Державна податкова служба України розглянула звернення ТОВ «…» від …, яке направлене із запитаннями в доповнення до запитань попереднього звернення від 16.11.2020 № 16/11-2020, про надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО), і в порядку ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
Згідно зі зверненням товариство планує здійснювати у власному Інтернет-магазині роздрібну торгівлю, зокрема, технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню), оплата яких буде здійснюватись як шляхом внесення готівки в касі банку на рахунок товариства, так і через платіжні системи (… тощо), інтернет-банкінг (… тощо) та з використанням платіжних карток через платіжний термінал, програмно-технічний комплекс самообслуговування, банківський автомат тощо, а також на умовах післяплати з можливістю самовивозу товарів або доставки власною чи сторонньою кур’єрськими службами.
1. У випадку повернення покупцем товару, придбаного на умовах післяплати, який було доставлено кур’єрською службою, а готівковий розрахунок за нього, для перерахування товариству, покупцем здійснено через фінансову компанію.
1.1. Якщо повернення товару здійснюється у пункті приймання/складі/магазині продавця, яка особа повинна здійснювати повернення грошових коштів покупцю: кур’єрська організація або фінансова компанія, що прийняла кошти за товар від покупця та якій товариство завчасно перераховує відповідну суму, чи товариство самостійно?
Згідно з пп. 1 і 2 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або у безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані:
проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний РРО QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Отже обов’язок застосовувати РРО чинним законодавством покладено на суб’єкта господарювання, що здійснює продаж товару (послуги).
Таким чином, у випадку повернення покупцем товару, придбаного на умовах післяплати, готівковий розрахунок за який здійснено через фінансову компанію, повернення грошових коштів покупцю має здійснюватись продавцем (товариством) і у тій формі, у якій була здійснена післяплата.
1.2. Якщо операцію по поверненню грошових коштів товариство вправі здійснювати самостійно, то яка документація має оформлюватись товариством у такому випадку? Як належно відобразити таку операцію в обліку товариства?
Згідно із пп. 5-8 розділу ІІІ Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 05.07.2016 за № 918/29048 (далі –
Порядок № 547), реєстрація продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів через РРО проводиться одночасно з розрахунковою операцією. Розрахунковий документ на повну суму проведеної операції, створений у паперовій та/або електронній формі, надається особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї. Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяги введені в режимі реєстрації.
Реєстрація видачі коштів у разі повернення товару (відмови від послуги, прийняття цінностей під заставу, виплати виграшів у державні лотереї та в інших випадках) або скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку здійснюється шляхом реєстрації від’ємної суми.
Якщо сума коштів, виданих при поверненні товару чи рекомпенсації раніше оплаченої послуги, перевищує 100 гривень, матеріально відповідальна особа господарської одиниці або особа, яка безпосередньо здійснює розрахунки, повинна скласти акт про видачу коштів. В акті необхідно зазначити дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги).
Згідно з п. 1 розділу ІІІ Положення про форму і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 за № 220/28350, фіскальний касовий чек видачі коштів (далі – видатковий чек) – розрахунковий документ/електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) РРО або програмним РРО під час проведення розрахунків у разі видачі коштів покупцеві під час повернення товару, рекомпенсації послуги, прийнятті цінностей під заставу та в інших випадках.
Також відповідно до п. 11 розділу ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148, готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі.
Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
Оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги, є забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Податкового кодексу України і занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками/електронними фіскальними звітними чеками до відповідних книг обліку (КОРО – у разі її використання на період виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії). Установа/підприємство визначає місце та спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у електронній формі.
Оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням програмних РРО без ведення касової книги, є забезпечення щоденного створення засобами програмних РРО у паперовій та/або електронній формі фіскальних звітних чеків та подання їх до фіскального сервера засобами телекомунікацій, а також направлення створених програмними РРО електронних розрахункових документів та повідомлень для їх реєстрації і довгострокового зберігання до фіскального сервера.
У випадку повернення товарів (послуг), які було реалізовано через мережу Інтернет, такі операції відображаються в звітності відповідно до встановленого порядку ведення бухгалтерського обліку та звітності.
2. Замовлений в Інтернет-магазині товариства товар покупець оплачує на умовах післяоплати готівкою фінансовій компанії для наступного перерахунку товариству, а продавець сформував на РРО розрахунковий документ (касовий чек, у якому зазначено: кредит/післяплата/відстрочення платежу. Кур’єрська організація видала товар покупцю, а фінансова компанія після розрахунку покупця за товар перераховує кошти товариству.
2.1. В яких випадках товариство може у розрахунковому документі (касовому чеку) зазначити форму оплати: кредит/післяплата/відстрочення платежу?
У розрахунковому документі зазначається форма оплати кредит/післяплата/відстрочення платежу якщо товар відвантажується замовнику до проведення оплати.
2.2.,2.3. При надходженні коштів від фінансової компанії у розрахункових документах не міститься інформація щодо товару за який здійснено перерахунок коштів. Яким чином документально пов’язати операції з видачі касового чеку на товар з формою оплати (кредит/післяплата/відстрочення платежу) та отримання товариством коштів (переказу) за товар від фінансової компанії?
Як товариству уникнути обов’язку реєструвати податкову накладну за однією операцією двічі: при формуванні і видачі квитанції на товар з товаром і при отриманні коштів за товар?
Чи можлива ситуація подвійного формування податкових накладних в ЄРПН за однією господарською операцією двічі: при формуванні і видачі кур’єрською службою разом з товаром квитанції на товар, і при отриманні коштів за цей товар від фінансової компанії як переказу, отриманого від фізичної особи?
Відповідь на обидва питання:
Відповідно до підпунктів «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів і послуг.
Підпунктами «а» і «б» п. 187.1 ст. 187 Кодексу визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або дата відвантаження товарів, постачання послуг.
Згідно з абзацом першим п. 201.1 ст. 201 Кодексу платник податку зобов'язаний на дату виникнення податкових зобов'язань скласти податкову накладну, яка повинна містити обов'язкові реквізити визначені у цьому пункті.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |