X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У М.КИЄВІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.03.2021 р. № 1204/ІПК/26-15-04-03-11

Головне управління ДПС у м. Києві розглянуло звернення                              щодо необхідності взяття на облік в контролюючих органах, у тому числі реєстрації платником податку на прибуток, нерезидента (іноземної організації), який належним чином акредитував відокремлений підрозділ, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України від 02.12.2010    № 2755–VI (із змінами і доповненнями) (далі – Кодекс), в межах своїх повноважень повідомляє наступне.

В зверненні зазначено, що представництво (заявник) є відокремленим підрозділом нерезидента (іноземної неурядової організації) та акредитовано в Україні як відокремлений підрозділ нерезидента. Видом діяльності є «надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н.в.і.у.».

Іноземна організація являє собою неурядову неприбуткову благодійну організацію, засновану у відповідності до законодавства Французької Республіки, та здійснює гуманітарні місії. При цьому, іноземна організація та її представництво не здійснюють і не мають наміру здійснювати в Україні жодної господарської діяльності, отримувати будь-які доходи з джерелом походження з України.

У представництва (заявника) виникають наступні питання:

1. Чи необхідно нерезиденту (іноземній неурядовій організації), що здійснює в Україні виключно неприбуткову діяльність (в тому числі, через свій відокремлений підрозділ) ставати на облік в контролюючих органах?

2. Які податкові наслідки будуть у нерезидента (іноземної неурядової організації), що не здійснює господарську діяльність в Україні, у разі необхідності взяття на облік такої іноземної організації в контролюючих органах (чи необхідно буде реєструватися платником податку на прибуток, чи виникатиме обов’язок подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств, які показники необхідно відображати в такій декларації)?

За даними інформаційних ресурсів ДПС представництво (заявник) взято на облік в контролюючих органах та включено до Реєстру платників податків – нерезидентів із ознакою «відокремлений підрозділ нерезидента» та не зареєстровано як платник податку на прибуток.

Щодо питання 1

З 01.01.2021 року до Кодексу внесено зміни щодо процедур обліку та реєстрації нерезидентів (іноземних юридичних компаній, організацій) законами України:

від 16 січня 2020 року № 466–IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві»;

від 14 липня 2020 року № 786–IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб – підприємців» (далі – Закон № 786);

від 17 грудня 2020 року № 1117–ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування» (далі – Закон № 1117).

Відповідно до п. 64.5 ст. 64 розд. ІІ Кодексу нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації), які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, або придбавають нерухоме майно або отримують майнові права на таке майно в Україні, або відкривають рахунки в банках України відповідно до ст. 6 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», або набувають право власності на інвестиційний актив, визначений абзацами третім – шостим підпункту «е» п.п. 141.4.1 п.141.4 ст. 141 розд. ІІІ Кодексу, в іншого нерезидента, який не має постійного представництва в Україні, зобов’язані стати на облік у контролюючих органах.

Взяття на облік у контролюючому органі нерезидента здійснюється при настанні першої із подій, визначеної в абзаці першому цього пункту, не пізніше наступного робочого дня з дня надходження від нерезидента відповідної заяви, яку він зобов’язаний подати:

у десятиденний строк після акредитації (реєстрації, легалізації) на території України відокремленого підрозділу - до контролюючого органу за місцезнаходженням відокремленого підрозділу;

до придбання нерухомого майна або отримання майнових прав на таке майно в Україні – до контролюючого органу за місцезнаходженням нерухомого майна;

до відкриття рахунку в Україні – до контролюючого органу за місцезнаходженням установи (відділення) банку або іншої фінансової установи, в яких відкривається рахунок;

до дати здійснення першої оплати за інвестиційний актив, що придбавається, – до контролюючого органу за місцезнаходженням української юридичної особи, акції, корпоративні права якої формують вартість інвестиційного активу, що є предметом такого правочину.

При цьому, абзацом 1 п. 60 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу встановлено, що нерезиденти (іноземні компанії, організації), які здійснюють господарську діяльність на території України та/або які до набрання чинності Законом № 1117 належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, і станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах, зобов’язані протягом трьох місяців подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому п. 64.5 ст. 64 розд. ІІ Кодексу.

Таким чином, нерезиденти (іноземні організації), які до 01.01.2021 належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи, зобов’язані протягом трьох місяців (з 01.01.2021 до 31.03.2021 включно) подати до контролюючих органів документи для взяття їх на облік у порядку, встановленому п. 64.5 ст. 64 розд. ІІ Кодексу.

Щодо питання 2

Згідно з абз. «а» п.п. 14.1.122 п. 14.1 ст. 14 розд. І Кодексу нерезиденти – це, зокрема іноземні компанії, організації, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України.

Постійне представництво – постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема: місце управління; філія; офіс; фабрика; майстерня; установка або споруда для розвідки природних ресурсів; шахта, нафтова/газова свердловина, кар’єр чи будь-яке інше місце видобутку природних ресурсів; склад або приміщення, що використовується для доставки товарів, сервер (п.п. 14.1.193
п. 14.1 ст. 14 розд. І Кодексу).

Господарська діяльність – діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 розд. І Кодексу).

Правові основи оподаткування податком на прибуток підприємств встановлено розд. III та підрозд. 4 розд. XX Кодексу.

Платниками податку на прибуток – нерезидентами, зокрема є  нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов’язок сплачувати податок у порядку, встановленому розд. ІІІ Кодексу (п.п. 133.2.2 п. 133.2 ст. 133 розд. ІІІ Кодексу).

Водночас, Законом № 786 з 01.01.2021 постійні представництва нерезидентів виключені з кола платників податку на прибуток.

Відповідно до п. 133.3 ст. 133 розд. ІІІ Кодексу нерезидент стає на облік у контролюючому органі за місцезнаходженням свого постійного представництва до початку своєї господарської діяльності через таке представництво у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Нерезидент, який розпочав господарську діяльність через своє постійне представництво до реєстрації в контролюючому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування.

Отже, якщо нерезидент (іноземна організація) не проводить господарську діяльність на території України через акредитоване представництво (відокремлений підрозділ) і таке представництво (відокремлений підрозділ) не відповідає визначенню «постійного представництва», наведеному у п.п. 14.1.193 п. 14.1 ст. 14 розд. І Кодексу, та/або нерезидент не отримує доходи із джерелом походження з України, то такий нерезидент не є платником податку на прибуток, не зобов’язаний реєструватися платником податку на прибуток та подавати звітність з цього податку разом з фінансовою звітністю.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 розд. ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.