митну територію України товарів, сумарна фактурна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро, у несупроводжуваному багажі;

ввезення на митну територію України товарів, сумарна митна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро, на адресу одного одержувача - юридичної особи або фізичної особи - підприємця в одній депеші від одного відправника у міжнародних поштових відправленнях або в одному вантажі експрес-перевізника від одного відправника у міжнародних експрес-відправленнях;

ввезення на митну територію України товарів, сумарна фактурна вартість яких не перевищує еквівалент 100 євро, для одного одержувача - фізичної особи в одній депеші від одного відправника у міжнародних поштових відправленнях або в одному вантажі експрес-перевізника від одного відправника у міжнародних експрес-відправленнях.

Податковий кредит з ПДВ та формування суми податку на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – реєстраційна сума)

Сума податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 розділу V ПКУ оператором поштового зв'язку, експрес-перевізником:

не відноситься до складу податкового кредиту (пункт 198.6 статті 198 розділу V ПКУ);

не враховується при обрахунку реєстраційної суми (пункт 2001.3 статті 2001 розділу V ПКУ).

З питань щодо особливостей визначення бази оподаткування для товарів, що ввозяться на митну територію України фізичними особами у ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі та порядку сплати ПДВ, нарахованого при здійсненні операції з ввезення товарів на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, а також практичного застосування норм пунктів 180.21 і 180.3 статті 180 та пунктом 191.1 статті 191 розділу V ПКУ при формуванні оператором поштового зв’язку тимчасових та додаткових реєстрів рекомендуємо звернутися до Державної митної служби України як до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної митної політики, зокрема, у частині:

організації та здійснення ведення обліку і адміністрування митних та інших платежів, контроль за справлянням яких законом покладено на Державну митну службу України, забезпечення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою їх нарахування та сплати у повному обсязі платниками податків до відповідного бюджету під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення;

надання консультацій з питань практичного застосування окремих норм законодавства з питань митної справи відповідно до Митного кодексу України.

Разом з цим інформуємо, що 27.01.2020 проєкти Законів України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування товарів, що переміщуються (пересилаються) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях)» (реєстр. № 4278 від 28.10.2020) та «Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо оподаткування митними платежами товарів, що переміщуються (пересилаються) у міжнародних поштових відправленнях, міжнародних експрес-відправленнях та порядку їх декларування» (реєстр. № 4279 від 28.10.2020) прийняті у першому читанні Верховною Радою України.

Метою законопроєктів є вдосконалення, здешевлення та підвищення ефективності  здійснення адміністрування податку на додану вартість щодо операцій із ввезення товарів на митну територію України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, а також спрощення сплати податку одержувачами через покладання функцій із його сплати на операторів поштового зв’язку та експрес-перевізників у разі декларування таких товарів із застосуванням відповідних електронних реєстрів міжнародних поштових та експрес-відправлень.

На сьогодні положення вказаних законопроєктів доопрацьовуються робочою групою при Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики.

В доповнення до викладеного у даній індивідуальній податковій консультації ДПС інформує.

Згідно з підпунктом 112.8.2 пункту 112.8 статті 112 розділу ІІ ПКУ вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до індивідуальної податкової консультації, наданої такому платнику податків у паперовій або електронній формі, за умови, що така консультація зареєстрована в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, є обставиною, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Разом з тим платник податків та/або податковий агент, які діяли відповідно до податкової консультації, не звільняються від обов'язку сплати податкового зобов'язання, визначеного ПКУ (пункт 53.1 статті 53 розділу ІІ ПКУ).

Пунктом 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ визначено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.